Jump to content

Hva er fordel med motorredskap? (1977mod Transit)


kof

Recommended Posts

Hei

Har sett litt på en 1977mod Ford Transit som er brukt som arbeidsbil for telekom montører før i tiden

Den er registrert som motorredskap, og jeg lurer litt på hva dette innebærer. Slipper man EU-kontroll?

er det noe spesielt med omreg? og hvordan er årsavgift og forsikring osv? 

 

Jeg finner veldig få til salgs av denne typen. Ingen i norge, og kun et fåtall på ebay. Er det en skjelden bil fordi den er dårlig? :P

 

 

Noen Som har svar på noen av spørsmålene? :)

1977 Transit MK1 LWB 10.500km

Link to comment
Share on other sites

Er endel restriksjoner for motorredskap så her er det mange feller å gå i som kjøper. Trafikkstasjonen kan svare deg på dette. Ville ikke kjøpt uten å sjekket dette først.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_2#%C2%A72-5 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-13-591/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

Som oftes blir ikke dette godkjent videreføring av motorredsap ved salg til privatpersoner. Mange brannbiler må omregges til C-kjøretøy når disse blir solgt til privatpersoner men man kan søke om å få beholde de som motorredskap. Privatpersoner kan nemmelg eie motorredskaper.

Link to comment
Share on other sites

Er en del fordeler ja, slipper eu kontroll, kan kjøre på avgiftsfri diesel, slipper bompeng, litt usikker på årsavgifta. Naboen her, har en gammel VW LT, som er regga på den måten. Er og en lastebil med kompressor på, som blir brukt til brønnboring, som og er motorredskap. Du skal heller ikke ha skilt framme

Link to comment
Share on other sites

bilen får jeg mest sannsynlig gratis, så det er jo bare å ta imot ;)

Skal høre med trafikkstasjonen når jeg får avklart "kjøpet" imorgen.

Krysser fingrene for at jeg får beholde den som motorredskap hehe 

1977 Transit MK1 LWB 10.500km

Link to comment
Share on other sites

Er registrert som 2seter, men det står førersete og "benk" i den nå (altså 3 seter til sammen) men dette ser helt originalt ut, så det håper jeg går fint.

Baki er det bare et lasterom som jeg har sett. Ser det ernoen som har en liten benk baki, tror ikke det er i denne, men det er ikke nødvendig om det ikke er uansett :)

1977 Transit MK1 LWB 10.500km

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...