Jump to content

Mystisk bryter på 2004-modell stasjonsvogn


Goose

Recommended Posts

Hei,

 

For noen år siden kjøpte jeg en brukt Ford Mondeo 2004-modell stasjonsvogn. Det er en bryter jeg aldri har klart å finne ut av hva gjør:

 

Bryteren sitter nede til høyre for rattet (ved siden av temperatur-/ inneklimaføleren). På bryteren står det en grønn diode, som blinker når bryteren skrus på (eller av, jeg vet ikke hva som er hva).

 

Jeg har ikke funnet ut av hva denne bryteren gjør. Jeg har lest i manualen, og forsøkt å finne ut av det på nett.

 

I dag hadde jeg dashbordpanelene av (for å bytte pærer i instrumentpanelet). Det viste seg da at det var flere ledninger til denne mystiske bryteren.

 

Det er montert motorvarmer, og jeg har derfor tenkt at bryteren kanskje kan ha noe med denne å gjøre? Noen som vêr hva dette kan være.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske og gode svar!

 

Det stemmer at det er diesel-motor. Om det er ettermontert webasto vet jeg rett og slett ikke. Jeg ville trodd at selve webastoenheten da var synlig (altså at denne ikke vil være skjult bak paneler/i motoren), altså slik at jeg hadde sett den? Er det eventuelt noe sted (altså noe sted i motoren f.eks.) jeg kan sjekke for å se om det faktisk er montert?

Link to comment
Share on other sites

Har samme bryteren, er for å overstyre ekstravarmeren.

Bilen blir mye raskere varm når den er på (blinker mens den er aktiv)

Grunnen til at det er en bryter er for at man skal kunne slå av varmeren på korte turer, da den vil sote igjen om den ikke får "brent seg ferdig" mellom hvert påslag.

 

Når det er plussgrader ute slår den seg aldri på.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig. Har min alltid avslått og slår den bare på når det er veldig kaldt ute og jeg vet jeg skal kjøre til motoren har fått driftstemperatur.

 

Det vil og komme eksos under førerdøren da eksospotten er der.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...