Jump to content

Koble ekstralys på bryter for varmevindu framme?


Murvegg

Recommended Posts

Hei, har montert ekstralys på min Mk3 Mondeo, og tenkte og koble dem til på bryteren for oppvarmet frontrute. 
Min har ikke varme i frontrute, men jeg fikk tak i en "twin" bryter fra en vraket Mondeo. 
Det viser seg at det er 5 pinner på denne, så er det noen som vet hva jeg kan koble pluss og minus på?  :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg forklarte meg kanskje litt dårlig, men det går styrestrøm fra fjernlys til bryteren, og så ledning videre fra bryter inn på 86 på rele. 

Strømmen fra batteri har jeg koblet på 30 på rele.

Men istedenfor å bruke en universal bryter, så hadde det heller vært penere å koble på en ledig orginalbryter, men finner ikke noen tegning på de 5 pinnene.

Edited by Murvegg
Link to comment
Share on other sites

Mk2_internal_heater_switch.JPG

Ingen som har et diagram eller skjema som viser hvilken pinne som går til hva? 
 
Det eneste jeg finner på nettet er en bryter fra en Mk2, denne er lik min, så kanskje det er 1 og 2 som jeg skal bruke? 

Edited by Murvegg
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du kan bruke denne sånn uten videre, at det står at det er en 'momentary action type' betyr at det bare er kontakt gjennom bryteren (mellom 1 og 2) når du trykker på den, så snart du slipper den er det ikke kontakt lengre. 

 

Om du skal bruke den må du i tilfelle ha ett spesielt relé som puls-styres (bistable latching relay), dette kan koble til ved første puls, koble fra ved neste puls.

Om dette brukes må du fortsatt ha enda ett relé som styres av fjernlysene (om det er ekstra fjernlys du monterer) for at ekstralysene skal tenne sammen med fjernlys. 

Langt fra umulig, men litt kobling blir det jo da, og jeg forstår godt at du vil bruke en original bryter, det ser jo mye mer elegant ut. Du kan jo da bruke led'en i bryteren for å indikere om ekstralysene er enablet (som det heter på nynorsk :-)

 

Er det forresten krav om egen bryter på ekstralys da?

Edited by Jarl
Link to comment
Share on other sites

Er ikke et krav å ha eegen bryter på ekstralys lenger....kan jo ikke leve i teknisk steinalder heller :-P

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Fordi om man har egen bryter, så styrer man selvfølgelig ekstralysa som normalt med langlysbrytern, kobler rele så langlys er styrestrøm. Brytern er for å kunne kjøre med kun originale langlys når man er i møkkavær som tåke, snøstorm osv.

 

Så vidt jeg vet er dette faktisk påbudt, kompis fikk mangel på dette under en BT utekontroll nå nylig.

 

På varebilen har jeg 2 store bøtter, når det er tett skodd å tåke er jeg like glad vær gang at jeg monterte bryter på styrestrøm så jeg kan kjøre med langlys uten bøttan, lite trivelig den veggen du møter med kraftige ekstralys.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Hei, rele har jeg montert, så tusenmeterene slår seg på samtidig som fjernlysene. 

Fant ut at av det Jarl, så løsningen ble å teipe bryteren i "på" posisjon, men den teipen ser ikke så elegant ut  :rolleyes:

Hehe, det er jo en måte å fikse det på!  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke påbudt med bryter på 1000m, er mangen år siden det var et krav

Nå er jeg ikke den mest ihugga **** av Biltilsynet sine til tider trangsynte å tungvindte krav å regler, men den brytern burde vært påbudt.

 

Jeg skal værtfall fortsette å ha den, enkel løsning for å gjøre turen tryggere når været er uenig.

  • Like 1
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...