Jump to content

skiltlys


Kathrine

Recommended Posts

Hvordan bytter man skiltlys på focusen? Har en 2000 modell som på forrige eukontroll skulle få nye lys på verksted ifm med etterkontroll. Verksted fikk det ikke til :(

Nå er manglende skiltlys en 2-er feil, så det hadde vært fint å få lys der igjen.

Har bare tysk instruksjonsbok....

Er det noe sted jeg kan finne normale intervaller for bytting av div slitedeler? Kanskje ting vil bli litt mer forutsigbart, og deler ikke kjørt ihjel hvis jeg har noe å gå etter :rolleyes:

 

Kathrine

Link to comment
Share on other sites

Du kan få 1er feil på skiltlys fortsatt, men kan gi 2er. Bruk et lite flatt skruhjern og press inn fjøra, som sitter på ene enden og vipp det ut. Er utrolig at et verksted ikke skal få til dette, det står faktisk i instruksjonsboka også, med bilder. Hvor langt er bilen gått?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bilen har gått ca 225000. Samme verksted var i ferd med å sage sund alt av foringer på bakakslingen ifm at langsgående foringer skulle byttes på begge sider bake. di vurderte også å ødelegge støtdemperne bak. Fortsatt usikker på om demonterer med gravemaskin eller vanlig håndverktøy :unsure:  Di var forøvrig også plaget med å åpne panser......nå er låsen litt slitt så av og til kreves det ett lett trykk på panser for å få vridd nøkkelen første gang i låsen itl panser.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje på tide å finne et annet verksted? Alle i bilbransjen som har tatt i en 15 år gammel Focus vet hvordan panseret åpnes. Det var noe helt nytt i 1998. Ikke i 2016.

Link to comment
Share on other sites

Min bil skal aldri dit mer :angry: fikk nå hvertfall konstatert at hjertet mitt tåler en del :lol: etter mye diskutering ble det kun en eksta foring å betale for min del. Di måtte pent finne en annen måte å demontere bilen på. han i kassen var glad som en unge på julaften da han ringte å sa at di hadde klart å løsne støtdemperne uten å skade di, da fikk di ned saker og ting og fikk gjort det di opprinnelig skulle. Ringte faktisk til forsikringen min for å spørre om jeg kunne få bilberging FRA ett verksted :lol:

Edited by Kathrine
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det vil du nok ikke angre på. Bedre lykke på et annet verksted.

Link to comment
Share on other sites

Ja det vil du nok ikke angre på. Bedre lykke på et annet verksted.

 

Ja det vil du nok ikke angre på. Bedre lykke på et annet verksted.

Takk :) I desperasjon ble det bestillt time, og deler på ett annet verksted nå. håper det går bra der, kjenner jeg begynner å stresse meg litt opp  :unsure: 

Link to comment
Share on other sites

Må ikke la dem stresse deg opp, du hadde sikkert kunne fiksa noen av tinga her, selv

Skal prøve å få fiksa lysene hvertfall. Dagpendler ca 14 mil pr dag, og er nå fri for bremser på høyre bak.... så ble litt desperat etter å få fikset det. Kun evt helg som kunne gått for å fikse større ting selv, hvis jeg/vi får lånt garasje og evt spesialverktøy. Typisk nok så dro nettopp han som pleier å hjelpe meg til sjøs for en mnd. Har vel allerede kjørt minst 1000 km med bare metall lyder på høyre brems bak. Er ikke riktig flink til å finne feilene i tide :blush:

Er det noe sted å lese hva som bør byttes når? Pluggene ble byttet, antagelig for første gang på ca 180-190000 km om jeg ikke husker feil :blush:

Hva er intervall på regreim?

Link to comment
Share on other sites

Dagens undersøkelser viste at det ikke er bare å bytte pærer. Det som pærene skal være festet i er veldig eiret, på ene siden har en ledning ramlet ut av en holder. på høyre side fant jeg kun to ledninger til lysene, men fant tre ledninger på venstre side. Det så ut som om at noe til pæra skulle sitte fast i lyktglasset som jeg tok av. Stortsett fant jeg bare sand og rust, og metallrester :o er fristet til å slenge inn ett par batteridrevne lys, bare til etterkontrollen. Tenkte jeg skulle ta den på fredag, når bilen får nye bremser og er ok, unntatt skiltlysene :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ikke helt unormalt, skiltlysa koster ikke så mangen kr

Men har jeg rett antall ledninger, eller må jeg flå bakluka å lete mer ledninger inni der? Pæreholdere å pærer er vel ikke rare investeringen, det var bare å komme i mål før fredag som virker litt vanskelig siden alt bare er rust. Ford har mye rart på lager, der kan jeg kanskje finne delene jeg trenger. Må noe loddes? alle ledninger må få nye dingser på endene. Og det mangler kanskje noe som skal sitte i lokkene/glassene til lysene. Litt vanskelig å se hvordan det skal være. Det var ikke noe lyspærer inni der.

Link to comment
Share on other sites

Skal bare være to ledninger til hvert lys, du treger ikke lodde noe, men kanskje montere nye kabelsko visst de er dårlige. Er vanlig å ha disse på lager ja, vi har hvertfall det

Ja kabelsko, og noe annet rart så nokså dårlig ut. En ledning lå bare løs. Jeg får dra innom i morgen å prøve å få det som trengs av deler. Kanskje jeg kan finne noe bilde av hvordan det skal se ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kom vist ikke så langt, det er ikke strøm i ledningene bak....må finne ut hvor strømmen har tatt veien. Noen som vet hvor ledningene til skiltlysene starter sin ferd bakover bilen? Tenker å lete etter strøm i overgangen mellom bakluke og tak, det er vel ett kritisk punkt. Har hund så bakluka har vært mye åpnet og lukket..

Link to comment
Share on other sites

Okei, takk :) da er det vel bare å lete i bakluken etter strøm , og så kanskje skjøte i litt nye ledninger. Jeg klipte vekk litt før jeg monterte nye kabelsko, men metallet i ledningene var alikevel ikke helt blankt. Får prøve å søke meg frem, nå er heldigvis en som kan hjelpe meg kommet på land :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...