Jump to content

Turbo til ca 300 ærlige hester på volvo 2.3 (ikke skyt meg)


RHH

Recommended Posts

Hei kjærringa har en 940 som jeg driver å skal sette opp ny motor til, er det noen som har tips til turbo der?

Motor er en b230 8v borra og smidd innmat.

Ja volvo forumet hadde sikkert vert en bedre plass for å spørre om dette men syns det er for mange 18åringer der som mener ditt å datt....

Takk på forhånd:)

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Er mange alternativer her men kommer jo litt ann på motoroppsettet ditt da. Hvilken eksosmanifoild har du, komp, kam, hvilken topp, porta eller uporta, endret rådeforhold, datasprut eller chipa styreneheter. Du skriver 300 ærlige hester, ja det kan man få, men jeg forstår det slik at du ønsker en motor med god respons og at 300 hester på en måte er et "tak" du har satt?

Et rimelig alternativ er jo en ekte Garrett T34 men mer moderne saker som fks EFR7064(har jeg lest) gir gode tall på B23/230 motoren. Det viktigste er at du får en turbo med så riktig kompressorhjul som mulig samt at turbinhjulet er "lagom" til DITT motoroppsett.

Om RS1000 får se denne tråden så gir han deg nok en god pekepinn, men som sagt, litt mer info om motoroppsettet hadde ikke skadet saken :)

Link to comment
Share on other sites

3" lmm, 968 dyser, urørt 531 topp med vx3 kam, orginal 940 manifoll, større cooler, 300hk chip, høytrykksoljepumpe, kom blir vell som orginalt.

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

De fleste 18 åringer med identisk oppsett kompletterer med 19T turboen og sier seg fornøyd. Resultatet er langt fra 300 hk.

 

Ett godt og velfungerende oppsett med mer realistisk 300 hk potensiale er: 

 

530 topp portet i kanaler og "volumjustert" i forbrenningskamrene. 

A, D eller V-kam og oppgraderte ventilfjærer.

Summit 42 lb dyser.

BSRT325 turbo.

3" eksos.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 5/1/2015 at 6:52 PM, xr4ti said:

BSRT, hva er det for noe? Noe hybridgreier?

Nei, BSRT325 betyr det er en Turbonetics T3 turbo med ÈN  bestemt og unik rekke spec.  På generelt grunnlag er det flere 100 forskjellige mulige kompinasjoner så man må være helt spesifikk her.  

BSRT325 leses slik: (Bergen Street Racing Team`s turboanbefaling for Cosworth og Volvo rødblokk m.fl. eiere som har effektambisjoner på MAKSIMUM 325 Horsepower.)

 

1. Det største T3 kompressorhjulet som noengang er produsert og levert.

(Det er større enn Garrett sitt "350 hk" GT28RS hjul, så det er konservativt ratet til 325 hp.)

2. Kompressorhus med 3" innsug for bruk med 3" LMM.

3. 10 bladet high flow turbinhjul med en liten cut back.

4. T3 A/R 0.63 turbinhus.

5. Solid Big Shaft aksling.

6. Vannkjølt.

7. Kulelagre for bruk med moderne og veike motoroljer.

Siden alt annet er tradisjonelt T3 så er det fullt mulig å gjøre denne turboen 100% bolt on på motorer som f. eks Volvos rødmotorer.

Det er denne: 
gggDYus.png

Så har Turbonetics modernisert designet og jeg kaller denne utgaven BSRT325-V2 :D hvor vi anbefaler A/R0.48 turbinhus fordi denne turboen har større turbinhjul enn forrige utgave.
Her kan vi se den kompakte BSRT325-V2 turboen. 

3ianGrF.png
0rL4MGY.png

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, da ringte det noen bjeller. Denne det, bare med keramiske lager. http://www.raceinfo.no/temp/BSRT325.JPG

Ble forvirra av det bokstavtullet.

Det stemmer. Se i adressefeltet. ;)

 

BSRT325 ble opprinnelig spec. med vanlige lagre som gjorde den betydelig billigere enn Turbonetics sin GT-K 325, men jeg har sterke mistanker om at BSRT325 likevel spoolte bedre og fungerte bedre enn GT-K325. Turbonetics nektet da etterhvert å levere BST325 med noe annet enn kulelagre.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ett 300 oppsett på en ombygd 740 med B230FT (fra 940 med LH2.4) motor for en del år siden (2008).

 

Der kjørte jeg med KKK24 turbo, alu ic, 3" LMM, 531 topp med A-kam, progressiv BTR, 3" ekos, chip i begge boksene, men husker ikke hva slags dyser det var der lenger.. Bilen ble benka hos Trond Stensbøl på 1,4 bar med 277hk og 467nm på hjula.. Skal se om jeg finner igjen bremsepapirene

Link to comment
Share on other sites

Helt "greie" tall det, men det viser jo igjen dette med det såkalte 300 oppsetta på disse LH-motronic traktorene(ikke for det, det er gode motorer, men vi er nå tross at Ford-freaks her inne) er noe av det mest oppsnakke oppsetta jeg har hørt om. Hvorfor de kaller det et 300 oppsett når de ikke får mer ut av det enn jeg fikk på mine AT-motorer for snart 30 år siden er meg en gåte. Men ja, det selger!!!!!

3K-turboene var veldig i skuddet en tid og har jo vært utviklet helt frem nåtid(og blir det kanskje forsatt for alt jeg vet). NTS(Norsk turbo service) har jo vært en pådriver for disse turboene i mange år. Er vel forsatt et rimelig og godt alternativ til mye av dagen "hotte" turboer, med riktig innmat vel og merke.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor de kaller det et 300 oppsett når de ikke får mer ut av det enn jeg fikk på mine AT-motorer for snart 30 år siden er meg en gåte. Men ja, det selger!!!!!

 

3K-turboene var veldig i skuddet en tid og har jo vært utviklet helt frem nåtid(og blir det kanskje forsatt for alt jeg vet). NTS(Norsk turbo service) har jo vært en pådriver for disse turboene i mange år. Er vel forsatt et rimelig og godt alternativ til mye av dagen "hotte" turboer, med riktig innmat vel og merke.

Hvis man vil tjene penger så må du selge mye. Hvis du må selge mye da må du også selge til den aller største kundegruppen. Den største kundegruppen består av idioter og ignoranter. Disse er på ingen måte og overhode ikke interessert i noe som helst som er faktabasert, kun skryt og vas.

 

Saken er at 4 stk. 450 ccm dyser gir ett POTENSIALE på 300 hk og ergo, 300 hk kit. "Jeg har sånne derre 300 hk dyser."

 

Turboen i AT-satsene gikk med 60 mm turbinhjul og A/R0,63 turbinhus. T19 går med noe minigreier som gir skyhøyt baktrykk.

 

Dessverre har prisene på KKK deler eksplodert og en NTS racepreppet KKK K24 heter KRX400 og koster rundt kr. 22 000,-

 

3 stk. rundt her kjøpte KRX400 før priseksplosjonen og resultatene som denne turboen leverer gir imponerende fornøyde bileiere.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Helt "greie" tall det, men det viser jo igjen dette med det såkalte 300 oppsetta på disse LH-motronic traktorene(ikke for det, det er gode motorer, men vi er nå tross at Ford-freaks her inne) er noe av det mest oppsnakke oppsetta jeg har hørt om. Hvorfor de kaller det et 300 oppsett når de ikke får mer ut av det enn jeg fikk på mine AT-motorer for snart 30 år siden er meg en gåte. Men ja, det selger!!!!!

3K-turboene var veldig i skuddet en tid og har jo vært utviklet helt frem nåtid(og blir det kanskje forsatt for alt jeg vet). NTS(Norsk turbo service) har jo vært en pådriver for disse turboene i mange år. Er vel forsatt et rimelig og godt alternativ til mye av dagen "hotte" turboer, med riktig innmat vel og merke.

Effekten var oppgitt til 294hk - 501nm i motor, ikke "langt" unna hva skryte-oppsettet skulle tilsi. Om det var ett optimalt oppsett? Det er en annen diskusjon..

Rødblokka med 13c/t25 og en dvask T-kam var jo og er en gubbeskyss bygd for å dra herr svennson's sin campingvogn rundt om langs svenskekysten med en turbo som jobber på 0,3/0,6 bar.

Edited by MadsBL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...