Jump to content

Tenning og ettertenning på 86` Sierra 2.0L

Recommended Posts

Guest AnDtHo
Posted

Har problemer med en bil jeg akkurat har kjøpt meg, som emnet sier så er der en sierra med 2 liter Lat motor.. Problemet er at noen ganger så ettertenner den når jeg skrur av motoren, noe som vil tilsi at jeg bør justere tenninga.. Men det som er rart er at den gjør det ikke alltid, kanskje en av fire ganger eller noe.. Første Forden jeg har eid og lurer på om dette er normalt på disse motora eller hva jeg burde gjøre? :D

Posted

Ville tippe på koks i brennkammeret, da kan du risikere glødetenning og motoren vil gå en stund etter du vil at den skal stoppe. Ta en kikk på pluggene og se om de er veldig sotete. Blir motoren veldig varm?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Posted

dra på chlas ohlson og kjøp tripac bensin booster.. den skal du blande i bensinen, kjør 4 streker på full bensin tank.. deretter 2 streker pr 50 liter.. dette brenner vekk sot og diverse drit i motor. har selv prøvd, og det funker.. eg kjørte da på blyfri 98 bensin..

Posted

Det er vel en forgasser motor?? forgasseren på den typen er drit dårlige når de først har begynt tulle....... sot fjerner du enklest ved å helle vann (forsiktig) ned i forgasseren ved høyt turtall, hell på til den nesten stopper, og gjenta noen ganger.... bytt gjerne ut forgasser og innsug også(ta fra en taunus/granade 2.0, weber)

Guest AnDtHo
Posted
Det er vel en forgasser motor?? forgasseren på den typen er drit dårlige når de først har begynt tulle....... sot fjerner du enklest ved å helle vann (forsiktig) ned i forgasseren ved høyt turtall, hell på til den nesten stopper, og gjenta noen ganger.... bytt gjerne ut forgasser og innsug også(ta fra en taunus/granade 2.0, weber)

Det er forgasser motor ja.. Kan hende du har rett i at gasser har sett bedre dager, det er ikke choke på den da "den var kobla fra" pga tull med automatikken.. Men skal få med en webergasser med manuell choke, måtte bare lage en adapterplate.. Er nytt for meg med skruing på ford, men har skrudd på en del andre bilmerker så jeg skjønner prinsippet bak det meste.. Helle vann i motor? Mener du rett ned i luftspjeldet? Altså der luftfilteret som regel er skrudd fast?

Guest AnDtHo
Posted
Ville tippe på koks i brennkammeret, da kan du risikere glødetenning og motoren vil gå en stund etter du vil at den skal stoppe. Ta en kikk på pluggene og se om de er veldig sotete. Blir motoren veldig varm?

Kan ikke si den blir noe særlig varm annet det som pleier å være normalt på gamle biler.. Eneste er jeg har merka at den når arbeidstemperatur fortere en andre biler jeg har hatt og det selv uten choke..

Posted

jeg sier det samme.. men ikke med vann.. bruk en 0.5l med sitronbrus.. og sett opp "TOMGANGEN" til 3000+ også heller du FORSIKTIG i! FY **** det kommer til å ryke av eksosen.. men fyttihelvette det hjelper..

Posted

Ikke bruk noe med sukker i, bruk farris.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Posted

Enig med Leo, ikke sukker i forbrenningen, det blir det bare rot av.

Men ang. forgassertull. Om forgasseren fortsetter å lekke bensin etter du har slått av tenningen, så skal ikke det holde bilen i gang hvis ikke du har et eller annet som antenner blandingen, enten koks som gløder eller for høy temp i maskinen. Det er jo ikke en dieselmotor vi snakker om. Ville tatt en omgang med vann eller annet rensemiddel.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Guest AnDtHo
Posted
har brukt sitronbrus mange ganger jeg da men.. :huh: og det hjalp SYKT

Sitronbrus funker sikkert, sukkeret brenner bare opp i motoren.. Så et program hvor de slo i hjæl myten om at sukker dreper motoren.. Sukkeret ble bare borte.. hehe.. :D

Posted

Ja, du heller det rett ned i forgasseren, der hvor du normalt har luftfiltert skrudd fast.

er vel nesten lettere å skifte hele innsuget, en å lage en adapter plate.....

Posted

Jeg ville nå uansett ikke brukt sukkerholdig væske for å fjerne koksavleiringer. Koks er karbon og det er sukker også. Sukker som forbrenner legger igjen avleiringer, hadde forsøk i kjemien på videregående, stygg sak.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Guest AnDtHo
Posted

Okey.. Så vann eller væske ned i forgasser hjelper på koks og avleiringer i motoren.. Skal vi se om jeg har fortstått dere riktig:

-Ha motoren på en fast "tomgang" på ca 3000rpm

-Helle væsken nedi forgasseren der luftfilteret sitter..

Men hvor mye væske er det snakk om og hvor lenge skal jeg helle? Synes bare det virka rart å ha vann i en motor som går på bensin og luft.. :P

Posted

ta kaffe kanna til mor , øk tomgangen drastisk og hell vannet av kanna ned i gasseren . Dette er et gammelt knep for og fjerne sot . eller du kan kjøpe RED EX og helle på , ryker MYE mere og er forferdelig morro ......

Guest AnDtHo
Posted
ta kaffe kanna til mor , øk tomgangen drastisk og hell vannet av kanna ned i gasseren . Dette er et gammelt knep for og fjerne sot . eller du kan kjøpe RED EX og helle på , ryker MYE mere og er forferdelig morro ......

Når dere skriver "øke tomgangen", det holder at en kamerat sitter inne i bilen og gir gass? eller må den stå på en konstant RPM? Vet jeg spørr dumt, men er som sagt litt skeptisk til hele "helle vann i motoren" konseptet.. hehe.. :P

Posted

Gi den en 5-6000rpm, hell en gjevn stråle ned i gasseren slik at turtallet synker betraktelig. Ikke bare vælv vaskebøtta oppi gasseren, da risikerer du å totalknuse motoren. Helst ikke la vannet stoppe motoren, den kan bli sur å få start på etterpå. Kort sagt, varm motor, godt med turtall og en vannmengde stor nok til å redusere turtallet betraktelig.

Obs, teoretisk sett kan dette være skadelig for motoren, toppakningen kan ryke, råder kan bøyes, men jeg har aldri hørt om noen som har skadd noe.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

Guest Lothar
Posted

Er dette noe som også kan gjøres på innsprøtningsmotor for å rense opp i systemet?

Posted

Ja

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC