Jump to content

GPA Diff feste el. Til 2WD Cosworth/Vingebil ØK


LM-Cossy

Recommended Posts

Hei!

Vingebilen min har spist 2 GPA diff fester på under 2 mnd. Ca 2500km kjørt.

For at bilen ikke skal bli stående rolig på Våler- trenger jeg et nytt :)

 

Hvis noen også har et klokt svar på hvorfor den spiser fester er jeg int. Alle andre foringer i bakstilling er i BRA+ stand. Gule poly :)

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Har ett group A diff feste liggende.

http://shop.grahamgoode.com/group-a-differential-mounting-cosworth-2wd-4x4-ggr1071-63303-p.asp

 

Har lest litt at det er ymse kvalitet på disse poly foringende.

Bilen kan rett og slett bli dårligere med å bruke poly foringer på feil plass på bilen.

Ser du skriver at du har gule poly foringer. Er det Powerflex??

 

Les denne da de har forskjellig farge koder for hardheten på sine foringer

http://powerflexusa.com/howtochoose.aspx

 

Gul= gate

Lilla= gate/performance

Svart= racing

 

Så tenkte da vis du har veldig mye bevegelse i bakhjulstillingen grunnet myke foringer og har da ett ganske stumt diff feste så får dette mye juling da det tar opp mye av bevegelse som de andre foringende skulle ha tatt seg av.

Du bruker bilen aktivt på bane så hadde nok tenkt litt igjennom å brukt Black series fra Powerflex og eventuelt disse http://shop.grahamgoode.com/rear-trailing-arm-outer-bush-sierra-escort-cosworth-2wd-4x4-ggr1092-59346-p.asp

Edited by Corky67

Old Fords never die they just get faster

Link to comment
Share on other sites

Takk for ideér og tilbakemeldinger!

Stumme fester har vært aktuelt- men jeg har slått det fra meg da jeg vet resten må matche og det dreper noe av bruker gleden med bilen.

Denne veikjøres jo stortsett 90% av tiden. Men ikke umulig jeg skal innom en slik "fase" med denne senere (Da skal en ha mere krutt også!!)

 

Gule polyene skal være powerflex. Bilen føles utrolig tight og fin- på lik linje med andre bra Cosworther jeg kjenner til. 

 

Begge festene har rett og slett "pulverisert seg/smuldret opp". Skal legge ut bilde av begge når jeg har fått byttet- må bare ha et nytt i hus, da bilen ikke kan bli hengende i bukken.

Svarte Powerflex er nok veien og gå- så det blir første på planen etter sesongslutt (september ca).

Skal jo igang med litt kosearbeid på den da :)

  • Like 1

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt film kamera under begge sierrane mine for å finne ut hvordan ting oppfører seg og spessielt på bakstillingen. byttet alt til gule polyflex på kombien og nye gule foringer ga faktisk mere bevegelse i traversen enn orginal foringer. 

 

er det gra feste som er det baklokket som blir festet rett i karossriet? 

 

isåfall er det faktisk ikke rart at det gir etter. for det får MYE juling

 

diff feste og travers foringer MÅ harmonere  ;)

 

min anbefaling er å kjøre travers stumt festa og heller gå for noen gate foringer i bærearmene. 

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Er vel noe lignende dette festet det er snakk om, kun en liten foring i alu huset. Kjører med samme selv. Men hvis det er slik at gule poly er mykere enn o.e. Da skal jeg også vurdere et bytte til høsten.

 

Screenshot_20160806-110841_zpscu4vifya.p

Edited by Jarvarix

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte med alu hus og gul polyurethane foring til diff. Sierran ble mye mer kontrollerbar og forutsigbar etter min erfaring. Jeg syntes ikke vibrasjonene var noe særlig, med mindre det er noe deffekt i diff. Da får man iallefall god indikasjon på at noe er galt i diff som lager osv. Jeg har nå kjøpt meg original Sierra is og dette skal på bilen, mye klunk bak der :P 

  • Like 2

Ford Sierra 2.0i 86 Coupe, svensk versjon

Ford sierra 2L 86 coupe = X =(

 

Link to comment
Share on other sites

Lest litt på forumer i uk, og der er gjenganger stumme travers foringer og o.e. i bærearma, og poly diff feste.

Ser GG har bærearms foringer på lager, tilsvarende o.e.

http://shop.grahamgoode.com/rear-trailing-arm-outer-bush-sierra-escort-cosworth-2wd-4x4-ggr1092-59346-p.asp

Spørs om ikke dette er oppskriften. Samme som k3nn37 skriver over her.

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Dem i linken din Javarix er originale cosworth foringer, er det beste du kan ha i men mange er nok unødvendig bytta ut da det HØRES bedre ut med Polyforinger..

 

LM du burde gå for slike hovedforinger, det er bilde av 2 sett her da

 

received_m_mid_1414104753615_dfea0fd1962

 

Faktisk en helt utrulig oppgradering for deg som liker å kjøre litt aktivt, kan ikke si jeg synes det støyer noe mere heller.

  • Like 1
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsket tips/diskusjon- så dette er topp!

Takk for alle råd. Tror jeg skal kjøpe inn en ekstra bakstilling å teste meg fram litt!

 

Ser jo på bildene fra Rudskogen (kjenner det jo godt på bilen også da) at den er aaaaaalt for myk totaltsett for "herjete aktiv kjøring".

 

Ender vell med en problemstilling som butter i ønske/ikke ønske om å modifisere for mye på org bil.

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...