Jump to content

Partikkelfilter


Toremann

Recommended Posts

Hei jeg har en Kuga 2010 mod. 141000 km det kommer opp motorlys pluss esp lyser. Jeg har en feilkodeleser som jeg kan slette feilkoder og som viser bare generele feilkoder. Jeg var nylig på verksted og der konstaterte di at partikkelfilter var helt tett og esp lyset kom som følge av det. Verkstedet vil ha 8 tusen for å gjøre reint partikkelfilter og koble ut egr ventil så vil jeg slippe dette i etterkant. Jeg har storsettturer på 4-5 mil og det er vel ikke små kjøring? Så jeg lurer på om det finnes en rimeligere måte å komme ut av situasjonen på. Ser noen snakker om føler. Jeg har årlig service på olje og filter fast. Takker for svar!

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

SItter i dette øyeblikk på et Ford verksted i München og venter på at de skal rense filteret for 200 euro. Regner med at vi får problemet tilbake senere men har ikke noe valg. Kanskje vi skal høre om å få koble ut ventilen neste gang. Da må vi få en pris...

(Kan ikke skylde på mye småkjøring etter denne turen)

 

Hilsen Finn også med Kuga -2010...

Link to comment
Share on other sites

Er sjelden filteret, som er tett, vanlig at differansetrykk sensor ryker, skifta 2stk senest i forrige uke

Ok, hvor ligger denne og hva koster den så kan utelukke skifte av partikkelfilter. Takk! for svar

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt pris i farten, den henger på sida av batterikassa eller den kan henge på en brakett under bil, visst den har blitt bygget om tidligere i henhold til en servicemelding, som var på de. Må slette feilkoder og nullstille opplæringsverdi etter at den er skiftet

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har en Kuga 2010 mod. 141000 km det kommer opp motorlys pluss esp lyser. Jeg har en feilkodeleser som jeg kan slette feilkoder og som viser bare generele feilkoder. Jeg var nylig på verksted og der konstaterte di at partikkelfilter var helt tett og esp lyset kom som følge av det. Verkstedet vil ha 8 tusen for å gjøre reint partikkelfilter og koble ut egr ventil så vil jeg slippe dette i etterkant. Jeg har storsettturer på 4-5 mil og det er vel ikke små kjøring? Så jeg lurer på om det finnes en rimeligere måte å komme ut av situasjonen på. Ser noen snakker om føler. Jeg har årlig service på olje og filter fast. Takker for svar!

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Hei, her er min historie:

På min Kuga 2009 fikk jeg beskjed om å skifte partikkelfilter på 120000 km etter diagnose og service på Fordverksted. Pris på kr 18500.- pluss kr 2500.- i arbeid. Heldigvis for meg var ikke filteret på lager hos Ford. Kjøpte så diagnoseutstyr: ELM 327 OBD2 med kabel og USB tilkobling til FORSCAN diagnoseprogram for Windows.

 

Koblet opp Forscan. Fikk bakoversveis da jeg leste av verdiene for differansetrykk sensoren for DPF filteret. Den var defekt! Sto fast på en høy verdi uansett turtall. Kjøpte en ny orginal fra Ford til kr 1650.- Den er montert på venstre side av batterikassa og var lett å skifte. Slettet så feilkoder og nullstillte opplæringsverdien.

Valgte så å kjøre en statisk regenerering av DPF filteret. Forscan kjører denne prosessen med å varme opp motoren før den øker turtallet mens ekstra diesel blir tilført filteret som så brenner vekk sota. Skiftet så olje. Nå leste jeg av normale verdier på DPF trykk som også følger turtallet. Nå går det ca 600 km før trykket (sota i filteret) øker så mye at bilen regenerer selv under kjøring. Da kan man merke noen små "nøkk" fra motoren.

 

Åpnet så den defekte sensoren og ut kom det masse veske (vann).  Har brukt vanlig diesel, men etter jeg begynte med Premium diesel soter det ikke så mye som før. 

 

NB! Ved bruk av Forscan får man tilgang til bilens "hjerne", så vær sikker på hva du gjør! Les deg opp i FORSCANs forum.

 

Pris for enheten inkl frakt var ca 30 pund, se link:

https://www.ebay.co.uk/itm/ELM327-OBD2-USB-Modified-Switch-Forscan-Elmconfig-Fits-Ford-Focus-Mondeo-Mazda-/163138246957?_trksid=p2349526.m4383.l4275.c1

 

Diagnoseprogrammet er gratis:

https://forscan.org/download.html

 

Defekt EGR ventil ble skiftet på 140000 km.

 

Nok en gang takk til teknisk personell som deltar i forumet:-))

Edited by Motor
Link to comment
Share on other sites

Egr ventil på euro 4 motor, kan man bare blokkere så lenge det ikke er feilkoder på den fra før, får ikke opp feilmeldinger eller feilkode etterpå. Vann som kommer ut av sensor, er kondens fra eksos. Hender den fryser når det er kaldt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, her er min historie:

På min Kuga 2009 fikk jeg beskjed om å skifte partikkelfilter på 120000 km etter diagnose og service på Fordverksted. Pris på kr 18500.- pluss kr 2500.- i arbeid. Heldigvis for meg var ikke filteret på lager hos Ford. Kjøpte så diagnoseutstyr: ELM 327 OBD2 med kabel og USB tilkobling til FORSCAN diagnoseprogram for Windows.

 

Koblet opp Forscan. Fikk bakoversveis da jeg leste av verdiene for differansetrykk sensoren for DPF filteret. Den var defekt! Sto fast på en høy verdi uansett turtall. Kjøpte en ny orginal fra Ford til kr 1650.- Den er montert på venstre side av batterikassa og var lett å skifte. Slettet så feilkoder og nullstillte opplæringsverdien.

Valgte så å kjøre en statisk regenerering av DPF filteret. Forscan kjører denne prosessen med å varme opp motoren før den øker turtallet mens ekstra diesel blir tilført filteret som så brenner vekk sota. Skiftet så olje. Nå leste jeg av normale verdier på DPF trykk som også følger turtallet. Nå går det ca 600 km før trykket (sota i filteret) øker så mye at bilen regenerer selv under kjøring. Da kan man merke noen små "nøkk" fra motoren.

 

Åpnet så den defekte sensoren og ut kom det masse veske (vann). Har brukt vanlig diesel, men etter jeg begynte med Premium diesel soter det ikke så mye som før.

 

NB! Ved bruk av Forscan får man tilgang til bilens "hjerne", så vær sikker på hva du gjør! Les deg opp i FORSCANs forum.

 

Pris for enheten inkl frakt var ca 30 pund, se link:

https://www.ebay.co.uk/itm/ELM327-OBD2-USB-Modified-Switch-Forscan-Elmconfig-Fits-Ford-Focus-Mondeo-Mazda-/163138246957?_trksid=p2349526.m4383.l4275.c1

 

Diagnoseprogrammet er gratis:

https://forscan.org/download.html

 

Defekt EGR ventil ble skiftet på 140000 km.

 

Nok en gang takk til teknisk personell som deltar i forumet:-))

Jeg har vært i kontakt med Kverneland som forøvrig skal ta diagnose på førstkommende mandag.

 

Di antyder en elektronisk styring som står oppå turbo og den kan ikke skiftes uten at hele turbo må skiftes (ca 35 tusen) kan dette virkelig stemme, bilen er gått 142 000 km?

 

Er det noen rundt Bergen som kan hjelpe og diagnoosere eventuelt fikse feil feilkde er P2263

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Skifta differansetrykk sensor på min 2008 km209000 med samme feilkode,hjalp ikkje,tok ned partikkelfilter blanda 50/50 vann og hd vask rista de i en halltime og spylte reint med brannslange. Sletta feilkode no alt ok

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...