Jump to content

Dynamohavari


Motor

Recommended Posts

Hei!

Som Kugaeier fra 2013 har jeg hatt stor nytte av å følge med på de forskjellige spørsmål som er tatt opp i Forumet. En stor takk til teknisk personell fra verkstedene som yter verdifull informasjon til oss brukere! 

 

Mitt første innlegg er om min 2009 Kugas dynamo som havarerte etter 6 år og 117332 km. Plutselig kom det en ny "hvinende" lyd i motoren fra tomgang og opp til ca 2000 omdreininger. Dynamoen var ekstremt varm, og det kom litt røyk og luktet umiskjennelig av brent "elektrisk". Bilen ble umiddelbart parkert.

 

Ubehagelig opplevelse og litt skremmende når en begynner å google om dette. Mange Kugaer har begynt å brenne på grunn av dynamohavari. Se: http://www.kugaownersclub.co.uk/forum/kuga-fire_topic9974.html  En teori som blir diskutert i nevnte forum er overbelastning av diodene i likeretterdelen, som kan føre til kortslutning.

 

Fordforhandler kunne skaffe en overhalt fra Sverigelageret til en pris av 4.500.- i løpet av to døgn. Ny var ikke på lager, og kostet 7.500.-. I tillegg kom arbeidskostnader.

 

Kompatibel 150 Amp byttedynamo hos lokal bilutstyrforhandler var på lager til en pris på 3.700.- med to års garanti. Selve jobben tok meg ca to timer med god hjelp fra ovennevnte forum: http://www.kugaownersclub.co.uk/forum/alternator-removal-lots-of-pictures_topic7458.html

 

Har ikke funnet opplysninger om at ny dynamo må "kalibreres" mot bilens styreenhet.  Spenningen på dynamoen blir regulert fra bilens styringsenhet avhengig av belastning og ligger på 14.3 volt, som er 0,1 volt over den gamle. I følge firmaet Hellanors hjemmeside er ideell ladespenning mellom 14.2 V og 14.4 V ved 25 grader og tomgang.

 

Batteriet ble skiftet hos en Fordforhandler for et år siden. Regner med at det er et orginalt type batteri. Med en bil hvor styringsenheten kontrollerer det meste, regner jeg med at også at batteritypen er programmert inn mht. til forskjellige ladeprogram. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe uvanlig på Focus eller Kuga dette, byttet mangen av de. Blir veldig varme, men aldri vært borti at de tar fyr. Hender man brenner av pluss ledningen ved batteri, som har en innebygd sikring. Trenger ikke noe kalibrering, men bør slette feilkoder

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Idag havarerte min 2012 Kuga. Dynamo havari og flatt batteri... Det skjedde selvfølgelig der det ikkje fantes Mobildatadekning. Så en måtte gå lengre turer fra bilen for å få kontakt med folk.

 

Forvarselet var at motoren mistet litt kraft... så kom oljelampen på.... Ingen vei-skulder, svinger og fjellskrenter på begge sider samt at det var en bakketopp. Måtte gire ned da mer og mer motorkraft forsvant....Ingen ulyder..... fikk svingt av etter kort tid og med det samme eg tro inn clutsjen for å sette bilen i fri så stoppet motoren.... Sjekket olje og oljenivået var helt som det skal være.

Prøvde å starte men da klarte starter å dra motoren rundt en tre fire ganger og så kom det motor feil melding og reler og anna klapra .

 

Ringte Ford verksted og han som hadde vakt sa at han var sikker på at det var et dynamo havari....for det var visstnok ganske vanlig. Da tauebil ankom og vi målte batt spenning så var spenningen på knappe 11 volt. 

 

Mitt spørsmål er som følger... Er de erstatting-dynamoene forbedret? Har forstått at den likeretter broen er av dårlig kvalitet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Verksted sjef sa til meg på tlf idag...

Dynamo og batteriet var gåent.... De skiftet dynamo og batter....... 

Da de skulle starte den så drog ikke starter rundt... det endte med at sikring for starter røk.

Så tok de bil på gir....rullet den... motor starter men gikk bare noen runder og så stopp.

 

Konklusjonen til verksted var da at det var et total motor havari med dynamo og batteri havari også. 

 

For meg er det rart at det ryker både dynamo, batteri og motor på en gang. 

 

Kjørte i 80 km/t da eg merket litt vibrasjoner, så tap av motorkraft og i det samme kom oljelampen på... ingen ulyder.... kjørte av veien etter 50 meter... motor stoppet akkurat da eg skulle sette bil i fir og samtidig ved at eg akkurat stoppet. 

 

Oljenivå på oljepinne var bra så det manglet ikke olje 

Link to comment
Share on other sites

Tett eksos evt partikkelfilter, kan gjøre at den går tregt og stopper igjen, egr ventil står åpen, kan gjøre at den ikke starter, men ingen av disse sal få på oljelampa. I værste fall, så er det brukte motorer å få i

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...