Jump to content

2.9 forgasser


granadaforallepenga

Recommended Posts

Som en del av ett større prosjekt jeg har gående bygger jeg en 2.9 12v motor. Denne med 2.8 stempler,selfølgelig portet topper, vt46 kam og grenrør.

Har vurdert datasprut, har erfaring med ms1 v3 fra ett tidligere turbo bygg på 2.9. Men denne gangen skal det jo bygges sugemotor, og har bestemt meg for å få til 3X dobble forgassere. Sjarm på en gammel v6!

Er det noen her som har erfaringer eller formeninger om det? Størrelse på gassere?

 

Burton sitt innsug er desidert den letteste veien å gå, men det koster penger sammen med 3 forgassere. Jeg har tenkt å lage meg ett innsug eller en adapterplate.

 

Det som også trengs er mer varv ( har apr rådebolter )

Hva gjøres med fordeler og tenningsannlegg? Bygge om og Bruke fordeler ifra 2,3/2.8 på ett vis?

 

Hadde vært morro å fått til :)

gD2n9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vel.... 3 forgassere... kan gjøres på mange vis. Den store fordelen, som oppnås med Burton- innsuget, er 1 forgasserløp/ sylinder.

 

For å få til det som hjemmebygger, kreves en del.

 

Metode 2; plenum med mer enn de orginale 2 forgasserløp: Orginalt plenum kan bygges om og ta f.eks 2 x IDF.

 

Når det er sagt: På 2.9 injection- innsuget (nedre del) passer 3 x DCNF. gassere "nesten" rett på. Adapterplater må bygges, men det lar seg gjøre.

 

Kamakselen er den delen som påvirker virkningsområdet/ turtallet ditt. Sørg bare for at alt annet henger med. Kammen du har kommer nok til å trekke noe lenger enn opgitte 6000 rpm. Jeg girer på 7000 med 3-liter og en bittelitt tøffere kam

 

Hvorfor ikke bygge fordelerløst tenningsanlegg?

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Som en del av ett større prosjekt jeg har gående bygger jeg en 2.9 12v motor. Denne med 2.8 stempler,selfølgelig portet topper, vt46 kam og grenrør.

Har vurdert datasprut, har erfaring med ms1 v3 fra ett tidligere turbo bygg på 2.9. Men denne gangen skal det jo bygges sugemotor, og har bestemt meg for å få til 3X dobble forgassere. Sjarm på en gammel v6!

Er det noen her som har erfaringer eller formeninger om det? Størrelse på gassere?

 

Burton sitt innsug er desidert den letteste veien å gå, men det koster penger sammen med 3 forgassere. Jeg har tenkt å lage meg ett innsug eller en adapterplate.

 

Det som også trengs er mer varv ( har apr rådebolter )

Hva gjøres med fordeler og tenningsannlegg? Bygge om og Bruke fordeler ifra 2,3/2.8 på ett vis?

 

Hadde vært morro å fått til :)

Konge! Det er så godt å høre.. Håper at denne blir ferdig og at vi få oppleve sluttresultatet.

 

Jeg mener at man må ha svart belte i Lurium 1000 for å klare å trimme disse motorene så hardt at det er behov for 45 mm forgassere. Jeg vil derfor foreslå at du går for 40 mm med 32 - 33 mm halsringer.

 

Det er en kar her inne som hadde/har Burtoninnsug og forgassere tils., men jeg husker ikke hvem...

 

2,9 motoren har kamkjede så kammen roterer med klokken. 2,9 fordeleren har en bedre aksling til å drive den mye bedre oljepumpen. 2,3 - 2,8 motorene har de i særklasse beste fordelerene. Slik jeg ser det må du se på å montere en Meling oljepumpe til 2,3 - 2,8 motorene, oppgradert herdet aksling mellom oljepumpen og 2,3 - 2,8 fordeleren og så montere en 2,3 - 2,8 fordeler med ett 2,4 - 2,9 fordelerdrev.

 

Med tilgang til en dreiebenk eller en kompis med tilgang så tenker jeg at dette er noe man ordner relativt enkelt. Alternativet er å bruke 2,9 fordeleren og bruke ett datasprut til å styre tenningen. 

 

"Problemet" med dette er at det da er enkelt og billig å montere en 2,8 EFI manifold, sette på en flat plate, 6 fine trakter og så en stor plenumsboks med ett stort gasspjeld eller to.

Når det er sagt: På 2.9 injection- innsuget (nedre del) passer 3 x DCNF. gassere "nesten" rett på. Adapterplater må bygges, men det lar seg gjøre.

Synes at vi trygt kan sammenligne disse "2,9" innsugene (egentlig ett 2,4 innsug.) med TPI innsugene til Chevrolet. De er designet til den lille 305 CID motoren, men brukes uendret på den 350 CID store motoren med bedrøvelig resultat.

For å gjøre vondt værre prioriterte Ford Dyseplassering fremfor luftfløde på disse 2,4 manifoldene så kanalene knekker i hytt og vær i tillegg til at de er for små.

Her ser man at hullene til dysene står langt til høyre for inngangen til kanalene.

 

12573174_10206819260373641_8823255931269

 

Slik jeg ser det kunne en 2,8 EFI manifold med 2 sett med Downdraft MC forgassere vært interessant. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar tilgang på 40mm idf gassere så jeg skal se om det er mulig å få laget en adapter til det org. 2.9 innsuget.

 

Skal se på muligheten for å lage til en fordeler av 2.3 og 2.9 deler. Men er det mulig å bruke efi hjernen, 2.9 fordeler og kutte ut resten av ledningsnettet bortsett ifra tenningsdelen da?

gD2n9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar tilgang på 40mm idf gassere så jeg skal se om det er mulig å få laget en adapter til det org. 2.9 innsuget.

 

Skal se på muligheten for å lage til en fordeler av 2.3 og 2.9 deler. Men er det mulig å bruke efi hjernen, 2.9 fordeler og kutte ut resten av ledningsnettet bortsett ifra tenningsdelen da?

Det har vært gjort før.

 

Tenningskurven i 2,9 hjernen er ukjent for meg, men hvis du velger ett datasprut så kan du jo bruke det sammen med 2,9 fordeleren. Det er en meget god løsning som ikke trenger bli for dyr. Det ligger f.eks ett godt gammelt Haltech sprut på finn nå til kr, 1500,- 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...