Jump to content

WRC 2016. Mads Østberg er førstefører i Ford M-Sport 2016.


and

Recommended Posts

Denne nyheten er en uke gammel, men jeg har ikke rukket å sette meg inn i dette da Rallycross og Essen har tatt tiden min.

Men dette er jo så bra at det må en egen WRCtråd til for 2016. Den starter allerede nå mens det fortsatt er litt igjen av 2015.

 

http://www.m-sport.co.uk/m-sport-news/fiesta-rs-wrc/m-sport-confirm-ostberg-and-camilli-for-2016

 

Denne pressemeldingen kan man også lese på norsk da Mads Østberg har en ganske oppdatert nettside. http://www.madsostberg.com/

 

M-Sport World Rally Team velger en blanding av dokumentert fart og rått talent når Mads Østberg og Eric Camilli (Frankrike) skal kjøre teamets Ecoboost-powered Ford Fiesta RS WRC i FIA World Rally Championship (WRC) 2016.
 

Mads Østberg, som har levert jevnlige pallplasser på alle løse underlag, vil tilføre teamet kapasitet til å utfordre pallplasser og mulige seiere gjennom sesongen. 
Med 1 seier og 14 pallplasser i bagasjen er nordmannen en som jevnlig har bevist hva han kan, helt siden han fikk sitt gjennombrudd bak rattet i en privat Fiesta RS WRC i 2011.  Han sikret 4. plassen i årets VM, har høyt tempo, og teamet er overbevist om at flere seire er innen rekkevidde. M-sport har plukket ut flere løp hvor nordmannen har kapasitet til å konkurrere om seieren, og har håp om han vil kunne få «The Blue Oval» tilbake på toppen av seierspallen.
Gjennom en overraskende signering av teamet fra Cumbria (nord-vest England), vil Eric Camilli få en sjanse på WRC’s øverste hylle, bak rattet på en topp spesifisert Fiesta RS WRC.    Den franske sjåføren har kjørt Ford Fiesta R5 i årets WRC2, den nest høyeste klassen i VM, og imponerte umiddelbart med et rått talent bak rattet.
Han har riktignok bare kjørt 10 WRC løp til dags dato, men M-Sport har rykte for å fostre nye talenter, og er topp motivert av det talentet Camilli har vist.
Til tross for begrenset erfaring tror teamet Camilli har det som skal til for å kunne bli en framtidig verdensmester, og har som mål å utvikle talentet hans gjennom 2016 og utover. 

Mads Østberg kommenterer:
“Jeg ser virkelig fram imot sesongen som kommer, og jeg er stolt over å bli ønsket velkommen tilbake til M-Sport. Ford Fiesta RS WRC har vært en viktig del av karrieren min, og det er en god følelse å komme tilbake til et team hvor jeg har hatt mye suksess tidligere.
Rally på løst underlag er mine favoritt-løp, og vi så i år at den nye Fiestaen er veldig konkurransedyktig på grus. Vårt første mål er å finne den rette følelsen med bilen i høyt tempo for så å kunne kjempe om topp plasseringer. Sverige (med en dag med norske etapper) er selvsagt et ordentlig «high-light» for min del, og et løp hvor vi vil være med å kjempe om å vinne. Men jeg tror at vi også kommer til å være veldig konkurransedyktige i mange av de løpene som følger etter.  
Jeg har forandret kjørestil i løpet av de 2 siste årene, så det vil bli interessant å se om det slår ut bra i Fiestaen. Eller om jeg må tilbake til gammel stil? Det blir spennende å se hvor raskt jeg kan tilpasse meg bilbytte, men jeg husker Fiestaen som veldig lettkjørt, og vi hadde alltid gode oppsett, så det kommer nok ikke til å bli veldig dramatisk.   
Jeg føler at jeg har utviklet meg som fører siden sist jeg kjørte Fiestaen, og planen er å fortsette utviklingen neste år. Jeg vil øke speeden ytterligere, jeg vil kjempe om flere pallplasseringer, og jeg tror at seire er mulig. Jeg vil bli raskere, og jeg tror jeg kan klare det uten at det går utover påliteligheten.
Enda en sesong i et topp team var målet for neste år, og jeg vil takke Malcolm (Wilsson) og resten av teamet for at de har tro på meg. Jeg kan ikke komme raskt nok bak rattet på Fiestaen, og hvis det går etter planen vil dette bli et stort år for oss.»

Eric Camilli kommenterer:
«Dette er en fantastisk mulighet for meg, og jeg er ekstremt stolt over å være en del av  M-Sport teamet i 2016. Jeg kan ikke vente med å komme i gang. Vi vil ha vår første test denne uken, og jeg ser virkelig fram til å bli kjent med team og bil.
Jeg har bare deltatt i noen få WRC løp, så jeg kjenner at jeg er ekstremt heldig som har fått denne muligheten. Malcolm er en så stor del av WRC, så å få hans tillit betyr virkelig mye; det er veldig spesielt for meg.
Første mål for sesongen er å forstå hvilket nivå som trengs for å konkurrere i en WRC bil, gjennom å lære Fiestaen å kjenne. Jeg vet at den er rask, raskere enn noe jeg har kjørt før. Jeg må ta ett skritt av gangen, og jobbe hardt på alle områder for å oppnå det som trengs for å bli en verdensklasse-sjåfør.
Jeg skal gjøre mitt beste, men jeg vet at jeg ikke kan legge for stort press på meg selv i starten. Jeg er motivert, men jeg forstår at alle må starte et sted, og jeg vil trenge tid for å bli konkurransedyktig på det høyeste nivået.
Dette er virkelig en fantastisk mulighet, og en stor takk til Malcolm og hele teamet. Alle har tatt godt imot meg. Jeg ønsker å gjøre dem stolte ved å utvikle mine ferdigheter som fabrikk-kjører.»

 

Team sjef Malcolm Wilson kommenterer:
«Med Mads og Eric mener jeg vi har et veldig bra team i 2016. Mads har bevist at han er en jevnlig pallplass kandidat, og er stabilt blant de raskeste førerne i WRC. Når det gjelder Eric så kan jeg helt ærlig ikke huske sist jeg ble så begeistret over en ny fører.
Vi vet hva Mads er kapabel til, og jeg tror han har evnen til å få M-Sport og Ford tilbake på toppen av seierspallen neste år. Det er flere løp hvor han kan kjempe om seieren, og det må bli målet vårt for sesongen som kommer. Erics WRC erfaring er begrenset, men helt ærlig tror jeg han har det som skal til for å bli en framtidig mester. Han har allerede bevist hvor raskt han har tilpasset seg nye biler og nye løp, og jeg tror han vil vise rask progresjon. Det ligger mange tanker bak signeringen av disse to førerne, og jeg tror at vi har en spennende sesong foran oss. Teamet er mer motivert enn noen gang, og alle ser fram til å finne ut hvilken suksess våre nye signeringer kan gi oss.»

 

 

Dagen etter signering med M-Sport ble Mads Østberg uten kartleseren han har hatt siden 2009 svenske Jonas Andersson da han fikk et tilbud fra Even management. https://evenmanagement.no/new-co-driver-for-tidemand

I Even management finnes også Andreas Mikkelsen https://evenmanagement.no/

 

Det var forrige uke gammelt nytt. Nå fortsetter vi med bare timer gammelt nytt.

Søndag bekrefter Mads Østberg at han har en ny kartleser i Ola Fløene. Som var kartleser for Andreas Mikkelsen :D Så da må Even Management ut på kartleserjakt.

 

Ola Fløene bytter sete da han ikke hadde kontrakt med Andreas Mikkelsen etter 2016. Kan bli morro dette i WRCåret 2016. Er vi alle kompiser eller blir det dårlig stemning?

 

Pressemelding 6.desember 2015:

Ola Fløene blir ny kartleser for Mads Østberg.

 

«Da min tidligere kartleser Jonas Andersson ringte meg med beskjed om at han hadde takket ja til et tilbud fra EVEN Management, for å bli kartleser i teamet til bl.a. Pontus Tidemand og Andreas Mikkelsen, ble jeg satt ut noen minutter, jeg innrømmer det. Så satt jeg meg raskt ned med teamet rundt meg, og vi fikk opp en liste med hvem som kunne erstatte Jonas. Heldigvis kom flere gode navn opp på lista. To av dem stilte opp på test og gjorde en veldig bra jobb, sikret meg en god test, noe jeg er veldig takknemlig for. Et annet navn var Ola Fløene, som oppfylte samtlige av de kriteriene vi satt opp for å fylle Jonas plass i kartlesersetet. Jeg er derfor utrolig fornøyd med at Ola og jeg i dag gjorde en avtale om at vi blir et lag i tiden framover. Avtalen er langsiktig. Vi gleder oss til å komme i gang med forberedelsene og ser fram til å kjempe om topp –plassene i årene som kommer, avslutter Mads»

 

«Jeg har hatt en veldig bra tid som kartleser for Andreas Mikkelsen, og er stolt av de resultatene vi har fått sammen. Jeg er også veldig fornøyd med å ha vært en del av Volkswagen-teamet, som har dominert WRC de siste to årene, fortsetter Ola. Da jeg fikk henvendelsen fra teamet til Mads, ble jeg likevel interessert, fordi min tid som kartleser for Andreas’ er begrenset til ett år, ut 2016 sesongen. Jeg er ikke klar for å gi meg med rally så tidlig, og føler at jeg har mange år igjen på toppnivå. Mads er en av de beste førerne i WRC, som kanskje ikke har sittet i den mest konkurransedyktige bilen de to siste årene. Så for å være helt åpen på det, jeg har lyst til å bli verdensmester, og den muligheten tror jeg er større med en langsiktig avtale med Mads, enn å bli det i 2016 med Andreas, avslutter Ola»  

 

Mads og Ola skal kjøre Ford Fiesta RS WRC for M-Sport i VM i 2016.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble mye tekst her nå så bryter opp med litt video fra testkjøringen til Monte Carlo med Ilka Minor i forrige uke under mellomfasen mellom kartleserbyttet.

Lenge siden jeg har sett frem til Monte Carloløpet, men dette gir godfølelsen. Nordmann som førstefører i Ford fikser stemningen.

 

Test Rallye Monte Carlo 2016 - Mads Østberg (Fiesta WRC) (HD)

 

 

 

Tar med oss andreføreren også.

Tests Eric Camilli-Nicolas Klinger Ford Fiesta RS WRC

Link to comment
Share on other sites

Julehilsen fra Mads Østberg. 3 minutter fra Michelin som er verdt en glaning.

Dette lover bra. Gleder meg til WRC for første gang på mange år. Her blir det full backing på 2016. Ikke noen døll teamordre eller sekunda Bvare bil og deler som man ofte får som hjelpesjåfør.

 

M-Sport - Mads Ostberg - 2015 WRC Rally Monte Carlo Testing - Best-of-RallyLive

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det trigget den WRCinteressen min som har ligget i dvale de siste årene. Håper de klarer å fikse en tøff dekor på Fiestean nå. Norsk flagg på taket? Lov å drømme. :D 

2015designet var tragisk dårlig. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76609-nye-dekoren-til-m-sport-fiesta-rs-wrc-for-2015-er-avduket/

Link to comment
Share on other sites

 

M-Sport - Mads Ostberg - 2015 WRC Rally Monte Carlo Testing - Best-of-RallyLive https://www.youtube.com/watch?v=An7qNo3xtcA

Helt rått, syntes siste snutten fra kvelden var tøft. Knall røde skiver og konstant flamme fra eksos.

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Podcast med WRCreporter https://twitter.com/Becsywecsy

 

Lever du for WRC så er det først ut sjefen sjøl,  andrefører, og sist ut førstefører Mads Østberg fra 27.00min. Er vel der de fleste nordmenn spoler frem til. http://progressive.laola1.at/wrc/podcast/WRC_Program_21.mp3

 

Dette er en uke gammelt så kartleserproblematikken er jo løst, men det som er interessant er at Mads sier han skal satse  B)  mer i 2016 enn de 2 siste årene.  Førstefører gir litt mer muligheter enn en rolle som poengsanker for teamet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Dekoren for 2016 er vist frem i dag. Skikkelig blåfarge på den blasse 2015dekoren hjelper stort. Og norsk flagg på taket ble det også. Men hvorfor er det ikke bilder av de 2 andre sidene på bilen? Ja ja snart er det Monte Carlo så regner med de har klart å teipe opp resten av bilen innen den tid.

 

12465968_1051573321552386_71583515014548

 

920692_1051603208216064_2541559023171016

 

774742_1051656651544053_8008758111513710

 

12419366_1051511728225212_85646360073684

Link to comment
Share on other sites

Tøft ja! Nitrous Blue er fargen, og setter liv til den livløse 2015dekoren. 2015dekoren var beste WRCdekoren i 2015 hevdes det? :huh: http://www.m-sport.co.uk/m-sport-news/fiesta-rs-wrc/m-sport-s-2016-livery-revealed

Er så ute av de siste WRCsessongene, men da kunne det ikke være mye spenstig å velge i.

 

Rally Monte Carlo til helga. Glede seg!

En liten oppdatering på Mads Østbergs seneste bragder i denne snutten.

WRC Rallye Monte-Carlo 2016: Mads Østberg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mads Østberg har skaffet ny rallybil til bruk i Norge for å holde rattrusten i sjakk mellom WRCløpene. En Fiesta R5 Evo. Ganske så tøff dekor ble det også.

 

Denne Fiesta R5 Evo debuterer 6.februar på http://www.rallyfinnskog.no/

 

12615497_989904411076504_167833417070179

12496237_989904447743167_508470320055739

 

12573148_989904461076499_235842663723618

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...