Jump to content

Kuga 2013 - oppgradere lydanlegg


CortinaGT2000

Recommended Posts

Har en Kuga 2013 mod. med Sony DAB (uten navi.). Jeg er ikke imponert over lydbilde og det er dårligere enn forventet siden jeg valgte det "beste" som var tilgjengelig da jeg bestilte bilen. Syntes lydbilde er flatt og mangler mer fyldig lyd (bass). Har stilt bass'n litt opp, men det hjelper ikke. Er det noen som har erfaring med Pioneer Subwoofer TS-WX 110A, som ligger inne som ekstra tilbehør til Kuga? Vil den hjelpe på lydbilde?

Hilsen
Cortina2000GT
1. bil: Ford Cortina 1300 70-mod
2. bil: Ford Cortina 2000 GT 72-mod
3. bil: Ford Granada 2,3 GL 81-mod
4. bil: Nissan Prairie 2,0 92-mod
5. bil: Mitsubishi Spacewagon 96-mod
7. bil: Mitsubishi Grandis 05-mod
8. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,13-mod

9. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,18-mod

Link to comment
Share on other sites

Har du Kuga I eller II?

Dette er jeg også nysgjerrig på da jeg veldig snart får nybilen med Sony DAB Premium (9 høytalere). I demobilen synes jeg det låt bra, men i den gamle (Kuga I) er jeg ikke veldig imponert nei. Har vurdert å oppgradere, men det har bare blitt med tanken. Mangler rett og slett fylde ja, men når du drar på litt kommer det. I vår Fiesta fra 2010 med største stereopakke fra den årsmodellen (ikke Sony), låter det mye fyldigere.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Kuga II med 9 høyttaler. Lydbilde virker flatt, og det hjelper litt å justere opp bassen men det blir ikke bra nok. Før jeg oppgraderer hadde det vært nyttig å høre andres erfaringer/løsninger.

Hilsen
Cortina2000GT
1. bil: Ford Cortina 1300 70-mod
2. bil: Ford Cortina 2000 GT 72-mod
3. bil: Ford Granada 2,3 GL 81-mod
4. bil: Nissan Prairie 2,0 92-mod
5. bil: Mitsubishi Spacewagon 96-mod
7. bil: Mitsubishi Grandis 05-mod
8. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,13-mod

9. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,18-mod

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg kjøpte min uten sub, og lydbildet er en betydelig opptur fra den forrige. Jeg får både bass og dynamikk synes jeg. Kommer nok ikke til å legge til en sub.

 

Et par andre ting jeg lurer på er:

- Anlegget "fryser" av og til når jeg starter bilen hvis jeg hadde iPhone tilkobet som iPod med kabel sist tur og den ikke er tilkoblet med kabel når jeg starter igjen. Må skru av og på.

- Vet ikke om det er anlegget eller iPhone, men det hele krangler mye synes jeg, og jeg må ofte restarte telefonen for at bilen skal spille av gjennom kabelen.

- Legger merke til at det er en slags skjermsparer i displayene før jeg starter, men når bilen er i gang er denne funksjonen "fryst" selv om alt virker.

- På forrige bil gikk klokka flere minutter for sakte i mnd, men på den nye ser det ut til å være flere minutter for rask. At ikke dette kan synkes....

 

Flere erfaringer? Skal det være slik?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Med min Sony DAB (uten navi.) har jeg koblet til en 16GB iPod mini. Den ligger fast i midtkonsollen og er koblet til USB der. Dette fungerer prikkfritt. Noen ganger ser jeg at anlegget bruker noe tid på "Inexering" av iPod'en rett etter oppstart av bilen. Men dette er ikke noe problem. Iphonen kobler seg alltid opp mot handsfree (Bluetooth). Med iPod i midtkonsollen trenger jeg ikke styre med kabel hver gang jeg skal ut å kjøre. Fordelen med dette er at spilleren fortsetter i samme spilleliste mellom kjøreturene.

Når det gjelder klokka så går heller ikke min presist. Min går enten for fort eller sakte, jeg husker ikke. Snakk om noen minutter i mnd. Det er irriterende - særlig når jeg i min forrige 10 år gamle bil hadde automatisk synk av ur.

Hilsen
Cortina2000GT
1. bil: Ford Cortina 1300 70-mod
2. bil: Ford Cortina 2000 GT 72-mod
3. bil: Ford Granada 2,3 GL 81-mod
4. bil: Nissan Prairie 2,0 92-mod
5. bil: Mitsubishi Spacewagon 96-mod
7. bil: Mitsubishi Grandis 05-mod
8. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,13-mod

9. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,18-mod

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en iPod jeg kan bruke, og brukte i forrige bil, men kunne liksom tenkt meg å hatt iPhonen som eneste "dings"... Spørs om det blir noe for mye for "dingsen".

 

Dette med klokka er uforståelig. En så liten filleting som selv de enkleste stereoer til ettermontering har som standard. Og i det minste et ur som går none lunde riktig når en stiller den da. Noen minutter i mnd i pluss eller minus er vrieklig et stort avvik i dag.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...