Jump to content

Caravanspeil


Frode77

Recommended Posts

Hei

 

Har handlet meg en 2017 Kuga ST-Line 150hk. Skal bruke denne til og trekke campingvogn. Er det nødvendig med ekstraspeil eller vil den være bred nok?

Evt hvilke ekstraspeil anbefaler dere?

Finnes det originale?

Link to comment
Share on other sites

Ford Kuga brosjyren ser jeg at bredden på bilen er 1838 mm, bredden med speil er 2086 mm. Så bilens sidespeil er nok ikke tilstrekkelig.

Jeg vil tro at man får best oversikt bakover med caravanspeil. Dette er vel sikrest å sjekke selv.

Det er mange som selger uorginale caravanspeil - Biltema, Mekonomen, Bilxtra og campingtilbehor4u.no etc. Et søk på google får man opp mange treff. Her selges det i flere prisklasser.

Når det gjelder Kuga, så kan en telefon til en Fordforhandler, muligens gi deg svar. Jeg kjørte i går med en henger, og den såg jeg ikke i bilens speil.

En campingvogn er dog endel bredere.

 

Ettersom du i hovedsak skal bruke Kugaen til å dra campinvogn, hadde jeg vel valgt den fra www.campingtilbehor4u.no, men den er forholdsvis kostbar.

https://www.campingtilbehor4u.no/no/artiklar/emuk-caravanspeil-ford.html.

 

Jeg foretrekker i utgangspunktet å bruke speil som festes på bilens speil, og er nærmest sjåføren. Da får man kjapt sjekket trafikken bak.

Edited by JoarV
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mener å ha lest at hvis vogna er like bred, eller bredere enn bilen, er ekstra speil påbudt. Milenco har forskjellige typer speil i god kvalitet. Jeg har disse og er godt fornøyd https://www.campingtilbehor4u.no/no/artiklar/sladrespiel-milenco-aero2-xxl.htmlVeldig god festeanordning og stabile, jeg savner dog litt mer synsflate opp og ned, så hvis jeg måtte kjøpe nye, ville jeg valgt disse: https://www.campingtilbehor4u.no/no/artiklar/sladrespiel-milenco-grand-aero.html Det kan dog hende at de ikke er like stabile i og med større flate som betyr mer luftmotstand.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Alle 3 alternativ virker som gode speil.

De første du linket til Audun virker litt små. Er de så små at du ikke ser veien og trafikken bak samtidig?

De siste der syntes jeg virket vel store men de gir nok desidert mest sikt bak av de 3.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har disse Milenco Aero2 XXL, og de funker fint for meg. Bruker bilens speil til å kompensere for de ekstraspeilene ikke dekker. Og sender ut folk når det blir for ille :-)

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Alle 3 alternativ virker som gode speil.

De første du linket til Audun virker litt små. Er de så små at du ikke ser veien og trafikken bak samtidig?

De siste der syntes jeg virket vel store men de gir nok desidert mest sikt bak av de 3.

Nei, du ser vei og trafikk godt, men i enkelt tilfeller har jeg savnet å se tak-hjørnet på vogna f.eks. men som strutlur sier, kan man kompensere for noe av det med bilens egne speil. Og igjen, så er fordelen med de at de er aerodynamisk utformet, så det er veldig lite vibrasjoner når man kjører i god marsjfart. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...