Jump to content

2005 2,0 TDCI: Lydisolering / forbruk osv.


Klodrik

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Da ble det Mondeo på meg også! En pent brukt 2005 2,0 115Hk TDCI Ghia Stv. gått bare 126.000km, med automatgir og litt annet "snacks".

 

Jeg har bestemt meg for å prøve litt lydisolering og har foreløpig falt ned på "Silent Coat". Ser ut til at dette firmaet har et godt tilbud som bør rekke til hele bilen:

http://bilstereosenteret.no/products/silent-coat-8m-mega-pack2 Tror ikke jeg kommet til å isolere tak. Jeg er på ingen måte proff og har ikke tenkt å sette inn noen stor stereo e.l., holder det med 1 lag av dette? Også lurte jeg på om det er noen som kunne tenke seg å ta på seg jobben med å legge dette på plass (sentrale østlandet)?

 

Disse motorene går ganske rimelig, hva bruker bilene deres?

 

Bilen er utstyrt med el. utvendig folding av sidespeil og utvendig "komfort" belysning under speilene. Ganske gult og svakt lys fra pæra som sitter der i dag - tenke bytte ut denne. Noen som vet hvordan jeg får åpnet det klare glasset/plastdekselet som holder lampa/pæra?

 

Alle tips mottas med stor takk!

Edited by Klodrik

2005 Mondeo Ghia 2,0 TDCI 115Hk, 5-tr. aut., stv.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom den har automat, jeg jetter på jatco girkassen...så få satt den i learning mode..da lærer den seg ditt kjøremønster og forbruket blir da deretter...en som jobbet hos oss før gjorde det på sin...(gammel drosje) og fikk langt lavere forbruk, snakker da rundtom 0.5 på mila

 

Lyset under speilene mener jeg skal være vanlige t10/w5w pærer...ska bare være å vippe ut glasset med et lite flatt skrujern.

Edited by dogcity

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Supert, takk for tips Dogcity!

Har forsøkt å Google litt i forbindelse med learning mode, er det så enkelt som å koble av batteriet på bilen et par minutter?
Ps. I forbindelse med bytte av pærer, lurer på å bytte ut noen med dioder/led, har klubben rabattavtaler noe sted? F.eks. dioder.no?

Edited by Klodrik

2005 Mondeo Ghia 2,0 TDCI 115Hk, 5-tr. aut., stv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 06 STV med 130HK og automat (gått 320'). Computer viser 0.6-0,65 i forbruk. Reelt forbruk er 0,73, gjennomsnitt på 3 måneder og 800 mil. Blandet kjøring.

Nå går tankmåleren min veldig feil, så hvis din tankmåler er mer riktig, vil nok computeren være riktigere.

 

Ang learning mode har jeg lest meg til at dette skjer automatisk.

 

Husk også på at computeren viser gjennomsnittsforbruk siste 100km.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Supert, takk for tips Dogcity!

 

Har forsøkt å Google litt i forbindelse med learning mode, er det så enkelt som å koble av batteriet på bilen et par minutter?

Ps. I forbindelse med bytte av pærer, lurer på å bytte ut noen med dioder/led, har klubben rabattavtaler noe sted? F.eks. dioder.no?

Kan være så enkelt ja....ang diodepærer bestiller jeg bare det på ebay. billig og funker i 99% av tilfellene ganske bra :) 

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

 

Ps. I forbindelse med bytte av pærer, lurer på å bytte ut noen med dioder/led, har klubben rabattavtaler noe sted? F.eks. dioder.no?

De firma hvor klubbmedlemmer får rabatt finner du her http://fordclubnorway.no/samarbeidspartnere-og-rabattavtaler

Gratulerer med anskaffelse av en Mondeo.

Link to comment
Share on other sites

Flott - takk for svar alle sammen.

 

Vedr. learning mode; koblet fra batteriet noen minutter. Startet opp og kjørte en lengre tur.

 

Lurer på å skifte luftfilter, blende EGR, de-cat og kanskje Bluefin?

Edited by Klodrik

2005 Mondeo Ghia 2,0 TDCI 115Hk, 5-tr. aut., stv.

Link to comment
Share on other sites

Flott - takk for svar alle sammen.

 

Vedr. learning mode; koblet fra batteriet noen minutter. Startet opp og kjørte en lengre tur. Så lovende ut til å begynne med, men nå som jeg har kjørt en periode er jeg oppe i samme forbruk.

 

Lurer på å skifte luftfilter, blende EGR, de-cat og kanskje Bluefin? Ser en del rapporterer om lavere forbruk med dette. Kanskje sjekke slanger og slangeklemmer osv., kan hende det er noen vakuum-lekkasje e.l. et sted? Ellers så går jo bilen ganske greit...

Ville heller fått noen som tuner her til lands å tune bilen din...tuningservice.no tar 3900 for din bil...og da legger de inn momentbrems på kassa så den ikke ryker ;) Bluefin sin programvare er ikke skrevet for blendet EGR eller momentbrems for automat. Min 2.2 er chippet med bluefin og jeg får av og til opp motorlampe med for høy IAT(inletAirTemp) pga blendet EGR, men blir uansett å sette på større IC og De-cat :) var mellom 10-20HK å tjene på det :)

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Dogcity! Jeg kontaktet tuningservice, har tenkt på det samme vedr. automatkassa. Leste et eller annet sted at max dreiemoment disse kassene tåler er ca. 360nm. Så får jeg finne ut av evt decat og evt egr blending.

Edited by Klodrik

2005 Mondeo Ghia 2,0 TDCI 115Hk, 5-tr. aut., stv.

Link to comment
Share on other sites

EGR blending ville jeg egentlig gjort uansett...er noe dritt....forhåpentligvis har du EURO3 motoren med vakumstyrt EGR, da slipper du feilkode når du kopler den fra :) har du EURO4 med kvittering på EGR må det skrives EGR delete i tuningen :) 

Ja de automatkassene er strengt tatt på momentgrensa ut fra fabrikk på 131HK værtfall :P men snakket med Bjørn Olav hos tuningservice da han var her oppe før helgen, han sa at de har tunet mange MK3 med automat uten problemer :) så han kjenner godt til de der :)

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på en ting; blir det mer støy /"bromming" / eksosbråk når en tar bort caten?

 

Og hvordan ser jeg om jeg har en euro3 eller 4 motor?

Edited by Klodrik

2005 Mondeo Ghia 2,0 TDCI 115Hk, 5-tr. aut., stv.

Link to comment
Share on other sites

Litt mer lyd og turbosus vil du sikkert få....og my bad ang euro3/4...euro4 kom ikke før i 2008 med psa motorene....men forskjellen du må se etter er om det går en vakumslange eller en stikkontakt inn på egr...

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...