Jump to content

Støy Mondeo 2005


Kartoon

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en Mondeo 2005 modell stasjonsvogn. 2 liter bensin. Oppdaget når jeg kom opp i litt fart at det støyer en del. Høres på en måte ut som hjulstøy. Men blir ganske høyt i fart. Det forsvinner neste om jeg bare vrir rattet ørlite (cm) til venstre. Bilen er nettopp EU godkjent. Ville tro ev hjullager ville blitt avdekket på EU? Eller?

Det er ganske gamle piggfrie vinterdekk.

 

Noen tips om muligheter for hva det kan være? Ev ting som går igjennom en EU?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde råtne hullager både foran og bak på min 2.0 tdci.

Den gikk elegant igjennom 2 eu kontroller ennå jeg spurte spesifikt om lagrene var bra pga bråk.

Jeg legger merke til litt ulyd som blir borte med en ørliten dreiing på rattet og jeg mistenker at den henger sammen med servoen på et eller annet vis.

08 Kuga 2.0 TDCI Titanium X, 4x4

98 Mustang Cobra SVT

10 Mondeo 2.0 TDCI Titanium X

13 Focus 2.0 TDCI Titanium

07 Mondeo 2.0 TDCI Titanium
00 Focus 1.6 Trend
97 Mondeo 2.0 Ghia
75 Capri 1.6
71 Cortina 1.6

Link to comment
Share on other sites

Nettopp vært ute å kjørt en del nå. Ulyder begynner i rundt 40 km/t og blir bedre fra 75 og oppover. I 80-90 er den egentlig ikke av betydning. Sier dette noe? Kan ikke være noe så dumt som ubalanse i dekk? Er forresten kun på høyre side. Og blir som sagt bedre når jeg svinger til venstre.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok dette er hjullager. Etter noen Google søk gikk jeg ut å jekket opp bilen. Viberasjon i fjæren når jeg snurrer høyre hjul som er der lyden kommer fra. Jekket opp venstre side, ingen viberasjon i fjær.

At lyden forsvinner når jeg svinger tll venstre er vel fordi det da blir mer press på lager og slark forsvinner?. Høres det fornuftig ut?

Hvorfor lyden blir bedre i 80-90 skjønner jeg ikke. Men er vel en grunn til det og :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ganske sikker på at det er høyre hjullageret framme, hadde akkurat det samme på min 2005 Mondeo, lyden kom ved svinge mot venstre. Er ikke lett å kjenne ved å snurre på fritt hjul om lageret er gåent, er da uten belastning.

Mine nåværende biler: 2005 Mondeo 2.0TDCI. 2004 Mercedes E220 CDI. Mine tidligere biler: 1968 rekord 1700, 1976 rekord 2000Berlina, 1976 Commodore 2,8 GSE, 1984 rekord 2,2i, Audi 80, 1990 hiace 2,0, 1992 Camry 2,2, 1991 mazda 323F 1.8 doch, 1991 MB 230 E, 1994 MB 220 E, 1996 Jeep Grand Cherokee 4,0 ( savner denne)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...