Jump to content

Trengee hjelp med en holley efi afr


Recommended Posts

Har montert holley efi 534-215 i cosworthen, men når jeg starter den opp går nålen rett opp til 14, og ligger å veksler fram og tilbake fra 15. Før den stiger opp til ca 17 -18 i afr. Sender den ut feil kode, eller er den defekt? Noen som vet? :)

 

https://www.holley.com/products/fuel_systems/fuel_injection/gauges_and_displays/analog_style_efi_gauges/parts/534-215

.https://cloud.tapatalk.com/s/5ae7087edcee1/Snapchat-900289942.mp4

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Vil tro den ligger mellom 14 og 15 under oppvarming, slik som AEM.

AFR 17-18 på tomgang krever veldig kraftig tenningsanlegg for å få den til å gå reint.

Så om ikke har tenningsanlegg som leverer i området 50-60kV og 3-400mA, så skal det høres at tomgangen ikke er rett.

Vedig kvasse kammer kan også gi falsk mager avlesning. Jeg tenker kammer i retning BD16+.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to post
Share on other sites

Har montert holley efi 534-215 i cosworthen, men når jeg starter den opp går nålen rett opp til 14, og ligger å veksler fram og tilbake fra 15. Før den stiger opp til ca 17 -18 i afr. Sender den ut feil kode, eller er den defekt? Noen som vet? :)

 

https://www.holley.com/products/fuel_systems/fuel_injection/gauges_and_displays/analog_style_efi_gauges/parts/534-215

.https://cloud.tapatalk.com/s/5ae7087edcee1/Snapchat-900289942.mp4

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Problemet med slikt utstyr er at det ofte avslörer hvor galt det står til med den bilen det monteres på, og dette forvirrer ofte eierene. Dette er veldig vanlig på eldre biler, spesielt med tvilsomme oppsett eller  med forgassere med tilfeldig dysing. 

 

Jeg tror at dersom denne AFR måleres monteres på en moderne bruksbil med original motor, så viser den mer normale verdier. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Får ikke til å dele video, som oftest ligger den ned slik når jeg kjører, men nå tiligere spratt denn og å så ut til å fungere. Så jeg ga full gass, da la den seg stabilt rett på 11 og når jeg passerte 4500rpm steig den til 11.5 ut hele giret.

 

Var det 12.7 som var ideélt på full gass?

 

Andre gangen den så ut til å fungere lå den på 13.7 i jevn fart 100km/t flat vei.3acbbef99d2bc58c94bef7289e4f8749.jpg

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

.

Link to post
Share on other sites

Ser greit ut dette? :) Det kan se ut som akspumpefunksjonen din ikke funker da AFR stikker avgårde når manifoldvakumet går fra -0,5 til 0, men dette har vi sett för både p.g.a. defekt TPS og "sådär" chip.

Hvis man sammenligner med hvor bra det kan bli med de nyeste og beste motorene med de nyeste og beste sprutene som går i Closed loop, så blir det lett deprimerende å se forskjellen mot eldre saker. Jeg er av den oppfatning at at det gamle i praksis er godt nok fordi AFR, for effekten sin del, ikke trenger väre nöyaktig ned til 0,1. I praksis leverer mange motorer ofte så godt som identisk resultat når AFR er mellom 11,3 og 12,7 ett sted. Andre motorer er mer kresen og protesterer tydelig og bestemt hvis de får en AFR de ikke liker. Eldre oppsett som f.eks T34 med originalt T3 turbinhjul og T3 A/R0,48 turbinhuset trenger ofte ekstra fuel for kjölingen sin del og da må de få det. 

Som alltid er det motoren som bestemmer hva som er korrekt og den dialogen bör tas i en dyno. :)  

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Prøv å mål signalet mens du beveger gassen sakte fra lukket til full gass. Spenningen skal stige jevnt uten noen plutselige hopp opp eller ned.

Kurven er logaritmisk, så hastigheten spenningen forandrer seg er ikke helt jevn, men det skal fortsatt ikke være noen hopp i signalet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to post
Share on other sites

Kanskje derfor bilen virker "lurvete" fra 0% til kanskje 15% gass. Potpeteret inni tps' utslitt?

 

Enda mer å kjøpe nytt.. :P

Det vil jeg tro ja. AFR bör väre på nedsiden av 14,7 så lenge det er bevegelse på gasspedalen og de fleste eldre motorer trives faktisk best på 13 tallet en plass. Ulempene med dette er ökt forbruk, ökte utslipp og ökt slitasje, men så lenge det ikke er en bruksbil i daglig drift, så er det verd det. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Signalet er aldri lacere enn 0.14v og fra dn og opp tiø 0.5v er den vedig følsom. Men den stiger jevt og søik som du sier Truckdriver, og den gjør det samme hele tiden. Hat prøvd en stund nå :) men fant ut at jeg kunne stramme vaieren, ful gass var ikke full gass :P 4.70v nå har jeg 4.8v

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Janei, den skal vare 15grader vekk fra vertikal (pga varme om trangt) og fra 10grader og oppover fra horisontal.(pga drypping)

 

Min står verikalt nede ved clutcharmen pga det var laget gjenger der fra før av.

(4x4 eksosanlegg)

Link to post
Share on other sites

Avstanden fra turboen er grei. Eineste ulempen er lengre responstid.

Vertikal plassering er mindre bra.

Om det kommer væske inn i sonden når den er varm kan keramiken sprekke. Hatt sonden ute og sjekket?

Avlesingen på den kan sjekkes når du har den ute. I fri luft skal den vise full mager så klart, og om du dekker den til med ei fille dynket i litt bremserens skal den vise full feit eller tilsvarende, og vise gradvis magrere når bremserensen fordamper.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to post
Share on other sites

Skulle vel egentilg ha startet min egen tråd :P 

 

Måle spenninger div plasser på bilen, å da jeg skulle måle spenningen i kontakten bak batteriet, døde motornen.  så god kontakt var det der.

 

spenninger:

Dynamo 13.30

Batteri 13,10

Bensinpumpe på tomgang 10.90

Bensinpumpe i 80kmt 10.85

Bensinpumpe full gass 10.60

 

Har nå lagt opp en ekstra kabel fra dynamo, ekstra/ny jording fra batteriet.  lagde nye koblinger på batteriklemmene. 

Hva er greia med at det var 10cm med tynn svar org. ledning før den gikk over til grovere kabler ved batteriet,   Ford sin måte å sikre kablene?

de ble klipt forlenget med like grov kabel, nye endesko og alt ble loddet.

 

spenningene nå:

Dynamo: 14.09

Batteri 14.06

 

Tomgangsregulatoren var feil sammenmontert, vasket og strammet opp innerfjøren og fikk montert den på nytt

jaget å puttret alikavell...

 

Justerte ned bensintrykket ca 0,3bar så den havnet på 3,5bar uten vakum, da ville den ikke gå.

Fikk starta den med foten på gassen og justerte inn CO skruen på hjernen 2 runder, justert tomgangen og nå syns jeg alt virker prima :P

 

ikke noe lugging i by sentrumkjøring og bilen virker sprekere :D

 

Justerte lit forspenne på actuator slik at den fikk en halv øye forbi "bolten"   (mener å ha lest at det skulle vare korrekt en plass)  da peaket den 1,8bar og falt ned til 1,6bar  så jeg skrudde ned trykke litt på justeringsskruen.    Tenker at jeg kommer til å justere ut igjen staget og opp med luftjusteringen, så den ikke går høyere enn 1,6bar på peak og holder seg der.

 

Nå fungerer holley'en hele tiden!

tror bensintrykket var for høyt justert og CO på tomgang presset så langt ned at den gikk litt bananas :P


https://youtu.be/QGqo0ev9p3w
  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...