Jump to content

Blinding av EGR ventilen


Rebell

Recommended Posts

Heisann,

Jeg er nå skikkelig lei av å rense egr ventilen og hører rykter om at denne kan med fordel blindes.

Etter siste verkstedbesøk for skifte av glødeplugger fikk jeg beskjed om at cyl 1 og 2 nesten ikke fikk luft pga koksing så dette forsterker jo mitt ønske om å blinde av dritten.

Jeg har en -07 2.0 TDCI MK3 uten diesel partikkelfilter og lurer på om dette er bare å blinde av eller om det medfølger en tilleggsjobb i form av blinkene lamper med feilmeldinger?

08 Kuga 2.0 TDCI Titanium X, 4x4

98 Mustang Cobra SVT

10 Mondeo 2.0 TDCI Titanium X

13 Focus 2.0 TDCI Titanium

07 Mondeo 2.0 TDCI Titanium
00 Focus 1.6 Trend
97 Mondeo 2.0 Ghia
75 Capri 1.6
71 Cortina 1.6

Link to comment
Share on other sites

jepp d går an å blende den. men du må ha et hull å ca 5mm for å unngå at den setter feilkoder :)
d finnes å blendelokk til disse.


http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-valve-blanking-plate-ST-Mondeo-Jaguar-X-type-Ford-Transit-2-0-2-2-2-4TDCi-/120995458659?hash=item1c2be42e63:g:h5cAAOxyTjNSpGF6

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

egr kjør uforbrent eksos tilbake i innsuget så den kan "brennes" på nytt når motor er kald for å redusere utslippene. dritten skulle aldri ha vært oppfunnet! å lager mere problemer enn den gjør gangn !
 

sett i blende lokk, men ha 5-6mm åpning i lokket for å unngå at d settes feilkode på egr

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

egr kjør uforbrent eksos tilbake i innsuget så den kan "brennes" på nytt når motor er kald for å redusere utslippene. dritten skulle aldri ha vært oppfunnet! å lager mere problemer enn den gjør gangn !

 

sett i blende lokk, men ha 5-6mm åpning i lokket for å unngå at d settes feilkode på egr

Enig her, på euro4 motorer,trenger man ikke hull i plata

Link to comment
Share on other sites

har montert plate før på mondeo å den plata vi fikk hadde hull på ca 5mm, men d kan hend at d ikke blir noen feilkoder om man bare blender sjiitn totalt :P

 

Lager alltid platene selv. På Kugaèn jeg har, har jeg tatt vekk omluftspjeldet også, slik at akslingen vrir seg uten at spjeldet stenger for lufta. På de eldre Mondeoene måtte ha hull i plata for å unngå feilkode ja

Link to comment
Share on other sites

Nja, det er nok en del av funksjonen, men her er folk redd for brente ventiler, ved og resirkulere eksosen får man lavere forbrenningstempratur mindre oksygen.

 

Simply put, the EGR is meant to reduce emissions from the car. It reroutes some of the exhaust gases which are emitted by the engine into the combustion chambers. This effectively reduces temperatures in the combustion chambers. 

 

The EGR valve is an important component in the exhaust gas recirculation process as it helps to prevent exhaust valves from overheating, which can accelerate their wear and tear. The EGR valve therefore helps maintain the exhaust system at full capacity and increases the longevity of the internal combustion process. 

 

 

 

Sent fra min SM-T560 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Lager alltid platene selv. På Kugaèn jeg har, har jeg tatt vekk omluftspjeldet også, slik at akslingen vrir seg uten at spjeldet stenger for lufta. På de eldre Mondeoene måtte ha hull i plata for å unngå feilkode ja

 

var på mk3 mondeo jeg monterte på

 

 

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt hvilken Ford modell det var, men for en del år siden fikk vi beskjed fra Ford om å blokkere egr på de vi hadde problem med. Har aldri hatt noe problem på de jeg har blendet på. Prinsippet med kjøling er jo greit nok, men det funker dårlig når soten blander seg med veivhusventilasjons gass og olje, som lager en grøt som blokkerer allt

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt hvilken Ford modell det var, men for en del år siden fikk vi beskjed fra Ford om å blokkere egr på de vi hadde problem med. Har aldri hatt noe problem på de jeg har blendet på. Prinsippet med kjøling er jo greit nok, men det funker dårlig når soten blander seg med veivhusventilasjons gass og olje, som lager en grøt som blokkerer allt

Er helt enig. Og sikkert ikke noe problem. Poenget mitt er at EGR har flere oppgaver. Og er rimelig sikker på at oksygen blandingen ikke er helt tilfeldig i utregning av blandingsforhold, effekt og varme.

 

 

Sent fra min SM-T560 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er stort sett ikkje so stor belastning som skal til før egr lukker heilt,so Då er Ikkje det so mykje kjøling når eksos ventilene får det på sitt varmeste....

Nei, det har jeg også hørt rykter om...

EGR er åpen opp til 2000 rpm og etter det så er den stengt og da er det kanskje ikke så rart at det kokser seg over tid... ække no trøkk og fart under 2000 tørn =)

08 Kuga 2.0 TDCI Titanium X, 4x4

98 Mustang Cobra SVT

10 Mondeo 2.0 TDCI Titanium X

13 Focus 2.0 TDCI Titanium

07 Mondeo 2.0 TDCI Titanium
00 Focus 1.6 Trend
97 Mondeo 2.0 Ghia
75 Capri 1.6
71 Cortina 1.6

Link to comment
Share on other sites

Enig her, på euro4 motorer,trenger man ikke hull i plata

Har latt meg fortelle at det er forskjell på om man har diesel partikkelfilter eller ikke... at modellene med filter ikke kan blinde EGR... er dette riktig?

08 Kuga 2.0 TDCI Titanium X, 4x4

98 Mustang Cobra SVT

10 Mondeo 2.0 TDCI Titanium X

13 Focus 2.0 TDCI Titanium

07 Mondeo 2.0 TDCI Titanium
00 Focus 1.6 Trend
97 Mondeo 2.0 Ghia
75 Capri 1.6
71 Cortina 1.6

Link to comment
Share on other sites

Nja, det er nok en del av funksjonen, men her er folk redd for brente ventiler, ved og resirkulere eksosen får man lavere forbrenningstempratur mindre oksygen.

 

Simply put, the EGR is meant to reduce emissions from the car. It reroutes some of the exhaust gases which are emitted by the engine into the combustion chambers. This effectively reduces temperatures in the combustion chambers. 

 

The EGR valve is an important component in the exhaust gas recirculation process as it helps to prevent exhaust valves from overheating, which can accelerate their wear and tear. The EGR valve therefore helps maintain the exhaust system at full capacity and increases the longevity of the internal combustion process. 

 

 

 

Sent fra min SM-T560 via Tapatalk

Og for å utfylle litt på norsk.

Avgassene som reduseres ved bruk av EGR er NOX. NOX som avgass prosuseres i hovedsak ved høy forbrenningstemperatur og forbrenning med mye oksygenoverskudd, som jo er typisk for diesel.

Det er kanskje ikke så mye brukt på dieselmotorer, men på direkteinnsprøytede bensinmotorer med turbo har det blitt mer vanlig med intern EGR, ved hjelp av justerbare kamtider.

Litt rensligere metode for motoren enn å slippe eksosen inn oppstrøms i innsuget. Og med høy komp og turbo på bensin er EGR ikke vesentlig bare for avgasser, men også forbrenningskontroll.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har latt meg fortelle at det er forskjell på om man har diesel partikkelfilter eller ikke... at modellene med filter ikke kan blinde EGR... er dette riktig?

Har med Nyere dieselmotorer som stort sett har dpf har bedre overvåking av egr funksjon ved hovedsakelig hjelp av maf måleren.

Og setter då kode når Den ikkje registrerer den synkende mengden luft som passerer maf når egr skal vere open. 5-6mm opning skal vere nok i dei fleste tilfeller til att den ikkje setter kode.

Og for å utfylle litt på norsk.

Avgassene som reduseres ved bruk av EGR er NOX. NOX som avgass prosuseres i hovedsak ved høy forbrenningstemperatur og forbrenning med mye oksygenoverskudd, som jo er typisk for diesel.

Det er kanskje ikke så mye brukt på dieselmotorer, men på direkteinnsprøytede bensinmotorer med turbo har det blitt mer vanlig med intern EGR, ved hjelp av justerbare kamtider.

Litt rensligere metode for motoren enn å slippe eksosen inn oppstrøms i innsuget. Og med høy komp og turbo på bensin er EGR ikke vesentlig bare for avgasser, men også forbrenningskontroll.

Dei prøver å få egr funksjonen til å jobbe over eit so stort område som mulig, Men nox reduksjonen dei er ute etter er innen dei områdene syklus testene blir utført hovedsakeli.

Tviler på nye rs er so snill på fullpupp

Hugser 2010 mod impreza sti med 305hk,var ikkje mykje ein skulle dra på før ein såg i eksose att den fekk godt med suppe

 

ser på mazda sin diesel so lukker den spjeldet på innsug manifolden for å trekke enda meir eksos igjennom egr,so på dei motorene vil den kveles enda meir om ein blender egr

Link to comment
Share on other sites

Subaru turbobensinerene må forferdelig feit for at motorene skal overleve, ble jeg fortalt av en som hadde jobbet med å trimme Subaruer en gang jeg hjalp en kjenning å mappe en Forrester med 2.5 sti(tror jeg) motor.

Men nå har vi vel avsporet ganske mye fra emnet i tråden :)

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg tatt av innsugsmanifolden og fyttigrisen det så ****** ut =(

Har skrapet selve manifiolden så ren som mulig, men det ser jo ikke ut innover i motoren.

Noen som har tips om beste måten å rengjøre innover på uten mer demontering?

Manifolden er jo innbakt i et plastdeksel så det å brenne den ren er jo ikke et alternativ, er det noen kjemikalier den kan ligge i å bli helt ren invendig?

08 Kuga 2.0 TDCI Titanium X, 4x4

98 Mustang Cobra SVT

10 Mondeo 2.0 TDCI Titanium X

13 Focus 2.0 TDCI Titanium

07 Mondeo 2.0 TDCI Titanium
00 Focus 1.6 Trend
97 Mondeo 2.0 Ghia
75 Capri 1.6
71 Cortina 1.6

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg tatt av innsugsmanifolden og fyttigrisen det så ****** ut =(

Har skrapet selve manifiolden så ren som mulig, men det ser jo ikke ut innover i motoren.

Noen som har tips om beste måten å rengjøre innover på uten mer demontering?

Manifolden er jo innbakt i et plastdeksel så det å brenne den ren er jo ikke et alternativ, er det noen kjemikalier den kan ligge i å bli helt ren invendig?

Tunap har noko inni f.... bra greier til dette.

Ring 93231909 han er selger på Vestlandet, men setter deg over til riktig person om du ikkje er i has område.

 

når du renser inn mot ventilene,so tørner du berre motoren til ventiler lukker og gjer gass med rensestoff

Edited by rapid
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...