Jump to content

Ny her med Sierra


Cybercowboy

Recommended Posts

Hei, har nylig kjøpt med en '87 2.0 GHIA. Har vært innom de fleste tyske merker opp igjennom åra, bortsett fra Ford og dermed Sierra. Det eneste som er kjent for meg på disse er ventil hetter som en svakhet.

Bilen er original og tanken er å beholde den slik.

Før jeg skal begynne å nyte herlighetenen må det tas en service og gjennomgang av bremser. Siste storservice er notert ved 106'km i '97. Bilen står med 158' pdd.

Selvsagt er det noen ting som trenger tilsyn men først og fremst lurer jeg på hvilken oktan denne skal fylles med. Etter å ha vært innom brukermanualen, skjønner jeg at denne kan brukes både med 95 og 98, alt ettersom bilen er innstilt på. Hvordan finner jeg ut av dette? Motor er med EFI innsprøyting.

Videre er det slik at håndbrekk/bremselampe flimrer litt ved kjøring. Har registret at bremsevæske nivå er på minimum. Dæsjen mangler belysning. Bilen begynner å vibrere ved 90kmh. (dekkene er gamle) og kan tenke meg at nytt gummi løser dette. Turtall nåla står i bunn også :)

Hva slags motorolje kan passe best, tenker viskositet? Er det noen sjapper som er bedre å handle hos enn andre? Skal bytte regreim og det som hører til, samt kjølevæske. Er det noen enkel måte å fjerne antennestumpem (pisken er brukket). Er litt redd å bruke rå makt :)

Mange spørsmål her men håper på litt tips fra dere som kan dette?

Så litt bilder.

 

9cc8f25045eccdc479f80c2e172edfff.jpg

02dc696c29d27e6a8580d0cf9598ef95.jpg

1f4ca0e899a8e94970d54d0f94dab28d.jpg

2bb93bcf63e5b404fd2dfed2eab00412.jpg

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by Cybercowboy
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Velkommen, og gratulerer med pen og litt sjelden bil :)

Mest sansynlig kan denne kjøres uten blyerstatning, men det kan være lurt å sjekke om toppen har herdede ventilseteinnsatser. Topper som har det originalt er merket med en eller to bokstaver bakerst på eksossiden, flaten bak bakerste plugg.

 

Angående olje så er ikke viskositet det viktigste, men API og eventuelt ACEA betegnelser.

Alle vanlige handelsoljer har API merking. API skal ikke være over SJ. API SL er da f.eks for høy.

Den kan gjerne være lavere enn SJ, men det er ikke veldig vanlig å finne lenger.

Om det foretrukkne oljmerket har ACEA merking, så velg gjerne olje med E spesifikasjon, som E3, E5 eller E7.

SJ og E spesifikasjonene gjør at ventilmekanisme og kam får ett bedre og lengre liv med begrenset støy.

En olje som jeg har beskrevet her vil typisk være mineral eller delsyntetisk, og viskositet f.eks 10w-40, 15w-40 eller 20w-50.

Oljen bør ikke være for tynn varm for ventilløftere og kam sin del til ohc.

Jeg bruker denne på min ohc og v6 Sierra https://www.felleskjopet.no/butikk/smoeremidler-og-drivstoff/oljeprodukter/fk-super-turbo-pluss-15w-40-ol-50269283_BASE/

 

Angående risting, sjekk alt av foringer i forstilling, også slakke i lager og ledd.

Spesielt de ytre bærearm/stabstag foringene er dårlig kvalitet original. Forsterket gummiforing der mener jeg er ett minimum, men for kjøreegenskapene sin del liker jeg stive polyuretanforinger best.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med kjøp av Sierra. Denne ser jo hel pen ut :)

Liker at du skal beholde denne original da det minker på 5dørs Sierra i god stand.

 

Angående understell så ville jeg som nevnt over gått for polyuretanforinger, men kombinert det med originale støtdemperene og fjærer. Jeg har denne kombinasjonen på min Sierra og syntes at bilen har massevis av komfort samtidig at den er fast og fin i fisken. Bilen krenger ikke som en båt i svingene lenger ;)

Håper på at du får fine stunder med Sierraen, kanon gøye biler og enkle å holde på med :)

Mvh Tom

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Takk, takk. Har misshandlet nok av biler som ungdom, nå skal jeg redde en.

Morro å ha noe å skru på, synd med at dagen har for få timer :)

Skal ha den på bukken i oktober en gang for understellsjekk.

Skal se etter bokstavene som lastebilsjåføren sier for å ta en liten tur i helgen, nå som været holder. Fin cruiser detta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er viktig å ta vare på de få pene Sierraene som er igjen :)

Du skal vel ikke lage en prosjekttråd?

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Bruk gjerne litt pakningsilikon i skjøten, og i radiene nede framme der pakningen går over kammen.

Det er de plassene det er størst fare for lekkasje.

Trekk til skruene bakfra og fremmover, med de på sidene framme sist.

Når du ser ovenfra og ned på toppdekslet ser du at skruene ikke er plassert symetrisk utenom i hjørnene.

Begyn derfor på den skruen som er bakerst.

Har du momentnøkkel, så trekk til med ikke mer enn 8nm i 3 trinn.

Har du ikke momentnøkkel, så trekk til med skrujern/forlenger uten skralle i 3 trinn.

Høres kanskje komplisert ut, men er i grunn ikke det, og sjangsen er stor for at pakningen vil holde tett lenge.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendig å ha silikon rundt hele om toppdekslet ikke er ramponert.

Om du smører ett tynt lag med olje på metallet som blir i kontakt med silikon, og tørker med en rein fille uten løsningsmiddel, kan toppdekslet bli lettere å demontere og gjøre reint en annen gang.

Kontroller gjerne ventilkaringer når du har av dekslet.

0.2mm på innsug og 0.25 på eksos.

 

Gjør kjølesystem godt reint før du eventuelt har på rød kjølevæske.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tok en titt under panseret idag, siden jeg jobber med en deleliste før bestilling og lurer på hva slags vannpumpe jeg skal ha.

Det er en del forskjellige på autodealer.co.no. Bilen er uten servo men allikevel en god del å velge mellom. http://www.autodeler.co.no/search?keyword=Vannpumpe

Videre er det blå kjølevæske og kjører på med det videre. Oppdaget også at motorvarmer er montert :)

c180a2c655b576c932dbb2040ab36a1a.jpg

527e339c5d9b8b3847fce42de220aa21.jpg

7e9bacb94ac7a96a45d60c7da0fe2076.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by Cybercowboy
Link to comment
Share on other sites

Æh, ny oppdagelse er gjort i dag. Det er hjulmuttere og ikke bolter på disse :) flaut.

Da er spørsmålet hvilken kon og lengde er nødvendig hvis jeg skal ha alufelger på?

Ny vannpumpe er visstnok ikke nødvendig men ny termostat er greit å få på. Hva er det som passer? Linker er fint.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var vinterhjula på med 35mm muttere. Har også byttet motorolje, filter og kjølevæske. Oppdaget en liten lekkasje på bensinfilteret. Tok å byttet den også men dryppingen er fortsatt der. Etter litt søk viser det seg at dette er noe som går igjen. Hvordan løser man dette? Tetningsmasse av noe slag? Nye kobberringer hjalp lite, trodde at de gamle var utslitt.

The show goes on, leter etter noen som driver med sandblåsing for å ta det som har rustet under. Et sted må det nok sveises, tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...