Jump to content

Mondeo Mk3 nesten umulig å få i revers


escrot

Recommended Posts

Har en 2005 Mondeo mk3 2.0TDCI 6-trinns manuell med 193 000km på telleren som i flere år har vært litt kranglete å få i revers ved kald bil. Det har som regel løst seg ved å sette i 3.giret først, men dette fungerer nesten ikke lenger. Her om dagen når det var ca. 10 minusgrader, var jeg innom alle gir og prøvde flere kombinasjoner, prøvde å trille bilen litt frem og tilbake, clutche på nytt uten at det hjalp direkte. Til slutt smatt den inn i revers. 1.giret er også litt hardt å få inn, men det går alltid. 

Har lest litt om dette på talkford, og der opererer de med flere teorier. Deriblandt girolje, girkassefester, overføring og clutch.
Greia er at dette problemet oppstod når bilen var ca. 3 år gammel, og vi har vært flere turer innom merkeforhandler, uten at de har klart å løse problemet. Det ble byttet giroverføring sist, noe som ga en veldig liten forbedring. 

Finnes det noen bulletin fra Ford på dette problemet?

 

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

kjenner du til historikken på bilen da ? tidligere eiere ?
høres jo litt ut som om clutchen ikke frir skikkelig å dermed litt kranglete å få i gir,
på opel,der jeg jobber har vi vært borti at d går treghet i spline på inngående aksel på kassa, sånn at clutch lamellen rett å slett henger seg fast på akslingen, å løsninga der er ut me kassa  reingjør samt sette inn med et eget fett

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt den siden den var ny. Og den har vært sånn i 7 år nesten. Aldri hatt trøbbel med clutchen. Men mye tyder på noe clutch-relatert siden kassa girer kjempelett når motoren ikke går.

Men hva? Lamell/trykkplate, svinghjul, slavesylinder, mastersylinder?

Tenkte noen visste hva det kunne være så jeg slapp å prøve alt

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Da går det som sagt kjempelett. Når jeg først får den i revers med motoren i gang så gå den lett inn igjen hvis jeg prøver på nytt. Men hvis jeg clutcher på nytt så er det back to square one.

Det er ikke noe justering på mastersylinderen da? Virker liksom som at clutchen ikke kobler helt ut... men siden dette har vært sånn i 7 år, og har blitt værre nå, så skjønner jeg egentlig ikke så mye. Burde ikke lamellen slitt seg til hvis den lå inntil?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Da går det som sagt kjempelett. Når jeg først får den i revers med motoren i gang så gå den lett inn igjen hvis jeg prøver på nytt. Men hvis jeg clutcher på nytt så er det back to square one.

Det er ikke noe justering på mastersylinderen da? Virker liksom som at clutchen ikke kobler helt ut... men siden dette har vært sånn i 7 år, og har blitt værre nå, så skjønner jeg egentlig ikke så mye. Burde ikke lamellen slitt seg til hvis den lå inntil?

Når det er så stor  forskjell på om svinghjulet roterer eller ikke så tyder det på at inngående aksling i gearkassen ikke  står stille selv om clutchpedalen trykkes  helt inn. Dette er derfor  ett clutchproblem og  ikke ett gearkasseproblem.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Når det er så stor forskjell på om svinghjulet roterer eller ikke så tyder det på at inngående aksling i gearkassen ikke står stille selv om clutchpedalen trykkes helt inn. Dette er derfor ett clutchproblem og ikke ett gearkasseproblem.

Det har jeg skjønt, men hvorfor løser ikke clutchen helt ut?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Kan det være luft i slavesylinderen?

Er jo verdt å prøve å lufte den.

Noen som vet hvordan jeg gjør det på denne bilen?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Kan det være luft i slavesylinderen?

Er jo verdt å prøve å lufte den.

Noen som vet hvordan jeg gjør det på denne bilen?

Kommer ikke luft i den utenvidere. Beste er å pumpe væske inn lufteskrua og opp i beholder. Er det kunn i revers, som er problem, prøver bilen å krabbe litt når du prøver å få den i revers? Syncron ringen på revers kan lage slike problem

Link to comment
Share on other sites

Var det jeg fryktet :/

Vil det slite mye på kassa (les synk.ringer) å kjøre slik? Skal bytte bil om ikke så lenge, så er ikke så gira på clutchbytte når det stort sett fungerer greit.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...