Jump to content

t34 Ford motorsport turbo


1986 3door

Recommended Posts

noen som har henta gode tall å holdbare motorer med 2wd grenrør å t34 turbo?

har en med 63eksos og 50 kompressor som jeg har lyst til å prøve.

målet nære 500hk. sikkert noen som har skrivi om detta før, men jeg leser meg grønn....

Ja, det er mange som har gjort dette siden slutten av 80 tallet.

T34 turboen har A/R0,63 turbinhus og en kompressor som heter Trim 50L.

500 hk er glemmesak med T34 som har en inducer som måler 49,5 mm i diameter. For 500 hk på bensin så trengs det turbo i RS500 størrelse dvs. en med inducerdiameter på rundt 58 mm.

Du trenger også dyser med kapasitet i området 900 - 1000 ccm pr. sylinder.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Værsågod.

 

I England leveres det turboer hvor man bruker T34 kompressorhus og turbinhus slik at turboene ser ut som vanlige T34 turboer. Innholdet er imidlertid kraftig oppgradert og hvis du f.eks går for en med GTX3071R innmat, så klarer du 500 hk uten at noen ser det så lett. Ulempen er prisen, spesielt med dagens valutakurser...

 

Alternativet er å få bygget seg en customturbo her på bjerget.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Værsågod.

 

I England leveres det turboer hvor man bruker T34 kompressorhus og turbinhus slik at turboene ser ut som vanlige T34 turboer. Innholdet er imidlertid kraftig oppgradert og hvis du f.eks går for en med GTX3071R innmat, så klarer du 500 hk uten at noen ser det så lett. Ulempen er prisen, spesielt med dagens valutakurser...

 

Alternativet er å få bygget seg en customturbo her på bjerget.

Hvem i England selger disse?

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke så mye klokere ved å lese på nettsiden demmers :-/

 

Nei den er vel ikke så mye å skryte av.  Men har fått svar av de på epost tidligere, så er ikke helt umulige og få tak i :)  Men er nok greit og være ganske spesifikk i hva man er ute etter, og holde seg godt fast når du får svar med pris...  Jeg spurte om overhaling og litt oppgradering av en T4 for en kompis, det ble i hvert fall ikke noe dyrere med en ny Borg Warner EFR (om utelater grenrøret i regnestykket selvfølgelig).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei den er vel ikke så mye å skryte av.  Men har fått svar av de på epost tidligere, så er ikke helt umulige og få tak i :)  Men er nok greit og være ganske spesifikk i hva man er ute etter, og holde seg godt fast når du får svar med pris...  Jeg spurte om overhaling og litt oppgradering av en T4 for en kompis, det ble i hvert fall ikke noe dyrere med en ny Borg Warner EFR (om utelater grenrøret i regnestykket selvfølgelig).

Skjønner,men med en turbo som ser ut som en t34,men er god for 450hk er gull verd for en som skal ha en godkjent bil:-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Like 3

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her RS500 turboen. Sjekk kryssene 30 x 3,00 og 55 x 3,00 etter det skisserte prinsippet.

 

ts04_line.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

så hva greier en ganske standard cossi motor med 63 exos å trim 50L kompressor? 1000cc dyser å greit datasprut? noen med fine papirer?

Husk at T34 er en 35 år gammel T3 tubo som er påmontert ett T4 kompressorhjul og dette gir motoren skyhøyt baktrykk sammenlignet med f.eks EFR7064. Det du snakker om her er helt vanlig steg3 grønndysesats, så rundt 330 hk. Stempler og sylindre responderer bare på AFR og tenningstidspunkt så det betyr lite og ingenting hvilket sprut som gir signal til dysene og til tenningsmodulen. 

For å få 1000ccm dyser til å funke tilfredstillende på 98oktan,så ville jeg nok ikke ha brukt orgianal cossie sprut,det er iallefall min mening.

Med all respekt for RS1000,men 1000ccm dyser er vel strengt tatt ikke nødvendig for 450hk ved bruk av pumpebensin?

Det er rett, men...

De fleste som snakker om sprut i dag gnager og maser på sekvensielt, mulitcoiler bla, bla, bla. Hvis man først velger å gå for sekvensielt sprut og må kjøpe dyser likevel så har det kostet såpass at man gjerne kan få ut så høy effekt som mulig for investeringen. Dersom man kjører sekvesielt sprut og velger så store dyser at man klarer å holde duty under 65% så får man effektøkning sammenlignet med dem som kjører mindre dyser og 80 - 95% duty. Dette krever imidlertid at han som mapper er kjent med dette. Bensin kan ansees som alergisk mot varme og høyere dyseduty betyr lengre "ventetid" inne i de varme innsugskanalene = lavere VE og i tillegg lettere å få tenningsbank. (minner om at med 240 graders innsugskam så er innsugsventilene sin åpningsduty kun 240/720 = 33%). Mazdas "Skytec" motor leverer kald bensin til sylindrene, har turbo, går på pumpebensin og har 14:1 i kompresjonsforhold.

 

På helt generelt grunnlag trengs det 6 stk. 450 cc, dyser for å klare 450 hk på pumpebensin. Man trenger derfor 450*6/4= 4 stk. 675 ccm dyser for å klare 450 hk.

4 stk. Siemens 630 ccm dyser med 3,5 BAR høyere bensintrykk enn ladetrykk på full effekt skulle teoretisk sett få jobben gjort.

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...