Jump to content

Sliter med ustabilt bensintrykk cosworth


Anders Eng......

Recommended Posts

Har en nybygd cosworthmotor som bensintrykket jager veldig på. Når turbotrykket kommer dabber trykket og kommer seg ikke skikkelig igjen. Må stoppe den å la den stå litt, da er det nesten normalt, helt til neste pådrag. Har skiftet bensinpumpe, bensintrykksreg og sjekket hele systemet for lekasjer. Satt ny cosworth pumpe og filter i den, så bytta jeg til 044 pumpe. Satt ny sytec bensintrykks reg, og byttet til brukt.....fortsatt samme greia, bortsett fra at pumpa går i 20sec før trykk er bygd opp når tenning skrus på. Nye slanger mellom pumpe og filter og nye slanger i motorrom. Men bilen har stått i 14 år, men motor er nybygd nå.

Noen som har noen ideer? Må jeg prøve å bytte enda en bensintrykks reg?

Edited by Anders Eng......
Link to comment
Share on other sites

Gjort rein bensintanken inni?

Om de problemene har vært med tilstrekkelig bensin på tanken, vil jeg tro silen inni skvulpekammeret er tett.

Du skal klare å se den ved å ta ut tankmåleren.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Aha, trodde det var Sierra jeg :lol:

Bruker du catchtank, eller har du montert tank med skvulpekammer?

Fortsatt ikke Escort, men jeg hadde en Sierra der sugerøret hadde løsnet fra skvulpekammeret, slik at den begynte suge litt luft under halv tank på hard belastning. Tok knekken på en pumpe pga det.

Ettersom du får problemene når du har hatt stor belastning på motoren, og bilen har beveget seg mye, setter jeg en knapp på at feilen er på sugesiden av pumpen.

Ved tett filter skulle lyden av pumpen hørtes godt på tomgang, ettersom pumpen da må jobbe hardt. Skal i grunn høres om den tygger luft også.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Når man bygger om fra forgasser til innsprut så man velge seg én av 4 løsninger.

 

0. Montere en STOR utgang fra tanken.   

1. Montere hoved bensinpumpen inne i tanken. Walbro og Bosch 044.

2. Montere en forpumpe inne i tanken. Denne pumper store mengder under lavt trykk frem til hovedpumpen som med fordel kan være original Cosworth eller genuin Bosch 044. ("044 -style" eller "044-type" pumper er produsert i Kina og er derfor de helt rette å styre unna.) 

3. Montere en bensinpumpe som både har høytrykksdel og sugedel. 

4 Modifisere tanken med en slik: https://www.summitracing.com/int/parts/cee-4041  Denne sveises på undersiden og i bakkant av tanken slik at utgangene peker bakover. 

 

I tillegg kan du kødde rundt med catchtanker og dritt. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Men alt fungerte for 14 år siden. Jeg bygde bilen i 1999 og da fungerte den fint i flere år ;) Catch  har jeg ikke, stor utgang er det på tanken.

Men jeg hører pumpa godt ;) Som sagt fungerte den fint før bilen havarerte i 2003 ;). Men skal sjekke noen av tipsene her :)

Btw, hører pumpa går å jager etter å ha belastet motor.

Edited by Anders Eng......
Link to comment
Share on other sites

Det er alltid en fordel å sjekke hvor langt tid det tar for returen fra BTR å fylle en 1,5L flaske, både ved 3,5 BAR bensintrykk og ved 5,5 BAR bensintrykk. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg bare får prøve ei orginal 044 pumpe. Har sjekket det meste nå og pumpa går bare å jager etter en kjøretur på 100 meter. Så da prøver jeg ei ny pumpe og nytt filter. Hjelper ikke det så kjører jeg den på isen så den kan forsvinne i fjordens dyp.

Har ikke tatt tiden på å fylle en 1.5 liter, men den fylles fort ;)

Link to comment
Share on other sites

Primer du pumpen når du monterer den?

Og om du ikke har prøvd med full tank, så kan full tank bekrefte/avkrefte om det er mangel av skvalpekammer som er synderen.

Var forresten drivstoffmangel en mulig grunn til havariet?

Skvulpekammertypen til Sierra kan også sveises inn i andre tanker, og fungerer overraskende bra.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nei, var toppakningshavari som medførte varmegang på bane.

Nei jeg primet ikke den pumpa som sitter der nå....kan det være en årsak?

Tviler på at skvulpekammer hjelper noe når den funket i 3-4 år etter at jeg bygde den. Var ny eier som havarerte den etter 3 år. :)

Nye motoren ble satt i i høst og merket ingen ting i vinter når jeg kjørte den på og av henger. Var først når det ble bare veier at jeg merket at bensinpumpa går å jager. Når den begynner å jage så kutter den også på trykk........det lille jeg har turt å prøve ;)

Edited by Anders Eng......
Link to comment
Share on other sites

Om pumpen er helt tom for bensin når den startes så tar den skade nesten med en gang. Og klarer heller ikke suge bensin.

Etter å ha montert den og fylt på bensin er det derfor lurt å lette litt på utløpet, slik at det begyner komme ut litt bensin der.

Har prøvd å montere pumpe tørr selv. Fungerer veldig dårlig :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om pumpen er helt tom for bensin når den startes så tar den skade nesten med en gang. Og klarer heller ikke suge bensin.

Etter å ha montert den og fylt på bensin er det derfor lurt å lette litt på utløpet, slik at det begyner komme ut litt bensin der.

Har prøvd å montere pumpe tørr selv. Fungerer veldig dårlig :P

 

Aha, det visste jeg faktisk ikke. Da kjøper jeg en ny og følger ditt råd. Har sjekket alt annet nå. Foreløpig takk til alle ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Leser nå at det jeg skrev i sted kan missforståes. Utløpet av bensinpumpen og ikke utløpet av tanken om det skulle være noen tvil :)

Om du har enveisventil og/eller akkumulator ut av pumpen, så løsene den litt slik at pumpen fylles helt med bensin.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Leser nå at det jeg skrev i sted kan missforståes. Utløpet av bensinpumpen og ikke utløpet av tanken om det skulle være noen tvil :)

Om du har enveisventil og/eller akkumulator ut av pumpen, så løsene den litt slik at pumpen fylles helt med bensin.

 

Sikkert dumt spørsmål, men holder det at jeg fylte pumpa full med bensin før jeg monterte slangene?

Har montert ny orginal 044 nå, men ikke kjørt den enda.

Link to comment
Share on other sites

Ja vil tro at det holder. Men er det enkelt å komme til så skader det ikke å slippe igjennom litt til.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...