Jump to content

Sigarettenner alltid påslått - flytte sikring?


Complexity

Recommended Posts

Irriterte meg på Sierran at sigarettenneren alltid var påslått, og det er likens på min nåværende Mondeo. Kjører dashcam og bluetooth motaker som ett juletre fra den ene usb porten på stereoen for å få det til å gå på tenningen..

 

Men kom sånn vagt over noe på internett om at noen Ford modeller har muligheten til å få sigaretttenneren over på tenningen ved å flytte en sikring? Noe hold i dette eller er det bare å legge opp nytt ledningsnett?

 

Forøvrig en 2006 Mondeo i mitt tilfelle.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Det var så enkelt som det. Flytta sikringen ett hakk opp og nå går den på nøkkelen. Flotte saker :)

 

Tro om det er slik på Sierra og?

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Sorry for å bumpe gammel tråd men sliter med akkurat det samme i min Mondeo 2016. Skulle montere nytt dashcam nå (blackvue) og tenkte det at det var lurt å sjekke at alt virket før jeg gikk i gang med kablingen. LURT! For etter å ha slått av motor for å se at alt stemte, står fortsatt kamera på. Dette er jo veldig uheldig om jeg kommer fra jobb en dag og skal kjøre hjem så er det plutselig ikke strøm på batteriet. 

Noen som vet om det er det samme med denne bilen som på trådstarter sin? Kan jeg flytte på sikringer? Eller er det andre ting jeg kan sjekke? Jeg hadde tenkt å installere et slik Blackvue parking mode batteri som tar over for bilens batteri når det er av men dette funker jo veldig dårlig når sigg tenner alltid er på :P 

Eller slet jeg litt med å finne en god plassering av kameraet da de har et stort deksel bak speilet i midten for å dekke til alle sensorene i frontruta. Dette ble for meg en nedtur når jeg skulle prøve å montere noe der. 
Vurderer å levere kamera igjen men gir det en sjanse til.. Håper noen har noe mer peil på dette enn meg. 

Link to comment
Share on other sites

Blackvue kamera bruker uansett ikke veldig mye strøm.

Jeg har glemt mitt koblet i flere dager uten å bruke bilen, og fortsatt ha strøm nok igjen til å starte. Jeg har ryggekamera koblet i samme kontakt. Har ikke målt forbruket, men jeg tipper gpsen bruker mer strøm.

 

Og til trådstarter om det fortsatt er aktuelt. I Sierraen må du koble opp over ett rele om du vil bryte spenningen til uttaket via tenningslås.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...