Jump to content

k&N luftfilter


Globuzz

Recommended Posts

Hei og velkommen tilklubben. Jeg har ikke erfaring med Transit men på generell basis så er det noen biler som har en målerenhet med en tynn tråd som måler luft inn til motoren på en eller annen måte. Denne typen av målere er meget følsomme for olje da tråden "brennes" ren av ECU/motorstyringen og med tilført olje så ødelegges denne tråden. Ellers så er det vel slik med dieselmotorer at de går renere jo mer luft de får, ikke bedre. Utgangspunktet er da et luftsystem som virker.

Mitt råd er, bytt orginalfilteret oftere.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen tilklubben. Jeg har ikke erfaring med Transit men på generell basis så er det noen biler som har en målerenhet med en tynn tråd som måler luft inn til motoren på en eller annen måte. Denne typen av målere er meget følsomme for olje da tråden "brennes" ren av ECU/motorstyringen og med tilført olje så ødelegges denne tråden. Ellers så er det vel slik med dieselmotorer at de går renere jo mer luft de får, ikke bedre. Utgangspunktet er da et luftsystem som virker.

Mitt råd er, bytt orginalfilteret oftere.

Jeg tror fortsatt dette er en form for myte fra bilprodusentene for å bortforklare noe som jeg ser på som veldig skrøpelige sensorer.

Reinbrenning med strøm etter motor var avstengt og ca 1000c var vanlig på de første massesensorene fra de kom og utover 90 tallet.

Topp moderne massesenorer har faktisk ikke reinbrenning med avslått motor med mye høyere temperatur enn driftstemperatur. Nøyaktigheten er mye bedre enn de første typene, og ikke minst holdbarheten.

De første massesensorene ble unøyaktig pga forurensinger vist de ikke fikk brent seg rein ofte nok.

Nå fins det faktisk ett firma som livnærer seg på å kalibrere og selge topp moderne massemålere, og sannelig selger de også ett oljeinnsatt bomullsfilter til bruk sammen med luftmassemålerene de selger :)

Leste for en god tid tilbake siden en test K&N hadde gjort med massemålere og filtrene sine innsatt i olje. Ingen av massemålerene som sluttet å fungere under testen gjorde det pga. luftfilterolje.

K&N har ivertfall tidligere markedsført at de kan brukes istedenfor orginale filter uten at det skal gå utover garantien på bilen.

Jeg ville ha hør meg om dette enda stemmer, og montert filtret vist ja, og om jeg fortsatt ønsket det.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...