Jump to content

S-Max 2.0 TDCI - vibrasjoner. Svinghjul/ demper? (LØST)


POS

Recommended Posts

Hei, hentet hjem en S-max 2006 i dag. 2.0 TDCI med manuell 6-trinns girkasse. Har fulgt alle servicer hos Ford merkeverksted og har gått 170000. Har byttet vannpumpe og tannreim i 2016.

 

Ved prøvekjøring virket alt greit utenom litt vibrasjoner rundt 1200-2000 omdreininger som kom noen ganger ved forsiktig gasspådrag. Virket mer som noe som vibrerte under motor eller noe slikt. Har lest om at det er noen som stapper skumgummi opp under motoren et sted, og at det da har fjernet alle slike vibrasjoner.

 

Men etter å ha kjøpt bilen og på turen hjem kom jeg ut på motorvei i 100-sone. Da la jeg merke til en tydelig vibrasjon som kommer ved kraftig gasspådrag. Med én gang jeg slipper gassen ned til bare å holde farten er alt greit. Ingen vibrasjoner. Kommer ved gasspådrag i høye gir hovedsaklig. Blir en vibrasjon som jeg kanskje kjenner bedre enn jeg hører. 

 

Hvis jeg girer ned til f.eks 4. og gir på så er det lite vibrasjoner.

 

Ved kjøring under 80 er det knapt merkbart, og da skal jeg kjenne etter. 

 

Tenkte med én gang på at dette kan være svinghjulet, men har lest om at det også finnes et reimhjul med noe dempemateriale som kan slites og gi slike vibrasjoner.

 

Hva bør jeg undersøke/ prøve først?

Edited by POS
Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Hva er ca pris på bytte av denne på verksted? 

Regner med at dette er noe man bør være mer motorkyndig enn jeg for å åpne og bytte. Eller sitter den på enden av veiven, ut i motorrommet?

 

Jeg har hatt bilen i 5 timer, og 3,5 av dem har jeg sittet og kjørt. Så jeg har ikke fått sett noe mer i motorrommet enn at jeg synes det var trangt der. :-)

 

(Har forresten lest dine kommentarer her. )

Edited by POS
Link to comment
Share on other sites

Ok, så typisk mindre enn en time? Da er det kanskje noe som er greit å gjøre selv? Har jo byttet dynamo etc på andre biler (E-klasse 210)

 

Hvordan er det festet? Må det brukes avtrekker, eller er det bare satt inn i spor og strammet fast?

 

Edit:

Gikk ut i nattemørket og forsøkte å se nærmere på det. Ser det står boltet fast, så antar at det bare står i spor. 

Edited by POS
Link to comment
Share on other sites

Veivakselbolten som holder reim hjulet på plass må varmes en del for at den skal løsne. Dette står i litteraturen til ford. Gjør en ikke det så kan bolten knekke inne i veiva. Ellers er det bare å spenne av multi reim og grei jobb.

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Veivakselbolten som holder reim hjulet på plass må varmes en del for at den skal løsne. Dette står i litteraturen til ford. Gjør en ikke det så kan bolten knekke inne i veiva. Ellers er det bare å spenne av multi reim og grei jobb.

Står det, men har aldri gjort det selv, uten problem

Link to comment
Share on other sites

Bytter dette på en times tid selv ja. Muttertrekker er å anbefale for å løsne bolten. Jeg kjøpte selv på Ebay for noen hundrelapper og det har holdt godt over et år nå. 

Skal være samme hjul på peugot av noen typer om de er billigere :) 

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Når det først er av, og reimen av, er det noe annet jeg bør få sjekket samtidig?

 

Bilia Drammen har byttet tannreim og vannpumpe i 2016, men er det noe annet som typisk bør sjekkes og byttes av strammere/ dempere? Både i forbindelse med reimhjul, og ellers i forbindelse med at motorskjoldet under er av.

 

Har S-Max samme feil som Mondeo, der bare noe skumgummi på rett sted demper vibrasjoner som forplanter seg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg knakk en sånn bolt en gang, etter det har jeg alltid varmet litt først for å løsne opp loctiten.

 

Det skumgummi greiene kan høres ut som som innløpsslangen på liftfilterboksen de mener?. Den kan skramle, høres best på tomgang og visse turtall. Noen legger inn litt mer skumgummi, eller så kan du stripse den. Er i området nede ved venstre frontlykt.

Edited by HoelRacing

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ok. Får sjekke. Jeg har to vibrasjonstyper, som jeg antar ikke er beslektet i samme årsak:

 

En vibrasjon som kommer rett over tomgang, og et sted mellom 1200-2000 omdreininger når bilen skal i gang. Det kan jo være en ristelyd/ dunkelyd fra et sted.

 

Så har jeg vibrasjoner som kjennes i bilen ved gasspådrag og helst / best i hastigheter over 80 km/t. Kjennes definitivt best da. Hadde bilen bort til Veitrafikkstasjonen i dag, og da er det 80 km/t eller lavere. Merket knapt noen vibrasjoner. Ved vanlig "flyt" der man følger trafikken er der ingen vibrasjoner i det hele tatt.

 

Har et håp

om at dette kommer av slitt demping i veivhjulet, som kanskje har blitt forsterket av nye reimer (?) som ble skiftet ut i 2016. Mulig de er montert strammere (iom at de er nye), og dermed har påvirket veivhjulet en del. Hadde vært kjekt om det er bare det, og jeg ikke må bytte svinghjulet (som jeg forstår gjerne koster 20000,- )

Link to comment
Share on other sites

Ja, den mest alvorlige kommer kun ved gasspådrag. Kan kjennes av og til under 80, men det er først når motoren virkelig må jobbe at jeg kjenner det best.

 

Men rask akselerasjon ut av kryss og opp til typisk 60 gir lite vibrasjon. Det er hovedsaklig fra ca 60 og oppover, og særlig rundt 80 og oppover, så er det tydelige vibrasjoner. Feks ved å dra ut 4. giret og 5. giret. Spesielt ved fullt gasspådrag. Da er det plagsomt. Det er mer risting i bil enn lyd. 

 

Jeg kan også merke det når jeg f.eks ligger i 90 km/t i 6. giret og gir på slik at motoren må jobbe, for at bilen skal krabbe opp i f.eks 100 - 110. Da mellomtung fot, ikke full gass. På full gass innbiller jeg meg at det er mer vibrasjon (motor jobber hardere).

 

PS: 

Den vibrasjonen på tomgang og ved igangsetting av bil på lave gir (1/2) er kun en lyd. Gjør bare at motor høres litt mer "traktor" ut enn den egentlig er. Den er ikke plagsom, kun til sjenanse. 

Link to comment
Share on other sites

Følger svinghjulet motorens turtall eller dekkenes omdreiningshastighet?

 

Testet litt mer nå. Det er en anelse vibrasjoner på lavere hastigheter ved pådrag, MEN i hovedsak er det skikkelige vibrasjoner i hastighet mellom 90-110 km/t. Uansett gir. Har prøvd 3. - 6. gir. Vibrasjonene blir kraftigere jo lavere gir, men forsvinner med en gang gasspådraget fjernes. Når hastigheten passerer 110 dabber vibrasjonene av, det samme under 80-90.

 

Altså: hovedsakelig er det vibrasjoner i mellom 80-110 ved gasspådrag, uavhengig av gir.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være kast i dekkene? Minner om dårlig avbalansering, men kun ved gasspådrag.

 

Tenker å ta følgende elimineringsmetode:

1) Sjekke kast i dekk/ felger

2) Få vurdert reimskive (vurdert, ser ingen skjevhet/ vibrasjon)

3) sjekke drivakslinger

4) bytte svinghjul (har funnet komplett clutch/ svinghjul til 6800,-) Arbeid 7500,-

 

Innspill?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen slamrelyder eller ulyder ved hverken start eller stopp.  

 

Fikk med meg en bilmekaniker på en litem test-tur i dag. Han kjørte, prøvde en del turtall og hastigheter. Det var han som lanserte idéen om kast i dekk/ felger. Akkurat dét er jo lett og billig å sjekke opp i, så det tenker jeg å gjøre til mandagen. 

 

Han sa videre at dersom hjulene er ok, så kan det være drivaksel eller svinghjul. Hvis det er svinghjulet så mente han det var i "tidlig fase". Det snodige (synes jeg), er jo at det kommer så markant ved passering av 80 km/t og gir seg ved 110 km/ t (på nålen, tilsvarer nok egentlig 70-100, uten at det har noen betydning). Valg av gir har ingen reell betydning. Akkurat dét taler vel for at det er noe i drivverket etter clutchen, og ikke selve clutchen/ svinghjulet? Eller tar jeg helt feil?

 

I og med at det gir seg når man slipper gassen så tenker jeg det er litt rart dersom det er kast i hjulene, men facit får jeg vel på mandag.

 

Fortsettelse følger :-)

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke dekk. 

 

Fikk med meg en ny mekaniker på prøvetur. Har brukt han en del før. Flink. 

 

Han er ganske sikker på at det er en av de indre drivakslingene som det er ubalanse i. Begrunnelsen hans er at vibrasjonene kommer av hjulets rotasjonshastighet, er uavhengig av girvalg (motorturtall), og kjennes ikke ved lavere hastigheter (der svinghjulet gjerne kjennes). I tillegg trekker bilen litt mot høyre ved kraftig gasspådrag. Det er nok indre fordi vibrasjonen har så lav frekvens. Ytre pleier å gi høyere frekvens sa han.

 

Han nevnte noe om at "indre drivaksel" er svært dyre på S-max. Er de det? (6-10000 NOK?) (Nevnte også at man bare får de originalt. )

 

Jeg har søkt opp, men finner bare slike: http://www.bildelerekspert.co.no/lauber-7613238 Er det bare ytre drivaksel? Jeg trodde det bare var 1 drivaskel per side, med indre og ytre drivknute. Er det en et annet sted også?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er jeg GLAD for å konkludere at det var slark i begge drivakslingene. Jeg fikk tak i 2 stk nye for kr 3200,- totalt, inkl frakt. 

 

Verkstedet byttet begge i dag, og jeg har nettopp kommet hjem fra prøvetur. Det er absolutt ingen vibrasjon eller risting nå. :-)

 

 

Oppsummering:

Min bil fikk hovedsaklig vibrasjoner mellom 80-110 km/t ved gasspådrag. Litt før det, men plutselig med ved ca 85 km/t.

 

Turtall på motor hadde lite innvirking, bortsett fra at ved lavere gir (høyere turtall) så økte vibrasjonene noe. Det regner jeg har med at presset på akslingene øker (høyere dreiemoment ved høyere turtall innenfor "grønt område" regner jeg med). 

 

Alt i alt kommer dette meg på ca 7500,- for arbeid og deler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...