Jump to content

Turbo konvertere ohc is motor


Thomas9

Recommended Posts

Hei!


 


Jeg har en sierra sedan med ohc is motor som jeg gjerne kunne tenkt meg noe mer futt i. 


Har skrudd bil i noen år på fritiden, er også elektriker til vanlig. Så er nevenyttig.


 


Men har aldri vært noe særlig borti å konvertere til turbo.


Dette er en bil som skal brukes til morro bare, isbane etc. 


1. Hva koster et lavbudsjett turbo bygg? Er ikke ute etter det råeste. 


Tenkte å prøve å få i tak det meste brukt.


Har lest litt om den sierran som går på E85.(Blå sedan, går veldig bra) og ikke minst Reven smile.png


2. Hva gir mest for pengene bensin eller E85 med tanke på hk?


3. Noen som vet om noen i nærheten av Drammen som mapper med megasquirt? 


Hva slags girkasse må til hvis man beveger seg over 200hk, regner med at T9 girkassa ikke holder så veldig lenge da.


4. Mye ombygninger for å få T5 kassa til å passe?


 


Mvh Thomas.

Edited by Thomas9
Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på så mye dette med pris. Bygge fra bunnen av, kjøpe noe som er påbegynnt http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=59438803&searchclickthrough=true&searchQuery=ford%20cosworth, holbarhet etc etc. Kommer fort på minst 15-20 tusen om enn skal har en seriøs mapping slik at man får en motor som faktisk virker og holder.

Vet ikke om Kay Roger(KRB) mapper ms, kan jo spørre. Om ikke så er Volden i Lillehammer en av de siste mapperne med beina på jorden, verdt å ta turen dit tror jeg.

MT75 kassa fra DOHC motoren har vel vært grei til slike bygg.

Selges E85 i ditt nærområde?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en sierra sedan med is motor som jeg gjerne kunne tenkt meg noe mer futt i. 

Har skrudd bil i noen år på fritiden, er også elektriker til vanlig. Så er nevenyttig.

 

Men har aldri vært noe særlig borti å konvertere til turbo.

Dette er en bil som skal brukes til morro bare, isbane etc. 

1. Hva koster et lavbudsjett turbo bygg? Er ikke ute etter det råeste. 

Tenkte å prøve å få i tak det meste brukt.

Har lest litt om den sierran som går på E85.(Blå sedan, går veldig bra) og ikke minst Reven smile.png

2. Hva gir mest for pengene bensin eller E85 med tanke på hk?

3. Noen som vet om noen i nærheten av Drammen som mapper med megasquirt? 

Hva slags girkasse må til hvis man beveger seg over 200hk, regner med at T9 girkassa ikke holder så veldig lenge da.

4. Mye ombygninger for å få T5 kassa til å passe?

 

Mvh Thomas.

1. Umulig å si på forhånd. Du trenger bl.a. en grei turbo med korrekte egenskaper til din motor, RS500 style intercooler, 3" eksos til Cosworth, forsterket toppakning, Seriøse DYRE dyser som TÅLER E85, BOSCH bensinpumpe til Cosworth, RST, ett eller annet datasprut og en kraftig oppgradert OHC trykkplate. Så må du lage rør fra den originale eksosmanifolden og opp til turboen samt modifisere 3" Cosworth down pipen.

2. Uten tvil E85 som er en gudegaven til folk som skal kjøre på bane med motor med 8V støpejernstopp.

3. En variant av DOCH/Cosworth MT-75.

 

Spesial motorolje og gjerne med oljetilsetning må anbefales vurdert.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå att rett over 200 hk funker nå t9 kassen helt greitt såfremt den er bra til å begynne med. Kjørte med t9 på ohc med cosworth topp å 330 oppsett. Fungerte nå greitt, men etter ca 8-10 k km å mye mishandling begynte den å mislike giring ved høyt turtall i fra 1 til 2.. Syns ikke det er forferdelig dårlig av en girkasse beregnet på 100-116 hk....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...