Jump to content

Justere bensintrykk


Recommended Posts

Prøvde å søke litt angående dette, men fant stort sett tråder angående turbomotorer.

Monterte justerbar bensintrykksregulator på bilcrossbilen for å prøve å få litt mer futt i den. Men hvor mye er det man burde/ikke burde øke trykket med? Motoren er en 2.0 16v DOHC fra Scorpio. Justerte opp trykket 1 bar uten vakuumslangen tilkoblet. Lå på ca 3 bar. Er nå på 4 bar. Har ikke fått prøvd hvordan den går enda, men går fint på tomgang, Skal vel kanskje mye til for at motoren skal få for mye bensin på denne måten?

 

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to post
Share on other sites

Det første du bør sjekke er returmengden ut fra regulatoren når trykket økes. Legg slangen i en 1,5L flaske og ta tiden det tar å fylle den med både 3,0 og 4,0 BAR bensintrykk. 

 

DOCH dysene er 200 ccm på 3,0 BAR bensintrykk og gir derfor 230 ccm på 4,0 BAR. Forskjellen er som vi ser 15% og det er nok til å redusere AFR på full gass fra f.eks 13,6:1 til ugunstig feite 11,8:1.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Det første du bør sjekke er returmengden ut fra regulatoren når trykket økes. Legg slangen i en 1,5L flaske og ta tiden det tar å fylle den med både 3,0 og 4,0 BAR bensintrykk. 

 

DOCH dysene er 200 ccm på 3,0 BAR bensintrykk og gir derfor 230 ccm på 4,0 BAR. Forskjellen er som vi ser 15% og det er nok til å redusere AFR på full gass fra f.eks 13,6:1 til ugunstig feite 11,8:1.

 

Takker for godt og utfyllende svar :)

Er det for å sjekke hvor mye mer bensin motoren får ved å måle returmengdene?

 

Er det mulig å få tak på "håndholdte" bredbåndslambdamålere? Siden det er bilcross det er prat om så er det greit å kunne koble det det lett opp i bilen og plukke det ut igjen når det trengs.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to post
Share on other sites

Takker for godt og utfyllende svar :)

Er det for å sjekke hvor mye mer bensin motoren får ved å måle returmengdene?

 

Er det mulig å få tak på "håndholdte" bredbåndslambdamålere? Siden det er bilcross det er prat om så er det greit å kunne koble det det lett opp i bilen og plukke det ut igjen når det trengs.

Værsågod.

 

Nei, det er for å kontrollere hvordan bensinpumpen på bilen din er i stand til å jobbe mot en BTR som gir høyere motstand.

 

Ja. Det er 0 problem. Innovate LM-2 er tingen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Værsågod.

 

Nei, det er for å kontrollere hvordan bensinpumpen på bilen din er i stand til å jobbe mot en BTR som gir høyere motstand.

 

Ja. Det er 0 problem. Innovate LM-2 er tingen.

 

Ah, da skjønner jeg :) Kanskje greit å finne ut av det. Er jo bare en kina-044 pumpe så :P

 

Da får jeg se hva jeg finner :)

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to post
Share on other sites

Ah, da skjønner jeg :) Kanskje greit å finne ut av det. Er jo bare en kina-044 pumpe så :P

 

Da får jeg se hva jeg finner :)

Aiiiiii ! Vi har gjentatte ganger sett at Kina 044 er tvilsomme greier så det blir intressant å se hva du finner ut i første omgang.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Aiiiiii ! Vi har gjentatte ganger sett at Kina 044 er tvilsomme greier så det blir intressant å se hva du finner ut i første omgang.

 

Nappa av returslangen inn på bensintanken og målte. Regna meg fram til at pumpa leverer 165 liter i timen. Har ikke manometer tilgjengelig nå om dagen, så fikk ikke målt hvor mye den leverer på 3 bar. Men målte for en stund siden da jeg hadde problemer med at bilen ikke gikk ordentlig og da mener jeg at den leverte litt over 180. Riktignok med en litt annet oppsett på tank og pumpe. Så dette blir jo ikke sammenlignbart uansett. Men skal vel ikke være noe problem at pumpa leverer for lite bensin. 

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to post
Share on other sites

Flott.

165 l/tim holder lenge til 4 stk. 200 ccm dyser som i beste tilfelle kan ta unna 55 l/time.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...