Jump to content

Volvo trekker seg fra all motorsport i fremtiden.


and

Recommended Posts

Spørs om Polestar blir så glade nå som de endelig har klart å begynne å levere litt friskere Volvoutgaver?

 

http://teknikensvarld.se/volvo-chef-sager-att-motorsport-passar-inte-vart-varumarke-169042/

Den 51-årige belgaren, som anslöt till Volvo från GM 2012, sa till Dagens Industri att ”motorsport passar inte ihop med vårt varumärke, där vi står för mindre motorer och säkerhet.

Vi drar oss därför ur exempelvis STCC så snart kontrakten så medger.”

Visser har även tillkännagett planer att avsluta all form av sponsring förutom Volvo Ocean Race (segling) och att de endast ska vara på plats på tre bilsalonger: Genève, Detroit och Shanghai/Peking, samt att de ska börja sälja bilar över nätet.

 

 

STCC skjønner jeg at de vil trekke seg fra for det er jo bare rørramme, og ikke mye relevant av Volvoteknikk heller. V8 Supercars kommer med nye regler i 2017 så det koster også penger.

Så da er det kun trendy seilbåtrace som blir Volvoimaget i fremtiden. Harryfolka blir nå kastet på dør av Volvo. Er jo i det båtmiljøet det finnes folk som har råd til dyr premium Volvo så da blir det trygghetsøkende akademikere fra byen med miljøsamvittighet i en trygg og sikker miljøvennlig fwd CUV som blir fremtiden der i gården.

Hva er dette for noe BS? :lol:   https://www.facebook.com/video.php?v=1032402133451876

 

Husker hvor fett det var med T-gul og 855 i BTCC på 90tallet. Glad jeg ikke er en Volvomann med interesse for det som er laget etter 940. 

Saab er borte og Volvo med nå. Det var den historien.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke snart sånn i all motorsport da, at mangfoldet forsvinner?

Utrolig hva som har skjedd i bilverden de 15 siste årene! De store oppkjøpene, Asias eierdominans og dens innvirkning på en hel bilverden, bilindustri-krakket i USA, EL-bilens spede begynnelse og for ikke å snakke om alle bilmerken som har forsvunnet de 15 siste årene. Lurer på hvordan de neste 15 årene blir.

Link to comment
Share on other sites

Ja mye som er endret siden 2000. På en måte fikk de rett de som spådde undergang ved nyttår 1999. Er mye som har gått i feil retning etter det i motorsport og bilbransjen.

En bør komme seg ut på motorsportarrangementer og ikke bare tenke at en gang skal jeg gå å se det. Da er det forsent.

Kommer jo ann på hva en liker selv, men husker jeg satt på fremste rad på tribunen under STCC i 2009. Mattias Ekström i DTM A4 spola piruetter i pausen centimetere fra gjerdet jeg satt ved! Sjukt fett. Råe Camaro Cup i generasjon 4 produksjonskarosseri, og STCCbiler som også var produksjonkarosseri. Og Porsche Cupbilene.

Så reiste jeg noen år senere for å se nye STCC med rørramme med fellesdeler og Nissanmotor. Gikk sikkert raskere, og ikke en millimeter krenging i svingene. Og fy så døvt det var, og publikum på tribunene var mer opptatt av å hente forsyninger i ølteltet enn å følge med. Skikkelig nedtur. Og de nye Camaro Cup rørrammebilene var ikke engang med for nye STCCbilene skulle liksom være trekkplaster nok. :rolleyes: Ikke at jeg hadde savnet enda mer rørramme med plastkarosseri. Enda godt Porsche Cup ble kjørt så reiste jeg ikke helt forgjeves.

Og det var første og siste gang jeg reiste for å se på nye STCC. Er bare et år med nye regler så er det gjordt. Og da sitter man der på tribunen det neste året uten å tro hva som skjer foran øya dine, og innser hvor heldig man var som fikk oppleve motorsport mens det var morrosport.

 

Og mens vi er inne på fabrikkanter som trekker motorsportsatsingen så trekker Hyundai seg fra all motorsport i USA.

Så ikke noe mer Global Rally Cross eller Pikes Peak med Rhys Millen neste år. http://rhys-millen-racing.myshopify.com/blogs/news/16073641-hyundai-withdraws-from-motorsports-in-the-us

Pikes Peak er også litt nedtur nå som det er asfaltert hele veien opp. Ingen grussprut der lengre.

 

Men Hyundai skal satse på WRC. Vet ikke helt hva som er best av WRC eller Rallycross jeg sånn i styrking av bilmerkeimaget. WRC er vel finere, men er også blitt kjedeligere. Noen som vet forskjellen på R1, R2. R3, R5 og RRbilene uten å sjekke jukselappen? WRC har jo regulert seg bort i granskauen med alle mulige endringer og tullball. Rallycross er der interessen min ligger nå mer enn WRC.

 

Langt å lese. Og mye klaging :whistling:  Men produksjonskarosseri er så uendelig mye tøffere enn en rørramme med plast. Glad en fikk oppleve denne tiden på 80/90tallet.

 

10689907_1624704194423343_87298253809958

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Langt å lese men er så enig så enig. Motorsporten var og etter min mening bedre før da det meste var basert på produksjonskarosser. Før fulgte jeg med på ganske mye av det som gikk på tv men nå er det knapt noe mer som er spennende nok til at jeg setter meg ned og ser på lenger. Rallycrossen har blitt litt mer fargerik igjen da, og takk for det, selv om 80 og 90 årne med superbilene neppe kommer igjen(ikke for det, blir kjørt raskere nå enn noen gang men bila er jo så dølle). Bare se på Eurosport, de sender knapt motorsport lenger. TV-rettigheter har jo blitt så dyrt at det er grusefult. Ta fks Formel 1, hva heter de tre beste førerne i 2014?, hakke peiling, gidder ikke å følge med lenger.

Men enig det du skriver, vi burde vært flinkere til å komme på motorsportstevner her til lands.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Man hører jo alltid at "alt var så mye bedre før", men i motorsport syns jeg det stemmer. jeg ble dratt med på Lyngås for å se på rallycross hvert år fra jeg ble født, og det var jo årets høydepunkt. glemmer aldri når jeg gikk nedover mot banen og sansene ble stappet fulle av lukten av racefuel og gummi,  og jeg må gi all æren for at jeg er så ihuga cosworth-fan til alle de som kjørte rs500, rs200, og escortene som tok over i senere tid. jeg er glad når jeg ser på gamle snutter fra lyngås, og vet at jeg var der å opplevde galskapen i sin tid.

 

det som gjør noe til interressant racing for meg, er å se produksjonskarosserier som setter seg under pådrag, vrir seg i svinger, da kann du se forskjell på hvordan bilene oppfører seg forskjellig på en bane og dette er det kun v8 supercars som klarer å levere idag og til dels rallycrossgutta.

 

straks det blir rørramme og plast, så er alle bilene like og det blir en perler på en snor effekt ut av det. 

  • Like 3

 X 93mod Escort Cosworth "WRC"
91mod Sierra Cosworth

14mod Mondeo ikke Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har vært mange ganger på Lyngås selv på 80 og 90 tallet. Og som du skriver, det å kjenne "lukta ta rally" er hærlig :) Min store helt var Gunnar Kitta Kittelsen, vet ikke hvorfor men han var alltid så hyggelig. Alltid et svar til oss unggutter som sikla rundt i depoet. Har faktisk et oljeåndesysteme som hvisnok skal komme fra RC-vinga hans liggende i garasjen :)

Link to comment
Share on other sites

kul film du har lagt ut, var som å være 10 år igjen, men husker bilene som om det var igår :rolleyes: . Han som ble mitt store idol var Kenneth Hansen. Som liten gutt la jeg fort merke til den grønne rs500 hans, Og selv om jeg ikke likte at det ble citroen på han etterhvert, så ble det hvertfall mange gode fighter mot forder i disse årene. og med john herwig carlsen som småhes kommentator er jo dette helt episk å se på igjen.

 

Beste ever:

 

https://www.youtube.com/watch?v=umdJzvZGDLU

  • Like 1

 X 93mod Escort Cosworth "WRC"
91mod Sierra Cosworth

14mod Mondeo ikke Cosworth

Link to comment
Share on other sites

 

det som gjør noe til interressant racing for meg, er å se produksjonskarosserier som setter seg under pådrag, vrir seg i svinger, da kann du se forskjell på hvordan bilene oppfører seg forskjellig på en bane og dette er det kun v8 supercars som klarer å levere idag og til dels rallycrossgutta.

 

straks det blir rørramme og plast, så er alle bilene like og det blir en perler på en snor effekt ut av det. 

Ja det er dette som gjør det hele spennende. Å se feks hjulløftet bak på en fwd STCCproduksjonbil, og det å oppleve de ulike forskjellene gjennom syn og øre. Er jo en grunn til at det heter BILsport.

Det konseptet med SJÅFØRsport som slik felles enhetsrørramme og teknikk under plastskallet er jo en fin og rettferdig teori. Men jeg er på tribunen for å se BILsport.

Ingen karosseribevegelser på bilen under fart i sving, aks eller brems, like lang, like bred, like høy, låter likt i den felles enhetsmotoren med felles eksosanlegg. Så skal man heie på sjåføren som skal utgjøre den eneste forskjellen på disse enhetsbilene, men han ser du omtrent ikke for han sitter dypt nede i rørramma inne i ørelappstolen med Hanshjelm bak metervis av stålrør og evntuelt vindusnett! :rolleyes:  Og da blir det kun sjåførsport i en lang lang rekke med identiske kopier.

 

Det å se Mattias Ekström sin 2009 DTM Audi A4 naken uten karosseriet i depoet var en høydare for det har jeg aldri sett live før eller siden. For det er en avansert konstruksjon på høyt nivå. Spennende også å se han spole med den RWD DTM Audien, og oppleve den kjørt i fristilherjing uten regler. Men å se et moderne DTMløp er jo ikke annet enn F1 med et avtagbart skall som halveis ser ut som en produksjonsbil. Det er jeg heller skepisk til etter å ha sett et moderne STCCrace.

 

Og DTM"style" en 2009 gateAudi A4 kan man ikke heller så moderneDTM blir kun en raceopplevelse i noen få timer noen få helger i sommerhalvåret.

En 2009 Audi A4 kan man bare foliere som en DTMlooker. Og det gjør jo heller ingen for det er ikke verdt det da ingen normale mennesker vet hva du har laget foliereplika av. Ingen har vel heller lyst på de mindre sexy hjulbuene bak på gatebil A4 sin. Er lite man kan overføre fra dagens racing til gatebiler, og det er en trist utvikling.

Nevn feks Escort mk2, og selv 35år etter så lever vi for den. Vi dynger den gateEscorten ned med motorsportdeler som var tilgjengelig over disk fra bilforhandlerene fra den tidsepoken.

 

audi-a4-dtm-edition_1600x1200_49288.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Denne tråden dør visst ikke med det første da det er dukket opp interjuv fra Detroitmessen. Vi tar debatten som Volvoklubbene ikke tør ta tak i. :P :lol:

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150117/volvo-redo-for-ny-motorsportsatsning-formula-e

Markeds og salgsdirektør for Volvo Cars Alain Visser er visst en skikkelig besserwisser! :lol: Her er det så mye morro at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne?

 

Polestar som konsept. Her er det noen som snakker forbi hverandre.

 

Volvo kan sammenlignes med Land Rover og Jaguar? Land Rover som "bruker" Bowler til motorsportimage? http://www.bowlermotorsport.com/  Og Jaguar en luksusbil som ikke trenger å bevise noe som helst.

 

Le Mans 24h som er det meste kjente langdistanseløpet hvor bilene brukes bare 1 gang i året? Le Mans 24h er en runde i en serie kalt WEC http://www.fiawec.com/ og ikke glemme den amerikanske serien Tudor United SportsCar Championship  med Rolex 24løpet på Daytona.

 

Formula E. Ca 200hk. http://www.fiaformulae.com/en/guide/car.aspx?page=1334 Lurer på om det er lov å reklamere med E-sigaretter på denne? Nå som bensin og vanlig sigarett er helt ut.

 

Så hva blir fremtidens Volvoimage ut av dette? En bil for deg som egentlig ikke ønsker å ha bil, men som er tvunget til å ha en? En bil for de som ikke er bilinteresserte. Er ikke noe plass til raggere og bilbyggere med rwdVolvo der.  https://www.youtube.com/watch?v=oqUvhLNgqsA Skal spare dere for Slatans gebrokne sangrøst.

 

Da var det jammen så digg å høre Raj Nair, Ford's produktutviklingsjef melde at performance has always been part of our DNA på Detroitmessen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det står masse racing biler rundt om i kongeriket som ikke blir brukt, mye grunnet regel endringer, spennende biler som før gikk i special saloon, som nå heter GT racing.

 

Håper det dukker opp flere på løp i Norge kommende sesong, spesielt Racing, slik at det blir litt publikum på tribunene, og slik at start avgiftene kansje kan senkes litt slik at flere blir fristet til og stille til start med sine hjemme bygg, så startavgiftene kan fordeles jamt på de startende.

 

I år i racing skal det også kjøres et langløp på 3 timer på Vålerbanen uke 26. Inkl depot stopp, tanking og sjafør bytte. Hadde vært morsomt om det dukket opp noen helt ukjente med en gammel Ford og bet godt fra seg! Med en stor heia gjeng på tribunen :)

 

Kan nevne at det er 3 Escorter under bygging til GT Racing, om alle 3 blir klare til sesong start er fremdeles litt usikkert, men da hadde det evt vært totalt 4 Stk Escorter i GT Racing som skal bryne seg mot moderne biler og cup biler, det er vært en titt i seg selv. Pluss alle de andre Escortene og Fordene i Historisk Racing som er helt fantastiske!

Snart så blir det jo også åpnet for Sierra Cosworth (86) i Historisk Racing også ;)

 

Terminlista for Racing NM (GT og Historisk)

 

 

Dato:             Uke: Sted: Type Arrangement

09-10.05.2015 19 Vålerbanen NM Racing Åpningsløp

30-31.05.2015 22 Rudskogen NM Racing

27-28.06.2015 26 Vålerbanen NM Racing

25-26.07.2015 30 Kinnekulle Ring SSK raceweek / Sverige

15-16.08.2015 33 Rudskogen NM Racing

29-30.08.2015 35 Jyllandsringen Grand Prix / Danmark

19-20.09.2015 38 Vålerbanen NM Racing Avslutningsløpet

Edited by Kåre Andreas
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da er 31.5 krysset av i kalenderen :)

 

Hva med å ta en liten klubbsammling den 31.5 på Rudskogen. Om noen i klubben hadde kunnet spurt om vi fikk lov til å kunne organisert en FCM-parkering på den nordre parkeringen eller noe så kunne i hatt en miniutstilling, litt reklame for klubben, litt gutteprat/dekksparking og mye støtte på tribunen for Kåre Andreas. Trenger ikke å være så mye jobb og rigging det.

Bare en ide!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da er 31.5 krysset av i kalenderen :)

 

Hva med å ta en liten klubbsammling den 31.5 på Rudskogen. Om noen i klubben hadde kunnet spurt om vi fikk lov til å kunne organisert en FCM-parkering på den nordre parkeringen eller noe så kunne i hatt en miniutstilling, litt reklame for klubben, litt gutteprat/dekksparking og mye støtte på tribunen for Kåre Andreas. Trenger ikke å være så mye jobb og rigging det.

Bare en ide!

 

Bare å svinge innom depot vårt for litt juging så skal vi ha kaffe klar , det hadde vært hyggelig :)

Link to comment
Share on other sites

Håper det dukker opp flere på løp i Norge kommende sesong, spesielt Racing, slik at det blir litt publikum på tribunene, og slik at start avgiftene kansje kan senkes litt slik at flere blir fristet til og stille til start med sine hjemme bygg, så startavgiftene kan fordeles jamt på de startende.

 

I år i racing skal det også kjøres et langløp på 3 timer på Vålerbanen uke 26. Inkl depot stopp, tanking og sjafør bytte. Hadde vært morsomt om det dukket opp noen helt ukjente med en gammel Ford og bet godt fra seg! Med en stor heia gjeng på tribunen :)

Problemet med lite publikum er at du skal være godt over middels interessert i racing for å finne informasjon om løpene. Feks verken Våler eller Rudskogen annonserer dette på sine egne nettsider. Og racingnm.no er heller ikke så lett å lete frem på.

 

3timersløpet blir morro. Jeg må prøve å komme meg opp dit å finne en god tribuneplass.

Da er 31.5 krysset av i kalenderen :)

 

Hva med å ta en liten klubbsammling den 31.5 på Rudskogen. Om noen i klubben hadde kunnet spurt om vi fikk lov til å kunne organisert en FCM-parkering på den nordre parkeringen eller noe så kunne i hatt en miniutstilling, litt reklame for klubben, litt gutteprat/dekksparking og mye støtte på tribunen for Kåre Andreas. Trenger ikke å være så mye jobb og rigging det.

Bare en ide!

Kan prøve å få til noe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...