Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en Ford Focus 2011 (da var modellen helt ny, så vil anta det er 3.generasjons Ford Focus) som jeg skulle skifte oljefilter og olje på for noen dager siden. Har gjort det samme med en 2009 Ford Focus og da var det veldig enkelt siden bunnpluggen (hvis det er det det heter) for å tømme olje samt skifte oljefilteret som sto veldig lett tilgjengelig (tradisjonell "kopp" slik oljefilter er på de fleste motorer til båter og biler).

Til min overraskelse fant jeg ikke oljefilteret (ser av det nye at det er annerledes, mangler "metallkoppen" og ser ut som en skjør sak med mange "riller" - litt vanskelig å beskrive). Vil tro man skal skru ut et eller annet og skifte filteret på den måten. Problemet var så enkelt som at jeg ikke fant ut hvor oljefilteret var plassert i motoren. Var også usikker på hvilken skrue man skulle løsne for å tømme oljen. Har vært veldig enkelt å finne på tidligere biler, men på denne Focusen var det vanskelig å være sikker.

Noen tips til meg her?

Posted

Tappepluggen står midt I bunnpanna. 21mm størrelse. Filteret er innsatsfilter og du må demontere luftfiltrerboksen og innsugsrør til turbo for å komme til. Pass på å montere filteret riktig slik at den lille tetningen på filteret treffer "hullet" nede I filterholderen. Du merker fort når den ikke Gjør det :)

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Posted

Oljefilteret ditt, sitter under slangen mellom turbo og luftfilter. Ta ut slangen med luftfilterboks, så løyser du 2 bolter på brakettene til turbo røret. Da kommer du til å skru opp plastkoppen, som filteret sitter inni. Bunnpluggen er i bunn av bunnpanna

• Like 1
Posted

Takk for nyttige svar.

Da var tappepluggen det jeg trodde måtte være tappepluggen ja (den som står i bunnpanna vendt rett ned mot bakken). Er jo vant til tappeplugger som står vertikalt og ikke en tappeplugg som står horisontalt/vannrett (som denne her da åpenbart gjør).

så en youtube-video som indikerte at filteret kunne være i nærheten av luftfilteret (som er på høyre side i motoren når jeg har åpnet panseret og ser på motoren). Da må jeg åpne slik det blir beskrevet her da.

Får opp melding i bilen om at oljen må skiftes, og ettersom dette har gått veldig greit tidligere har jeg tenkt at dette er noe man burde klare som et minimum av vedlikehold av en bil (selv om jeg ikke er veldig god på bilmekking som man raskt skjønner etter å ha lest denne tråden).

Posted (edited)

I og med at bilen er under 5 år har den enda nybilgaranti om den er solgt ny i norge.

Da vil eg anbefale deg en Ford orginalservice, pga det en del andre ting også som sjekkes på en årlig service.

Har du f.eks byttet olje selv eller ikkje vert på årlig service, så kan dette avgjøre en eventuell garantisak om du skulle få noe problemer. Da kan du ende opp med å måtte betale for noe som skulle vært dekket om du hadde hatt årlig orginalservice. (worst case senario)  :)

Det er mulig å bestille service på nett nå, og med fastpris på service. Så en orginalservice kan fort bli en "billig forsikring" :)

-Link til bestilling. Søk opp ditt område og din ønsket forhandler, velg deretter hvilke tjenester du ønsker utført. https://secure.ford.no/service/OSBOV

Edit: grcossie var litt raskere ;)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Posted

Eller ta service på ett frittstående verksted å bruk penga du sparer på no mer nyttig;)

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Posted (edited)

Mellomservice for focus på ford orginalverksted koster 3990,- Syns ikkje det er så galt..? :)

Edited by jakob

Posted

Benyttet selv tilbudet på mellomservice, synest det var rimelig nok. Tror forøvrig at Ford merkeverksteder har prisgaranti om du skulle få rimeligere tilbud ett annet sted.

Posted

Benyttet selv tilbudet på mellomservice, synest det var rimelig nok. Tror forøvrig at Ford merkeverksteder har prisgaranti om du skulle få rimeligere tilbud ett annet sted.

Det er faste priser på service, så den er lik alle steder. Dette er noe Ford Motor Norge styrer

Posted

Litt surt for meg som kjører veldig lite i året at jeg må ha årlig service for å beholde garanti. Ja, jeg er klar over at visse ting må sjekkes med faste intervaller og ikke kun i forhold til kjørelengde, men sier seg selv at det er et annet behov for service for en bil som kjører 30 000 i året enn en bil som kjører 6-8000 i året. Jeg er vel heller ikke veldig imponert over hva Ford er villig til (les ikke villig til) å ta på nybilgaranti når det gjelder lakkskader som åpenbart er produksjonsfeil på steder som ikke får noe steinsprut osv, så jeg har vel Ford sitt serviceapparat langt oppe i halsen kan man si...

Ang dette med oljefilter så sjekket jeg litt ut under panseret i går. Jeg åpnet dekselet til luftfilteret (vil tro dette er det digre runde filteret på høyre side i motoren (rett til venstre for sikringene)). Trodde jeg da skulle se oljefilteret da, noe jeg ikke gjorde. Må jeg virkelig demontere hele luftfilterboksen (inkl selve filteret) for å komme til oljefilteret? Hvordan ser innsugsrøret til turboen ut?

Ekstremt mye enklere å finne og skifte oljefilter på tidligere Focus modeller når oljefilteret var lett tilgjengelig uten å fjerne noe som helst fra undersiden av bilen...

Posted

Må ta ut hele boksen som en enhet ja. Sammen med innsugsslangen til turbo. Innsugsslangen går fra boksen inn på turbo. Svart gummislange med ei slangeklemme på turbo.

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Posted (edited)

I tillegg til det HoelRacing skriver så må du skru ut dem 2 skruene som holder fast et ca.2?" stålrør til motoren. Dette røret er koblet på turboenheten. Oljefilteret er inni den runde "plastkoppen/filterkoppen som befinner seg under disse slangene og har ett 6kanthode på 27mm. Lett å se :)

Har vert borti litt forskjellige garantisaker på jobb, og ford er egentlig veldig enkle på dette. Bilen SKAL ha årlig service, selv om den går bare 3000 km på ett år. :)

Hadde inne en fiesta med problemer med dysene som var på det 4 året og hadde ca. 45.000km på telleren, dysene måtte byttes. Dette ville i utgangspunktet vert en garantijobb, MEN den hadde hatt 1 "service" på ett frittstående verksted/bruktbil butikk i forbindelse med salg av bruktbilen. Dette var nettopp den 3. "servicen" i serviceheftet som er hovedservice (3år/60.000km) med bytte av bla. drivstoff filter. Bilen var på tidspunktet gått ca 38.000 km etter husken. Det ble sjekket opp hva som var gjordt hos frittstående verksted og dette hadde bare vert ett enkelt oljeskift. Da var meldigen fra Ford klar, bilen har ikkje hatt 3år/60.000km service og dette medfører at denne jobben på over 20.000,- ikkje er garanti...  :o

Historien ender som alltid godt, det frittstående verkstedet tok faktisk på seg ansvaret og dekket arbeidet etter noe avtaler med kunden.  :)

Så ja, dem kan være litt vrange. Men intervall er intervall. :)

Og tro meg, det trenger ikkje være VERKSTEDET som er vrange.. i mange tilfeller som mekaniker for ford merkeverksted er eg selv oppgitt over systemet ford har på garanti  :shutup:

Edited by jakob

Posted

Litt surt for meg som kjører veldig lite i året at jeg må ha årlig service for å beholde garanti. Ja, jeg er klar over at visse ting må sjekkes med faste intervaller og ikke kun i forhold til kjørelengde, men sier seg selv at det er et annet behov for service for en bil som kjører 30 000 i året enn en bil som kjører 6-8000 i året.

Er det ikke litt tidlig å kutte ut servicehefte allerde nå etter bare 4år? Økonomisk så er det kanskje greit om du skal ha bilen de neste 10årene. Og en småkjørt moderne dieselbil i Oslo med bare 8000km i året har nok godt av en årlig sjekk på verkstedet.

Haynes manual kan være kjekt om du skal gjøre det selv. Som bok eller online finnes den til bensin og TDCI http://uk.haynes.com/products/productID/232

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1) FCN Hovedtreff Vålerbanen 6-7-juni 2025 (Del1).

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

Posted

I tillegg til det HoelRacing skriver så må du skru ut dem 2 skruene som holder fast et ca.2?" stålrør til motoren. Dette røret er koblet på turboenheten. Oljefilteret er inni den runde "plastkoppen/filterkoppen som befinner seg under disse slangene og har ett 6kanthode på 27mm. Lett å se :)

Har vert borti litt forskjellige garantisaker på jobb, og ford er egentlig veldig enkle på dette. Bilen SKAL ha årlig service, selv om den går bare 3000 km på ett år. :)

Hadde inne en fiesta med problemer med dysene som var på det 4 året og hadde ca. 45.000km på telleren, dysene måtte byttes. Dette ville i utgangspunktet vert en garantijobb, MEN den hadde hatt 1 "service" på ett frittstående verksted/bruktbil butikk i forbindelse med salg av bruktbilen. Dette var nettopp den 3. "servicen" i serviceheftet som er hovedservice (3år/60.000km) med bytte av bla. drivstoff filter. Bilen var på tidspunktet gått ca 38.000 km etter husken. Det ble sjekket opp hva som var gjordt hos frittstående verksted og dette hadde bare vert ett enkelt oljeskift. Da var meldigen fra Ford klar, bilen har ikkje hatt 3år/60.000km service og dette medfører at denne jobben på over 20.000,- ikkje er garanti...  :o

Historien ender som alltid godt, det frittstående verkstedet tok faktisk på seg ansvaret og dekket arbeidet etter noe avtaler med kunden.  :)

Så ja, dem kan være litt vrange. Men intervall er intervall. :)

Og tro meg, det trenger ikkje være VERKSTEDET som er vrange.. i mange tilfeller som mekaniker for ford merkeverksted er eg selv oppgitt over systemet ford har på garanti  :shutup:

vis du er som du påstår mekaniker på ford veit du at en 2011 focus med 1.6 diesel ikke har det turborøret med to skruer. Føler at vi som jobber med garanti osv mot ford alltid blir syndebukk når ford nekter å betale.

Posted

Er vell Volvo med dv6 motoren som har det røret?

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Posted

vis du er som du påstår mekaniker på ford veit du at en 2011 focus med 1.6 diesel ikke har det turborøret med to skruer.

Føler at vi som jobber med garanti osv mot ford alltid blir syndebukk når ford nekter å betale.

Hmm, det kan stemme  :whistling:  har ikkje skrudd noe på et halvt år nå, begynner å glippe litt  :rolleyes:

Stemmer det, føles ofte slik. :glare: