Jump to content

Ny bil (Transit 2016 L2H2 Rwd)


MekoNor

Recommended Posts

Bestilte ny Transit. I november. Og nå har den endelig kommet.

17e8e2fcabbedde6fd876387cf4d0678.jpg

L2H2, 155hk, navi, dab, kamera, sensorer, skyvedører på begge side, henger feste og spesialbestilt med originalt bryterpanel og ledningsnett for ekstra arbeidslys.b92fd43d710463df3cd45887a76f0bfc.jpg9cb9c6e14d04b3965ab53bf86585c559.jpg

Perfekt, bortsett fra at det ble gjort en feil med bestillingen sånn at den kom med bakhjulstrekk. Jeg skulle ha forhjulstrekk. Skal jeg vente 2-3mnd på ny? Noen som har erfaring med disse å bakhjulstrekk?

Link to comment
Share on other sites

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke nevne noen navn her jeg, men jeg har fått super service. Hvis du tenker på i forhold til drøfting, så skal den ikke brukes til det

Jeg vil ikke nevne noen navn her jeg, men jeg har fått super service. Hvis du tenker på i forhold til drøfting, så skal den ikke brukes til det

Helvetes stavekontroll, DRIFTING, ikke drøfting!!!
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bakhjulstrekk er overlegent sammenlignet med grevling når du bruker bilen som den skal brukes, altså tungt lastet. Jeg lærte å kjøre bil med en Transit med bakhjulstrekk og den tok seg frem over alt med litt vekt bak. Brukte å kjøre med litt ballast om bilen var tom. Om du kjører tom bil hele tiden er selvfølgelig forhjulstrekk noe mer praktiskt, men veldig kjedelig. :whistling:  Jeg mener det er veldig mye mer behagelig å kjøre bakhjulstrekker når man har henger. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det er forskjell på før å nå. Hadde mb e klasse 220 cdi 02 mod før og den var helt overlegen på vinterføre. Mb var ikke bra før i tiden. Sprinter er kun bakhjulsdrift, eller 4x4 da og den er også bra på vinterføre. Derimot har jeg en 2011 Vito som er heller dårlig, særlig tom. Men det blir jo å dra litt bil henger osv så da er kanskje ikke bakhjulstrekk feil. Og ha kjettinger de verste dagene.

Link to comment
Share on other sites

  • Like 1

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Transit MK7, altså forrige mod, med framhjulstrekk, og ca 6-800 kilo med utstyr baki, den har null trøbbel om vinteren. Derfor blir jeg litt skeptisk til bakhjulstekk når jeg har en Vito å sammenligne med. Men med tanke på campingvogn og bil henger så tror jeg at bakhjulstrekk er et pluss. Den var jo dritfin å kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Transit MK7, altså forrige mod, med framhjulstrekk, og ca 6-800 kilo med utstyr baki, den har null trøbbel om vinteren. Derfor blir jeg litt skeptisk til bakhjulstekk når jeg har en Vito å sammenligne med. Men med tanke på campingvogn og bil henger så tror jeg at bakhjulstrekk er et pluss. Den var jo dritfin å kjøre.

Aldri kjørt forrige generasjon RWD Transit, men hadde en mellomlang FWD. Kom frem selv der det var ganske så glatt med last. Er jo kjekt å slippe kjetting.

En annen ting med RWD er jo at gulvet er flere cm høyere enn FWD så du må løfte høyere, og det blir lavere ståhøyde i varerommet.

Og den er jo mye dyrere med RWD enn FWD så det er jo et regnestykke, men du får den kanskje til FWDpris?

Link to comment
Share on other sites

Maxtynget Transit har jeg aldri kjørt, men det var noen hundrekilo volum stablet til taket. Jumbo kom bare med RWD så blir det 1tonn fast bak i der så er vel RWD det rette.

Er vel litt mer avansert enn bare en LSD på bakakselen i dag? Spennende å høre om RWD duger til ditt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Kjettinger fra Biltema fungerer kjempebra og tar to minutter å legge på. Det er noe alle med stor bil med 2wd bør ha :)

Hører hva du sier. Men erfaringsmessig så ryker jo ting man kjøper på biltema med en gang, da hjelper det ikke om det er billig. Eller kan du si at du har brukt de flere ganger og over flere mil?

Maxtynget Transit har jeg aldri kjørt, men det var noen hundrekilo volum stablet til taket. Jumbo kom bare med RWD så blir det 1tonn fast bak i der så er vel RWD det rette.

Er vel litt mer avansert enn bare en LSD på bakakselen i dag? Spennende å høre om RWD duger til ditt bruk.

Ja, det er jo sånn esp å alt det der. Jeg prøvde den med sommerdekk i en glatt helling med sving. Det rapa å skrapa, men dro seg frem gitt. Med sommerdekk på Vito skal det knapt regne.

Aldri kjørt forrige generasjon RWD Transit, men hadde en mellomlang FWD. Kom frem selv der det var ganske så glatt med last. Er jo kjekt å slippe kjetting.

En annen ting med RWD er jo at gulvet er flere cm høyere enn FWD så du må løfte høyere, og det blir lavere ståhøyde i varerommet.

Og den er jo mye dyrere med RWD enn FWD så det er jo et regnestykke, men du får den kanskje til FWDpris?

Kjettinger fra Biltema fungerer kjempebra og tar to minutter å legge på. Det er noe alle med stor bil med 2wd bør ha :)

**** at ting ikke kan redigeres. Blir jo bare surr....

Link to comment
Share on other sites

Hører hva du sier. Men erfaringsmessig så ryker jo ting man kjøper på biltema med en gang, da hjelper det ikke om det er billig. Eller kan du si at du har brukt de flere ganger og over flere mil?

Tull og vas! De kjettingene jeg har nå er over 5 år gamle og er brukt veldig mye. Nå er ikke jeg typen som kjører flere mil med kjettinger i slengen, men korte distanser ved behov og innenfor bygrensene på dager med ekstremvær og underkjølt regn har de blitt brukt til. Har ikke utsatt de for over 50km/t. Kjettingene er idag like gode som når de var nye. 

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke akkurat kjettinger høyteknologiske innretninger som er avansert å produsere, så det er ingen grunn til at det skal koste mer enn de koster på Biltema. Kjettingene fra Biltema er gode! Ikke noe å diskutere med mindre noen kan vise til dårlige erfaringer. Billig betyr ikke nødvendigvis dårlig. Billig kan bety at selger tjener mindre per solgte enhet fordi de selger for en mer ærlig pris. På denne typen primitive produkter tror jeg ikke man vinner mye på holdbarhet ved å kjøpe dyrere. Skal man ha kjettinger på hele vinteren så bør man vurdere andre løsninger enn hurtigkjettinger og da har ikke Biltema noe. 

 

Det finnes selvfølgelig mer avanserte løsninger fra f.eks. Thule (König) med gode patenter for hurtig av og pålegging. De har for eksempel kjettinger med automatisk stramming. Ikke vet jeg om det funker, men om jeg skulle prøvd noe annet enn Biltema sine, ville det vært Thule sine. 

Link to comment
Share on other sites

Testet forøvrig idag på glatta. Bakhjulstekk er ikke som det var. Dette fungerte MEGET bra. Omtrent identisk med forhjulstrekk i bakke start. Da var begge tomme. Med last blir bakhjulsdrift mye bedre og forhjulstrekk verre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flott at moderne RWD duger.  Da ble feillevering rettlevering med rabatt. Du er en vinner :D

Har nok av spinne på flatahistorier med eldre RWDvarebiler så trenger ikke flere sånne.

Link to comment
Share on other sites

Vi testet 3 biler. Først min Vito, RWD. Den var mildt sagt elendig. Den var så dårlig at vi måtte finne noe annet å sammenligne med. Så da hentet vi en Transit Coustom FWD. Forskjellen på Transit 2t RWD og Custom FWD var minimal. Og jeg ble veldig overrasket. Det hører til historien at det ikke var helt nye dekk på Coustomen, men de var bra nok. Så ikke sikker på om det hadde endret utslaget så veldig mye. Kanskje litt. Men testet også vanlig handling på glatta. Å der jeg normalt hadde sliti med Vitoen, kunne jeg rygge med Transit. Å det sier litt, når man tenker at den var helt tom. Dette er absolutt noe av det bedre jeg har kjørt på vinterføre når det gjelder 2 hjuls drift, og kanskje beste RWD. Stort sett er FWD best når det gjelder fremkommelighet på glatta, å det gjelder nok 2t Transiten også, men det er når den er tom. Med litt last vil karakteristikken endres, og fordelen med FWD vil snu til ulempe.

Jeg vil rette en stor takk til Ford på Jessheim, som lot meg få utføre testen slik at jeg vet hva jeg får. Ikke alle hadde tatt seg tid til dette.

Kjempe service :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Toppscore i vintertesten, med en fin pris på en RWDversjon der. Og 18"felg på Transit det er vel heller ikke så vanlig? Visste ikke at det fantes annet enn til Transit Custom.

Denne Transiten blir du nok glad i. Vet jeg ville blitt glad ut på tur aldri sur i en slik.

Link to comment
Share on other sites

Blir Custom som i US made to order CustomTransit av den standardTransiten din da med Custom som i UK norm/tradisjon Customhjul.

 

Vi liker den amerikanske utgaven av ordet Custom.  B)  Blir tøff CustomTransit dette.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...