Jump to content

oppskrift på 2,8I/2,9I i taunus


therkildsen

Recommended Posts

er ute etter å få info om hva som må byttes av bremser og hjuloppheng for og få godkjent 2,8I eller 2,9I i en 82mod 1,6 2 dørs

 

holder det med 9" tromler bak og 2,8i capri bremser forand eller må det kraftigere ting til

 

har en gang sett oppskrift på 2,0L cosi men finner ikke igjen, tenkte at vist det blei brukt samme oppskrift så skule det la seg gjøre

 

er også intriser i info om resten som trengs for å få dette til

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Du begynner i feilende synes jeg. Inngå en dialog med trafikkstasjonen din, det de som skal godkjenne dette. Hjelper ikke på hva du "Googler" deg frem til.

Fremakselvekten øker "dramatisk" ved bytte opp til v6 hvilket trafikkstasjonen ikke godtar sånn uten vidre. Hadde du hatt en orginal 2,3 v6 bil hadde saken vært en annen.

Hvorfor bruke en tung v6 når det finnes mer moderne og lettere rekkefirere med tilnærmet lik effekt?

Link to comment
Share on other sites

problemet ditt vil nok vere akselvekt... biltilsynet vil ikkje skrive opp akselvekt ved motorbytte sjølv om du bytter hjulopheng, dvs du må mulig ha en med orginalt v6 for å få det godkjent, sjekk og sammenlign akselvekter på en med v6 orginalt og din egen

Link to comment
Share on other sites

er ute etter å få info om hva som må byttes av bremser og hjuloppheng for og få godkjent 2,8I eller 2,9I i en 82mod 1,6 2 dørs

 

holder det med 9" tromler bak og 2,8i capri bremser forand eller må det kraftigere ting til

 

har en gang sett oppskrift på 2,0L cosi men finner ikke igjen, tenkte at vist det blei brukt samme oppskrift så skule det la seg gjøre

 

er også intriser i info om resten som trengs for å få dette til

Vil foreslå at du heller vurderer å BYGGE en 2,3L motor. Resultatet vil bli bedre enn om du bruker en eller annen gammel 2,8 eller 2,9 motor. Siden det står en 2,3L motorblokk i bilen så er det greit å få dette godkjent og utekontroller blir heller ikke ett problem.

 

Med en 2,6 veiv i en 2,3 blokk får du 2551 ccm.

Med en 2,8 veiv i en 2,3 blokk får du ca. 2616 ccm.

Med 2,9 veiv får du ca. 2750 ccm.

 

Du begynner i feilende synes jeg. Inngå en dialog med trafikkstasjonen din, det de som skal godkjenne dette. Hjelper ikke på hva du "Googler" deg frem til.

Fremakselvekten øker "dramatisk" ved bytte opp til v6 hvilket trafikkstasjonen ikke godtar sånn uten vidre. Hadde du hatt en orginal 2,3 v6 bil hadde saken vært en annen.

Hvorfor bruke en tung v6 når det finnes mer moderne og lettere rekkefirere med tilnærmet lik effekt?

En 2,8/2,9 I motor veier omtrendt det samme som en Cosworthmotor inkl. turbo og intercooler.

 

2,3 og 2,6 motorene er lettere enn 2,8 og 2,9 motorene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja hvet at jeg må i kontakt med tilsynet før jeg kan bygge, hadde jo da vert greit i søknaden til tilsynet og skrevet noe rett som andre har fått godkjent tidligere.

 

ser ikke noe problem med og bygge på V6 når Cosworthmotor inkl. turbo og intercooler veier like mye og det går jo å få godt

kjent med cosworth.

 

jo da fins mye fint i r4 motorer som er lettere og greiere og få godkjent men de kan ikke få samme lyd som en V6 :D

 

det som kan bli det vanskligste og få tak i er taunus V6 motor fester tror jeg, får jeg ikke tak i dette så har jeg ikke noe valg da må jeg gå for en r4

 

er jo noen stykker i dette landet som har fått godkjent med 2,8I eller 2,9I i taunus så det er jo mulig, men hva har di brukt av bremser og hjuloppheng

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

har lest litt rundt på div net om hva som passer/kan brukes av bremser på taunus og har funnet følgende:

 

Front:

 

skiver og calipter fra capri 2,8I passer rett på uten noe form for ombyging.

 

skiver og calipter fra sierra skal vist passe vist navet foran blir dreid av noe.

hvor mye må det dereies av?

passer calipter fra sierra rett på eller må noe byges om eller må en ha en "adapter" mellom calipter og bil?

passer alt av sierra fram bremser på ved en sån ombyging eller er det bare fra noen modeler?

 

også skal vist noe fra mondeo kunt brukes men er ikke sikker på hva.

 

Bak:

 

skiver og calipter fra sierra ved kjøp av braket til calipter som skrus fast i bakaxel og dreie ned litt på navet.

passer allt av bak bramser fra sierra med skiver?

hvor mye må dreies av?

blir sånne braketer godkjent fins sånne med noe form for tuv godkjening?

regner med at sånne braketter kan kjøpes fra euro rs ford noen som hvet pris?

passer noe handbrek vaier fra sierra ved en sån ommbyging?

 

er vist også noen peugot skiver som skal kundt fungere i samen med calipter fra sierra men er ikke sikker på vilke?

 

 

noe av disse om bygging passer vist til 13" felg og oppover andre er det bare plass til 15" og støre hvilken passer til hva?

 

 

passer noen av hovedsyllinderene fra sierra med skiver bak inn i taunus eller fins det noen andre som det passer i fra som er beregnet til bruk sammen med 4 skiver?

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Hjemmemekk av bremser kan du bare glemme å få godkjent.

De braketter som finnes er laget i UK , og har dermed ikke noen TUV godkjenning.

 

Hør på RS1000 , bygg og godkjenn bilen som 2,3 , og legg deretter pengene i stroker 2,3.

Mye friskere enn 2,8 og 2,9 , og ser fortsatt ut som en original 2,3.

 

Etter sigende har biltilsynet blitt strengere på å godkjenne noe værre enn det karosseriet ble levert med i fra fabrikk , og 2,3 finnes det fabrikkpapirer på.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmemekk av bremser kan du bare glemme å få godkjent.

De braketter som finnes er laget i UK , og har dermed ikke noen TUV godkjenning.

 

Hør på RS1000 , bygg og godkjenn bilen som 2,3 , og legg deretter pengene i stroker 2,3.

Mye friskere enn 2,8 og 2,9 , og ser fortsatt ut som en original 2,3.

 

Etter sigende har biltilsynet blitt strengere på å godkjenne noe værre enn det karosseriet ble levert med i fra fabrikk , og 2,3 finnes det fabrikkpapirer på.

 

Sier han som har brukt focus skiver frame på taunus og skiver bak på taunus :-)

 

Uansett om det blir 2,0L eller 2,9L så ønsker jeg å oppgradere til kraftigere bremser.

 

Ombygd 2,3 v6 sikkert greit for den som kan sånne ting med motor byging.

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Sier han som har brukt focus skiver frame på taunus og skiver bak på taunus :-)

 

Uansett om det blir 2,0L eller 2,9L så ønsker jeg å oppgradere til kraftigere bremser.

 

Ombygd 2,3 v6 sikkert greit for den som kan sånne ting med motor byging.

 

 

Hehe ,må gjøre som jeg sier , ikke som jeg gjør ;)

 

Capri 2,8i skiver og kalippere passer foran , Focus 21mm hjulsylindre og 9" bremser bak , Granada bremsekraftforsterker og balanseventill.

 

Kompletterer du dette med klosser og sko av god kvalitet , så blir det greit nok!

 

Du kan jo kamuflere en 2,8 som 2,3 ved å fjerne litt av 8 tallet...

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Sier han som har brukt focus skiver frame på taunus og skiver bak på taunus :-)

 

Uansett om det blir 2,0L eller 2,9L så ønsker jeg å oppgradere til kraftigere bremser.

 

Ombygd 2,3 v6 sikkert greit for den som kan sånne ting med motor byging.

 

 

 

Virker som det mest kurante for deg er å søke om å få bilen godkjent med 2,4 EFI motor (den har 10 hk mer enn 2,3 fra 80 mod.)

Åsså bytter du til 2,9 motor etter at bilen eventuelt er forevist og godkjent ;)

Da får du nyyydelig V6 lyd og en god og momentsterk motor i en lett Taunus :)

Og motorbyttet til 2,9 vil aldri bli oppdaget.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

ser ikke noe problem med og bygge på V6 når Cosworthmotor inkl. turbo og intercooler veier like mye og det går jo å få godt

kjent med cosworth.

 

Du får ikke godkjent ombygging til Cosworth heller hvis du overskrider maks akselvekt.. Hjelper ingenting at det finnes andre biler som er godkjent med 2.8/2.9 eller Cosworth motor.

 

Vegdirektoratet bestemte får noen år siden at det IKKE er lov å øke akselvekt på en bil uten skriftlig godkjenning fra importør!! Du kan komme med så mange argumenter, henvisninger til andre biler og dokumenter du bare vil, så lenge du ikke har skriftlig godkjenning fra importør kan ikke akselvekter endres.

 

Dette vet jeg med 100% sikkerhet. Var igjennom en ombygging i fjor vinter hvor akselvekt kunne bli et problem. Biltilsynsmannen var oppriktig interessert i å hjelpe meg og finne løsninger på eventuelle problemer (det er det ikke ofte man opplever) men akkurat det med akselvekter kunne han IKKE gjøre noe med pga. vedtaket til Vegdirektoratet.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke godkjent ombygging til Cosworth heller hvis du overskrider maks akselvekt.. Hjelper ingenting at det finnes andre biler som er godkjent med 2.8/2.9 eller Cosworth motor.

 

Vegdirektoratet bestemte får noen år siden at det IKKE er lov å øke akselvekt på en bil uten skriftlig godkjenning fra importør!! Du kan komme med så mange argumenter, henvisninger til andre biler og dokumenter du bare vil, så lenge du ikke har skriftlig godkjenning fra importør kan ikke akselvekter endres.

 

Dette vet jeg med 100% sikkerhet. Var igjennom en ombygging i fjor vinter hvor akselvekt kunne bli et problem. Biltilsynsmannen var oppriktig interessert i å hjelpe meg og finne løsninger på eventuelle problemer (det er det ikke ofte man opplever) men akkurat det med akselvekter kunne han IKKE gjøre noe med pga. vedtaket til Vegdirektoratet.

 

Hvor mye er vekt forskjellen på 1,6/2,0 og 2,8/2,9 da?

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Betyr det at hvis man har en Taunus 1,6 som man bygger om til komplette Taunus 2,3 spesifikasjoner, så vil den aldri bli godkjent på grunn av noen kilo høyere forakselvekt enn det som originalt står i vognkort? Og til tross for at en helt original Taunus 2,3 da vil være nøyaktig lik?

Tenker jo da på "oppskrift" på å få bilen godkjent med 2,4 V6 ved å dokumentere vekter, bremser, fjærer og effekt på original 2,3 V6 bil, og at Ford bekrefter ingen øvrige forskjeller på 1,6 og 2,3. Med gamle regler var vel dette en ryddig måte ovenfor tilsynet å gjøre det på?

Ikke det at man kan forvente å få hjelp fra Ford til den nødvendige dokumentasjonen lengre heller da men..

 

"Ingen ombygde biler skal lengre være mulig å få godkjent" virker å være holdningen. Og snart setter vel EU/EØS en stopper for hele greiene.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Betyr det at hvis man har en Taunus 1,6 som man bygger om til komplette Taunus 2,3 spesifikasjoner, så vil den aldri bli godkjent på grunn av noen kilo høyere forakselvekt enn det som originalt står i vognkort? Og til tross for at en helt original Taunus 2,3 da vil være nøyaktig lik?

Tenker jo da på "oppskrift" på å få bilen godkjent med 2,4 V6 ved å dokumentere vekter, bremser, fjærer og effekt på original 2,3 V6 bil, og at Ford bekrefter ingen øvrige forskjeller på 1,6 og 2,3. Med gamle regler var vel dette en ryddig måte ovenfor tilsynet å gjøre det på?

Ikke det at man kan forvente å få hjelp fra Ford til den nødvendige dokumentasjonen lengre heller da men..

 

"Ingen ombygde biler skal lengre være mulig å få godkjent" virker å være holdningen. Og snart setter vel EU/EØS en stopper for hele greiene.

 

Ja det stemmer.. egenvekten kan endres, men maks tillat akselvekt kan ikke endres.

Bilens akselvekt med den nye motoren måles med vekter på 75kg pr sitteplass inni bilen. Vekten må da ikke overstige maks tillatte akselvekt fremme (eller bak) og må heller ikke overstige bilens tillatte totalvekt.

 

Jeg bygde om en Volvo V70 (ja feil merke men et fint eksempel på hvordan systemet virker) fra FWD diesel til R AWD. Jeg jobber på Volvo så jeg har god tilgang til dokumentasjon og har gode kontakter innad i Volvo, men Volvo Norge ville allikevel ikke skrive at det var ok å endre akselvektene.

 

Jeg kunne dokumentere at karosseriene var like, jeg hadde typegodkjennings papirer på begge bilene. (typegodkjenningen på R bilen ble lagt til grunn for godkjenning av bremser/understell/avgass osv.)

 

Jeg hadde en komplett R AWD hvor absolutt alt ble flyttet over på et 100% ribbet Diesel karosseri.

 

Problemet på Volvo'n var at en AWD bakstilling er mye tyngre enn en FWD bakstilling. R-motoren med gir og mellomkasse var faktisk 10 kg letter en diesel motoren med girkasse.

 

På "våre" Ford ombygginger er det motoren som utgjør vektøkningen, men i mitt tilfelle var det selve bakstillingen som økte vekten. Det vil si at det var de samme delene som utgjorde den økte vekten, som også skulle bære den økte vekten. Så med tanke på dimensjonering skulle ikke dette ha noe å si her..

 

Selv med typegodkjenningen som grunnlag for resten av ombyggingen kunne ikke BT endre maks tillatte akselvekt bak.

 

Siden dette er en stasjonsvogn og det var bakstillingen som var problemet hadde jeg forholdsvis stor forskjell fra egnenvekten på bakakselen og opp til tillatte akselvekt for det er tatt høyde for at det meste av nyttelasten plasseres bak. Fremme er det mindre diff mellom egenvekt og maks akselvekt da nyttelast som sakt hovedsakelig belaster bakakselen..

 

Det jeg gjorde var å montere sammen bilen med minst mulig innvendig utstyr. Ikke støydempings matter, ikke reservehjul, ikke stereoanlegg, ikke takrails, ikke hengerfeste, ikke bakrutevisker osv. Kun det som måtte være der + normal innredning.

Da ble den nye egenvekten på bakakselen (målt med 75kg plassert på hver sitteplass inni bilen) under maks akselvekt og bilen kunne godkjennes. Hadde jeg kommet litt over akslevekten eller totalvekten kunne jeg registrert ned bilen til 4 sitteplasser . Da kunne jeg tatt bort 75kg fra baksetet og «tjent» 75 kg. Dette ville funket siden det var bakakselen som var problemet, men har lite effekt på forakselen ved vektøking av motor…

 

Da jeg kom hjem fra godkjenning ribbet jeg bilen innvendig igjen og monterte tilbake alt som skulle være der av utstyr..

 

 

På fremakselen har man mindre nytte last å spise av, så det er vanskeligere å "lure" vekten. Men med glassfiber panser og skjermer, batteriet og spylertank bak osv. vil dette kunne hjelpe noe.. Hvis ikke BT henger seg opp i glassfiber delene da.

 

 

Jeg spurte BT fyren rett ut: Jeg må dokumenterer at karosseriene er 100% like og jeg må skaffe typegodkjenning på R bilen. Du bruker typegodkjenningen som grunnlag for den tekniske delen av godkjenningen, i forhold til effekt, utslipp, bremser osv. Da burde du kunne øke tillatte akselvekter tilsvarende R typegodkjenningen også?

 

Da svarte BT fyren: Det er en helt fornuftig slutning du drar her, det høres helt logisk ut, og jeg er egentlig helt enig, det burde være slik. MEN når det gjelder akselvekt er jeg 100% bundet av vedtaket til Vegdirektoratet.. Kan KUN endres ved skriftlig godkjenning fra importør. (forhandler er ikke godt nok, må være importør)

Link to comment
Share on other sites

100% bundet av vedtaket til Vegdirektoratet.. Kan KUN endres ved skriftlig godkjenning fra importør. (forhandler er ikke godt nok, må være importør)

Nettopp. Dette direktivet kom for noen år siden. Det finnes sikkert ennå trafikkstasjoner som ikke er så nøye på dette men over tid vil nok dette bli praktisert på alle trafikkstasjoner.

Det er nettopp derfor det er viktig å gå i dialog med den lokale trafikkstasjon FØR man begynner å handle inn deler etc i dyre dommer, og før man vet om dette lar seg godkjenne(om det er det som er målet med ombyggningen).

 

Når det gjelder trådstarter så håper jeg ikke disse svarene oppfattes som kritikk og svartmaling av prosjektet. Se det heller som en opplysning av fakta og en hjelp på veien.

Link to comment
Share on other sites

[quote name='KIB' date='22 December 2012 - 12:11 PM' timestamp='1356174675' post='705575'

 

På "våre" Ford ombygginger er det motoren som utgjør vektøkningen, men i mitt tilfelle var det selve bakstillingen som økte vekten. Det vil si at det var de samme delene som utgjorde den økte vekten, som også skulle bære den økte vekten. Så med tanke på dimensjonering skulle ikke dette ha noe å si her..

 

 

 

Blir nesten litt humoristisk :D

Ikke rart kontrollørene på BT av mange blir oppfattet som tullinger.

Men søker man jobb som kontrollør på BT for å praktisere slike totalt selvmotsigende regler så må man vel nesten være litt tulling også.

 

Åsså en god dose sunt bondevett så blir det bra. Men det brukes ikke lengre...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Dette direktivet kom for noen år siden. Det finnes sikkert ennå trafikkstasjoner som ikke er så nøye på dette men over tid vil nok dette bli praktisert på alle trafikkstasjoner.

Det er nettopp derfor det er viktig å gå i dialog med den lokale trafikkstasjon FØR man begynner å handle inn deler etc i dyre dommer, og før man vet om dette lar seg godkjenne(om det er det som er målet med ombyggningen).

 

Når det gjelder trådstarter så håper jeg ikke disse svarene oppfattes som kritikk og svartmaling av prosjektet. Se det heller som en opplysning av fakta og en hjelp på veien.

 

Det er det jeg også forsøker på..

 

Trådstartet spør om en oppskrift på dette, og det er det som er problemet. En oppskrift/prosjekt som ble godkjent for 5 eller 10 år siden vil nødvendigvis ikke bli godkjent i dag fordi reglene stadig endres.

 

Oppskriften kan også variere veldig fra BT til BT..

Edited by KIB
Link to comment
Share on other sites

Glenn jeg ser du spør etter vekter på de motorene du evt ønsker å bygge med..

 

Pinto, altså en 1600 eller 2l rekke 4, veier ca 130kg.

2.8 gasser veier omtrent 160kg.

Siden 2.3 er litt lettere enn 2.8'n, tipper jeg rundt 145-150kg, uten å ha sett noen vekter noe sted.

 

En annen løsning er å putte i en Zetec 2 liter fra Mondeo, den veier ca 100kg og har 136hk som std.

Du kan bruke det orginale injection systemet i første omgang, for å bytte til sykkel gassere eller throttle bodies.

Classic Ford sier en std 2l Zetec gir ca 180hk med throttle bodies, uten å gjøre noe som helst annet.

Da har du en turtalls villig motor som drar til 7k dagen lang, men du mister V6 lyden da...

 

Caprisport selger Capri frambremser, men de har dessverre elendig service, noe KIB her over kan fortelle mer om.

 

Søker du RS Euroford på Facebook, så ligger priser på bl.a bremser under notater, han har også fått nettside, men alt er ikke ført inn på siden enda..

Er forresten Caprimaniac her på forumet som driver den sjappa.

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

hmmmm det der var intresangt innlegg Caprinut.

 

noen her som hvet egenvekt på framaxsel på en likk taunus?

 

136hk er veld nok det kansje har et ønske om ca150hk på svinghjul vist det blir en 4syl men det skal veld kansje la seg gjøre med en grei exos, åpent filter og kansje andre dyser i orginalt innsug og disse kan hveld chipes :D :D

 

noen som hvet hva som må gjøres for og stape i en sån zetec 2 liter i taunus lovlig/godkjent?

 

tenker da på vilken kasse, clutc, motorfester, bunnpanne som må brukes og hvilke bremser som må brukes?

 

noen andre i dette landet som har gjort dette?

 

Glenn jeg ser du spør etter vekter på de motorene du evt ønsker å bygge med..

 

Pinto, altså en 1600 eller 2l rekke 4, veier ca 130kg.

2.8 gasser veier omtrent 160kg.

Siden 2.3 er litt lettere enn 2.8'n, tipper jeg rundt 145-150kg, uten å ha sett noen vekter noe sted.

 

En annen løsning er å putte i en Zetec 2 liter fra Mondeo, den veier ca 100kg og har 136hk som std.

Du kan bruke det orginale injection systemet i første omgang, for å bytte til sykkel gassere eller throttle bodies.

Classic Ford sier en std 2l Zetec gir ca 180hk med throttle bodies, uten å gjøre noe som helst annet.

Da har du en turtalls villig motor som drar til 7k dagen lang, men du mister V6 lyden da...

 

Caprisport selger Capri frambremser, men de har dessverre elendig service, noe KIB her over kan fortelle mer om.

 

Søker du RS Euroford på Facebook, så ligger priser på bl.a bremser under notater, han har også fått nettside, men alt er ikke ført inn på siden enda..

Er forresten Caprimaniac her på forumet som driver den sjappa.

 

motor i fra en mondeo noe alla denne du mener http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38968326

 

denna http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38923732 hadde bare 131hk er det ca samme eller er det bare noen som egner seg til å monteres inn i taunus?

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Det meste av deler finner du vel her http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38936900&FINNBOX_ENABLED=false&spidEnabled=true

samt denne tråden du selv har svart i http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/62506-taunus-16-82-mod/page__view__findpost__p__613456

Det finnes mye info og erfaringer rundt omkring på nettet og hos erfarne folk, men du må bruke litt tid selv på å lete frem det som er relevant for deg og ditt bygg.

Link to comment
Share on other sites

hmmmm det der var intresangt innlegg Caprinut.

 

noen her som hvet egenvekt på framaxsel på en likk taunus?

 

136hk er veld nok det kansje har et ønske om ca150hk på svinghjul vist det blir en 4syl men det skal veld kansje la seg gjøre med en grei exos, åpent filter og kansje andre dyser i orginalt innsug og disse kan hveld chipes :D :D

 

noen som hvet hva som må gjøres for og stape i en sån zetec 2 liter i taunus lovlig/godkjent?

 

tenker da på vilken kasse, clutc, motorfester, bunnpanne som må brukes og hvilke bremser som må brukes?

 

noen andre i dette landet som har gjort dette?

 

 

 

motor i fra en mondeo noe alla denne du mener http://www.finn.no/f...nnkode=38968326

 

denna http://www.finn.no/f...nnkode=38923732 hadde bare 131hk er det ca samme eller er det bare noen som egner seg til å monteres inn i taunus?

 

Er best med en slik sølvtopp Zetec fra en MkI Mondeo ja og disse har 136hk

(kalles sølvtopp fordi toppdekslene er sølvfarget)

MkII har blacktop, denne er noe anderledes og har litt mindre effekt.

For en hobby mekaniker så er sølvtoppen den beste å jobbe med, og det lite som passer overens på disse to motorene (jeg har prøvd), og dele tilgangen er stor til Zetec motorene..

 

Burtonpower.com i England ar masse, og det gjelder de fleste sjapper som selger aftermarket deler til Ford.

 

Headers og 2" eller 2.5" eksos, litt høyere bensintrykk så burde du se 150hk med orginalt injection system.

Siden Zetec motorene er tverstilt i Mondeo etc så havner termostathuset bak på blokka mot torpedovegg, vet ikke om det er plass å kjøre huset orginalt på en Taunus, trolig ikke.

Da må du kjøpe et hus som flytter termostaten til foran på motoren, http://www.retro-ford.co.uk/shop/content/zetec-water-manifold-z008

 

Eksos manifoil koster ca 5000kr, men er du hendig med sveise apparatet så kan du kjøpe eksos flens og sveise resten selv http://www.ebay.com/itm/Ford-1-8-2-0-ZETEC-EXHAUST-Manifold-Flange-Plate-8mm-MS-/230888562120?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item35c207ddc8

 

Type 9 kassa passer på fra en 4 sylindret versjon, vet ikke hvilken clutch og svinghjul du må bruke men..

 

Motorfester http://www.retro-ford.co.uk/shop/content/zetec-diy-engine-mount-kit-z006

 

Motorsykkel gassere sammen med egnet manifoil gir mest bang for the buck, men du må som regel dyse de om for å passe med motoren.

Tuneren i Tvedestrand gjør helt sikkert dette siden de har rulle..

 

Men du ser nok 10 lapper + for deler utenom motor og mapping....

 

 

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

har nå 2 tråder om taunus og efekt økning så prøver og samle alt der i den andre http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/71042-min-taunus/

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...