Guest AnDtHo Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Har problemer med en bil jeg akkurat har kjøpt meg, som emnet sier så er der en sierra med 2 liter Lat motor.. Problemet er at noen ganger så ettertenner den når jeg skrur av motoren, noe som vil tilsi at jeg bør justere tenninga.. Men det som er rart er at den gjør det ikke alltid, kanskje en av fire ganger eller noe.. Første Forden jeg har eid og lurer på om dette er normalt på disse motora eller hva jeg burde gjøre?
Gess Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Ville tippe på koks i brennkammeret, da kan du risikere glødetenning og motoren vil gå en stund etter du vil at den skal stoppe. Ta en kikk på pluggene og se om de er veldig sotete. Blir motoren veldig varm? Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
D.Toft Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 dra på chlas ohlson og kjøp tripac bensin booster.. den skal du blande i bensinen, kjør 4 streker på full bensin tank.. deretter 2 streker pr 50 liter.. dette brenner vekk sot og diverse drit i motor. har selv prøvd, og det funker.. eg kjørte da på blyfri 98 bensin..
cossiemk1 Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Det er vel en forgasser motor?? forgasseren på den typen er drit dårlige når de først har begynt tulle....... sot fjerner du enklest ved å helle vann (forsiktig) ned i forgasseren ved høyt turtall, hell på til den nesten stopper, og gjenta noen ganger.... bytt gjerne ut forgasser og innsug også(ta fra en taunus/granade 2.0, weber)
Guest AnDtHo Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Det er vel en forgasser motor?? forgasseren på den typen er drit dårlige når de først har begynt tulle....... sot fjerner du enklest ved å helle vann (forsiktig) ned i forgasseren ved høyt turtall, hell på til den nesten stopper, og gjenta noen ganger.... bytt gjerne ut forgasser og innsug også(ta fra en taunus/granade 2.0, weber)<{POST_SNAPBACK}>Det er forgasser motor ja.. Kan hende du har rett i at gasser har sett bedre dager, det er ikke choke på den da "den var kobla fra" pga tull med automatikken.. Men skal få med en webergasser med manuell choke, måtte bare lage en adapterplate.. Er nytt for meg med skruing på ford, men har skrudd på en del andre bilmerker så jeg skjønner prinsippet bak det meste.. Helle vann i motor? Mener du rett ned i luftspjeldet? Altså der luftfilteret som regel er skrudd fast?
Guest AnDtHo Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Ville tippe på koks i brennkammeret, da kan du risikere glødetenning og motoren vil gå en stund etter du vil at den skal stoppe. Ta en kikk på pluggene og se om de er veldig sotete. Blir motoren veldig varm?<{POST_SNAPBACK}>Kan ikke si den blir noe særlig varm annet det som pleier å være normalt på gamle biler.. Eneste er jeg har merka at den når arbeidstemperatur fortere en andre biler jeg har hatt og det selv uten choke..
morty999 Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 jeg sier det samme.. men ikke med vann.. bruk en 0.5l med sitronbrus.. og sett opp "TOMGANGEN" til 3000+ også heller du FORSIKTIG i! FY **** det kommer til å ryke av eksosen.. men fyttihelvette det hjelper..
Leo Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 Ikke bruk noe med sukker i, bruk farris. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Gess Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 Enig med Leo, ikke sukker i forbrenningen, det blir det bare rot av.Men ang. forgassertull. Om forgasseren fortsetter å lekke bensin etter du har slått av tenningen, så skal ikke det holde bilen i gang hvis ikke du har et eller annet som antenner blandingen, enten koks som gløder eller for høy temp i maskinen. Det er jo ikke en dieselmotor vi snakker om. Ville tatt en omgang med vann eller annet rensemiddel. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
morty999 Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 har brukt sitronbrus mange ganger jeg da men.. og det hjalp SYKT
Guest AnDtHo Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 har brukt sitronbrus mange ganger jeg da men.. og det hjalp SYKT<{POST_SNAPBACK}>Sitronbrus funker sikkert, sukkeret brenner bare opp i motoren.. Så et program hvor de slo i hjæl myten om at sukker dreper motoren.. Sukkeret ble bare borte.. hehe..
cossiemk1 Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 Ja, du heller det rett ned i forgasseren, der hvor du normalt har luftfiltert skrudd fast.er vel nesten lettere å skifte hele innsuget, en å lage en adapter plate.....
Gess Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 Jeg ville nå uansett ikke brukt sukkerholdig væske for å fjerne koksavleiringer. Koks er karbon og det er sukker også. Sukker som forbrenner legger igjen avleiringer, hadde forsøk i kjemien på videregående, stygg sak. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
Guest AnDtHo Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 Okey.. Så vann eller væske ned i forgasser hjelper på koks og avleiringer i motoren.. Skal vi se om jeg har fortstått dere riktig:-Ha motoren på en fast "tomgang" på ca 3000rpm-Helle væsken nedi forgasseren der luftfilteret sitter.. Men hvor mye væske er det snakk om og hvor lenge skal jeg helle? Synes bare det virka rart å ha vann i en motor som går på bensin og luft..
bige Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 ta kaffe kanna til mor , øk tomgangen drastisk og hell vannet av kanna ned i gasseren . Dette er et gammelt knep for og fjerne sot . eller du kan kjøpe RED EX og helle på , ryker MYE mere og er forferdelig morro ......
Guest AnDtHo Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 ta kaffe kanna til mor , øk tomgangen drastisk og hell vannet av kanna ned i gasseren . Dette er et gammelt knep for og fjerne sot . eller du kan kjøpe RED EX og helle på , ryker MYE mere og er forferdelig morro ......<{POST_SNAPBACK}>Når dere skriver "øke tomgangen", det holder at en kamerat sitter inne i bilen og gir gass? eller må den stå på en konstant RPM? Vet jeg spørr dumt, men er som sagt litt skeptisk til hele "helle vann i motoren" konseptet.. hehe..
D.Toft Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 duv holder sånn ca på 3tusen omdr i motor rommet.. trykt å helle vann i den.. bare ha turtall så går det bra..
Leo Posted June 25, 2005 Posted June 25, 2005 Gi den en 5-6000rpm, hell en gjevn stråle ned i gasseren slik at turtallet synker betraktelig. Ikke bare vælv vaskebøtta oppi gasseren, da risikerer du å totalknuse motoren. Helst ikke la vannet stoppe motoren, den kan bli sur å få start på etterpå. Kort sagt, varm motor, godt med turtall og en vannmengde stor nok til å redusere turtallet betraktelig. Obs, teoretisk sett kan dette være skadelig for motoren, toppakningen kan ryke, råder kan bøyes, men jeg har aldri hørt om noen som har skadd noe. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Guest Lothar Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Er dette noe som også kan gjøres på innsprøtningsmotor for å rense opp i systemet?
Leo Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Ja Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
morty999 Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 er vell kansje litt vanskelig å helle i vinkel på is da men? hehe
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now