Jump to content

Spyledyser rettning


Toremann

Recommended Posts

Eg var inne på kverneland med min Kuga 2010 på grunn av en rar brumme ly, høres nesten ut som en trafo eller noe lign., inn i dasjbordet, holdt på og bli tussete i hode alltid høy styrke på anlegget for å overdøve lyden. Det viste seg å være en vifte på en sensor eller noe (ikke kupe vifte). Noen ande som har vært borti lignende?

 

Jeg spurte om de kunne justere spylerdysene på frontruten fordi det er tørre partier i viskefeltet som jeg tenker blir bra mye med striper med tiden. Men kan ikke si jeg er helt fornøyd med resultatet. De sier det ikke lar seg gjøre, blir jo litt betenkt over  en sånn uttalelse.

 

Så mitt spørsmål er om det ikke er mulig å justere dysene slik at det dekker mest mulig av viskefeltet, burde jo vært helt kurant for en mekaniker på Ford? Det er jo to stråler ut fra hver side (dyse) det burde jo være mulig at de kan stråle uavhengig av hverandre så det ikke etterlater seg tørre partier i viskerfeltet?

Link to comment
Share on other sites

Takker for raskt svar  :smartass:

 

viften til inne temp sensor ble skiftet for den lyden var så kraftig at tviler på at det var nok å blåse den. de sa i allefall at de skiftet så får stole på det.

 

men når det gjelder disse spyler dysene så synes eg det er rart det ikke er laget en oppgradering av den for eg kan vel ikke være den eneste som ser problemet.

 

tenker kanskje det er laget fra tredje part (uoriginal) 

Link to comment
Share on other sites

Har du dyser, som står i plast dekselet ved viskerne, eller i panseret? Det ble gjort en endring på det, de første hadde i plast dekselet, og senere i panseret. De som står i plast dekselet, er litt spes type, der man ikke har noe kule man kan justere i alle retninger, som det pleier å være. Husker ikke helt i farten, om det er mulig på de i panser

Link to comment
Share on other sites

det er nok de som står i plast under panseret., de står iallefall ikke fast i panser.

 

er jo ganske dårlig patent egentlig, skulle tro at Ford hadde gjort om på den eller at noen har laget en uoriginal dyse som gikk å justere.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er et alternativ å montere annen type dyser, men er det noen her på forumet som har gjort det og eventuelt dyser fra hvilken bil osv.

 

Med de dysene som er nå så tenker eg det blir endel unødvendige rutesliping /skift. Var i grunnen derfor jeg sa at Ford kunne kommet med en erstattning av selve dysene og ikke værsegod kjøp ny bil for der har vi fikset problemet.

 

Men for å være litt seriøs så håper eg og ønsker at noen andre har leget en ombygging fra før så eg slipper å finne opp hjulet på nytt.

 

Toremann


grcossie ser at du i en annen tråd snakket om å bytte spylerdyser, det kan jo være at disse ikke er helt med lenger. Når tanken er under halv så mister dysene trykket slik at jeg må trykke både 2 og 3,4 ganger for å skvette på vinduet. Kan ikke helt si at dette virker normalt, er det noen måt jeg kan sjekke om dysene er skiftet eller om det er med eller uten varme i dysene. Vet noen her inne eventuell priser på nye dyser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg justerte mine så de nesten sprutet over bilen når den stod stille. Da fikk jeg det beste resultatet i fart.

Det kan se ut som det ble forsøkt to eller flere alternativer på disse dysene før de gikk tilbake til slike på panseret. Hvor mange varianter som kom til Norge vet jeg ikke, men på engelske sider er i alle fall dusjvarianten og strålevarianten omtalt. Dusjvarianten er visstnok helt håpløs og kan se ut som bare var montert på de aller første Kugaene.

 

Mine ble skiftet på grunn av noe smeltefare (Fabrikasjonsfeil), men de nye var akkurat like håpløse som de gamle. Alt for stort hull i dysa og dermed for lite trykk og spredning. Og i minusgrader ble det enda værre uten at jeg skjønner hvorfor. Bare en slapp stråle som landet nederst på ruta i 80 km/t.

 

Kuga II har heller ikke fantastiske dyser, men mye bedre. Hadde en gammel MB124 før Kuga I, og der var det jammen ikke mye å utsette på rutevasken. Ble litt overrasket over at en 15 år nyere bil ikke var bedre.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Ja det er et alternativ å montere annen type dyser, men er det noen her på forumet som har gjort det og eventuelt dyser fra hvilken bil osv.

 

Med de dysene som er nå så tenker eg det blir endel unødvendige rutesliping /skift. Var i grunnen derfor jeg sa at Ford kunne kommet med en erstattning av selve dysene og ikke værsegod kjøp ny bil for der har vi fikset problemet.

 

Men for å være litt seriøs så håper eg og ønsker at noen andre har leget en ombygging fra før så eg slipper å finne opp hjulet på nytt.

 

Toremann

grcossie ser at du i en annen tråd snakket om å bytte spylerdyser, det kan jo være at disse ikke er helt med lenger. Når tanken er under halv så mister dysene trykket slik at jeg må trykke både 2 og 3,4 ganger for å skvette på vinduet. Kan ikke helt si at dette virker normalt, er det noen måt jeg kan sjekke om dysene er skiftet eller om det er med eller uten varme i dysene. Vet noen her inne eventuell priser på nye dyser?

 

Alle norske biler, har dyser med varme, du ser ledningen gjennom visker plasten eller under den. Visst du må trykke flere ganger, så virker det som enveis ventilen lekker, er usikker på om den står i pumpa, eller i slangen. Det var en kampanje på dysene, der de ble skiftet ut pga de ikke var tette nok der ledningene går inn

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Har vært i kontakt med forhandler delelager og de sier det er ikke så mye å gjøre noe med det. Jaja får vel bare spare penger og oppgradere til nyere model som har dyser i panser (ler så eg griner) er faktisk det eneste negativet eg har funnet på denne bilen på den korte tiden eg har vært eier av kuga :)

 

Vet ikke om eg skal lage ny tråd eller kan eg spørre om noe annet her, et gjelder samme bil "LOL"

 

Eg har aldri hatt nøkkelfri bil før så det er helt nytt for meg, men på mine biler tidigere så har det jo vært nøkkel possisjon 1 og 2

 

I possisjon 1 så virker det meste opp og ned med vinduer, vifte som hodler dugg borte fra vinduer. radio virker til man dra ut svitsen. I kuga så kan man trykke på radio etter å trykket på stopp knappen og den virker i 1 time og det er veldig bra, men ingen ting annet virker før man trykker på start knappen. Men da kommer jo alle lys på bilen på. Og det er vel begrenset tid før batteriet er tomt.

Link to comment
Share on other sites

Trodde muligens det var noe eg hadde oversett siden eg ikke fant første trinn på svitsen. hadde jo vært greit på ferge og kunne stoppet motor og likevel kunne rulle ned vinduet. Men det er jo en bagatell egentlig.

 

Er veldig fornøyd med  bilen totalt sett, dieselvarmer som virker noe den sjelden gjorde på volvo V70 eg hadde før. Kunne tenkt meg fjernstart på den, mener eg fant noe til ca 3 høvdinger her på forumet, men det får komme etterhvert. Men usikekr på om det var ferdig montert eller pluss

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...