Jump to content

Modifisere 2.8 efi innsug med k-jetronic?


Dreeeze

Recommended Posts

Noen formening om effektmessig fordel med å sette på 2.8 efi innsug å modde til k-jetronic dyser?

2.8 mfi innsugert er jo bare så utrolig dålig flow å med kun 4 innsug kanaler kontra efi med 6 fine :)

 

Tror nok en 2.8 vil nyte godt av oppgradering på innsug siden, selv med resten av motoren

standar uten kvasskam å mer kompresjon.

 

Er bestilt mercedes dyser til k-jetronic nå, å frister å bruke et annet innsug når jeg først holder på :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan du være sikker på.

Jeg mener at 2,8 EFI manifolden er alle tiders Ford V6 manifold. Helt amazing. Kunne knapt nok vært bedre. Plenummet derimot bør erstattes med en flat plate og 6 fine trakter samt noe som ligner ett 2,8 K-jet plenumslokk. Jeg mener at dette vil fjerne alle restriksjoner på innsugsiden. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Slik ca volum på plenumet burde det ha vært da? å evt bruke samme gasspjeld fra mfi innsuget?

 

Er så veldig synd jeg ikke kan fabrikere noe i aluminium, så må evt bli en stålboks  å få sveist til :)

Tenkte kansje å dele opp 3" eksosbend til velgger å par mm tykk bunn å topp plate? skal jo ikke ha noe ladetrykk så.

 

 

 

Så er jeg også på en annen tanke:

 

Lage et lite adapter på EFI innsuget , så Hayabusa gsx r 1300 spjeldhus med datasprut for dysene i orginal plassering i EFI innsuget?

evt plugge hullene i innsuget å bruke dysene fra hayabusan, som er på 230cc om jeg ikker sitter her å lyger  :)

 

å kjøpe gasspjeld fra jenver eller lignende koster pokker meg masse flesk å bacon, så utegår pga pris ;/

 

Har troen på at 2.8i kan bli en bra motor så lenge vi får fixet innsuget :)

Link to comment
Share on other sites

Slik ca volum på plenumet burde det ha vært da? å evt bruke samme gasspjeld fra mfi innsuget?

 

Er så veldig synd jeg ikke kan fabrikere noe i aluminium, så må evt bli en stålboks  å få sveist til :)

Tenkte kansje å dele opp 3" eksosbend til velgger å par mm tykk bunn å topp plate? skal jo ikke ha noe ladetrykk så.

 

 

 

Så er jeg også på en annen tanke:

 

Lage et lite adapter på EFI innsuget , så Hayabusa gsx r 1300 spjeldhus med datasprut for dysene i orginal plassering i EFI innsuget?

evt plugge hullene i innsuget å bruke dysene fra hayabusan, som er på 230cc om jeg ikker sitter her å lyger  :)

 

å kjøpe gasspjeld fra jenver eller lignende koster pokker meg masse flesk å bacon, så utegår pga pris ;/

 

Har troen på at 2.8i kan bli en bra motor så lenge vi får fixet innsuget :)

På en sugemotor er ikke jeg spesielt opptatt av plenumsvolummet og hadde satset på det samme som Ford selv gjorde på MFI plenummet. Når du slipper gassen er det fullt vakum som forsøker å suge plenummet flatt så en avstiver i midten bør vurderes på en hjemmelaget utgave. Stålinnsuget til Ford-racing fungerer glimrende så alu er direkte unødvendig for funksjonen sin del. 

 

Ett gasspjeld pr. sylinder med MC deler er glimrende, men langt fra nødvendig på motorer med lavt effektuttak i hk/L.

 

Dysene bør stå så nært innsugsventilene som mulig.

 

Jeg er enig. Ford sine gamle V6 motorer er ihjelsabotert fra fabrikk. Eksosmanifoldene er værst og innsuget følger hakk i hel. Deretter er det kammene som vanligvis er utslitt nå. Mål ventilløftet på alle ventilene før du utelukker dette. 

 

Får man orden på dette kjenner man ikke bilen igjen. Jeg gjorde noen enkle mods på min 2,9 motor og forskjellen var ikke til å tro.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Målet her er å klemme mest mulig ut av det man har uten å partere opp motor å dra på seg "unødvendige kostnader"

som maskinering /overhaling på en allerede bra motor som er i bra stand :)

 

Planer er vel noe vi alle her har, men ofte så blir det ikke gjenomført pga for høye ambisjoner å for dålig råd/ motivasjon,

så derfår må vi se hva som er oppnåelig å realistiske mål ;)

 

Kvass kam utegår pga  en allerede bra orginal kam+ at jeg er ikke ute etter å jage turtall forbi 7000, klarer meg fint opp til

6000 rpm :)

 

Sitter å ser på de eksosmanifoldene, tenker på å lage eget grenrør. Men detaljert, hvorfor er di så forferdelig konta mange

andre motor manifolder?

Link to comment
Share on other sites

Målet her er å klemme mest mulig ut av det man har uten å partere opp motor å dra på seg "unødvendige kostnader"

som maskinering /overhaling på en allerede bra motor som er i bra stand :)

 

Planer er vel noe vi alle her har, men ofte så blir det ikke gjenomført pga for høye ambisjoner å for dålig råd/ motivasjon,

så derfår må vi se hva som er oppnåelig å realistiske mål ;)

 

Kvass kam utegår pga  en allerede bra orginal kam+ at jeg er ikke ute etter å jage turtall forbi 7000, klarer meg fint opp til

6000 rpm :)

 

Sitter å ser på de eksosmanifoldene, tenker på å lage eget grenrør. Men detaljert, hvorfor er di så forferdelig konta mange

andre motor manifolder?

Alle gamle motorer har forferdelige eksosmanifolder. All eksosen samles i en rue uten mål og mening. Se på OHC fra 70 tallet, på V8 motorer fra denne tiden o.l. Sammenligne så med nyere motorer fra BMW og Mercedes m.fl. Pulsene er adskilte og har retning samt en gitt lengde.

 

Hvis man bare skal gjøre en eneste ting med en slik V6 motor så er det grenrør som tilfører mest positivt.

 

Hvis du har målt ventilløftet slik at du VET! at orginalkammen din er intakt og i god stand, da kan du gjerne fortsette å bruke den. På den annen side er det kjedelig å lage grenrør og ett glimrende innsug for så å finne ut at sluttresultatet likevel ikke blir bra pga utslitt kam.

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

motor har vært overhalt ink kam skift i tyskland å har ikke gått mange km før jeg kjøpte bilen, så bør ikkje være utslitt etter3-4000 km :P

men har ikke målt løftet enda, men blir nok gjort når nye innsuget kommer på :) evt skiftes kammen om det er problem :)

 

Er k-jetronic systemet mye restriktivt? om jeg får ordnet nytt innsug nå å beholder innsprutet så skal det vel gå an å få inn litt luft

igjenom mengdeskålen å den biten der?

 

blir visning hos BT så snart bilen er sammenskrudd, så blir d mods ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

motor har vært overhalt ink kam skift i tyskland å har ikke gått mange km før jeg kjøpte bilen, så bør ikkje være utslitt etter3-4000 km :P

men har ikke målt løftet enda, men blir nok gjort når nye innsuget kommer på :) evt skiftes kammen om det er problem :)

 

Er k-jetronic systemet mye restriktivt? om jeg får ordnet nytt innsug nå å beholder innsprutet så skal det vel gå an å få inn litt luft

igjenom mengdeskålen å den biten der?

 

blir visning hos BT så snart bilen er sammenskrudd, så blir d mods ;)

Med feil motorolje og evt. feil innkjøringsprosedyre så er kammen skadet innen 30 minutter. Disse skadene utvilker seg slik at jo, kammen kan gjerne være ødelagt innen 3000 km. 

 

I praksis nei. Kentcams eller noen trimmet en slik 2,8 MFI med å modifisere innsuget, porte toppene, samt montere trimkam og grenrør. Det ble 190 hk på 7000 o/min og kurven pekte rett opp. De hadde originale rådebolter og turte ikke dra høyere.

jepp antok det var d du tenkte på så  :) Blir kansje drept her men blir å kjøre biltema sin classic motorolje da den har div godstoffer oppi. Har vært anbefalt her inne før så tenktente

å gi den et forsøk :)

Olje utvikler seg hele tiden. Ingen oljer er de samme år etter år. Flasker og kanner kan beholde utseendet, men innholdet endres. Dette gjelder alle oljer, inkl. Biltema. Når jeg nevte Biltema sine oljer så presiserte jeg nok API ratingen, men dette er noe de fleste er ukjent med så det glemmes raskt.

 

Før klarte enkelte Biltemaoljer API rating SG, SH eller SJ. Dette er noe som bli mer og mer vanskelig dag for dag. Biltema sin Classic motorolje holder ikke lenger SG.

 

Vil derfor presistere at evt. anbefalinger IKKE kommer fra meg så lenge oljen ikke klarer SG, SH eller SJ.

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...