Jump to content

Skifte startbatteri


trefot

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal skifte startbatteri på min 2,0 TDCi (163 hk) 2011-modell. Men har de siste dagene begynt å tenke på hva som skjer med bilen dersom jeg tar strømmen. Eldre biler jeg har hatt har vært helt upåvirket, men S-maxen jeg har nå, er jeg litt usikker på. Det jeg lurer på er følgende:

- Etter skifte av startbatteri, vil jeg få start på bilen uten problemer?

- Ettter at strømmen har vært borte, hva skjer med radioen/navigasjonen (har "bilradio" med navigasjon, blåtann, rygekamera med mer)? (Dersom jeg trenger kode for å få på radioen igjen; hvor i manualen pleier denne å stå?)

- Er det noe annet jeg må passe på mtp ting som ikke vil fungere som det skal etter jeg har skiftet startbatteri?

 

Håper en av dere kan gi meg noen korte avklaringer på disse spørsmålene.

Link to comment
Share on other sites

Bilen starter og går uten problem. Du må prog. vinduene, legge inn radio kode og nullstille batteri sensor visst du har. Radio koden pleier å være limt inn i enten service hefte eller radio veiledningen, kan også være i instr. boka. Er en 4 sifra kode

Link to comment
Share on other sites

Bilen starter og går uten problem. Du må prog. vinduene, legge inn radio kode og nullstille batteri sensor visst du har. Radio koden pleier å være limt inn i enten service hefte eller radio veiledningen, kan også være i instr. boka. Er en 4 sifra kode

Skal disse har det spesielle batteriet for å fungere, med andre ord, man kan ikke kjøpe et hvilket som helst batteri?

Link to comment
Share on other sites

Bilen starter og går uten problem. Du må prog. vinduene, legge inn radio kode og nullstille batteri sensor visst du har. Radio koden pleier å være limt inn i enten service hefte eller radio veiledningen, kan også være i instr. boka. Er en 4 sifra kode

Topp! Takk for svar. Men det dukket opp to spørsmål til;

1. Hvordan programmerer jeg vinduene?

2. Hvordan nullstiller jeg batterisensoren?

 

Dersom dette skal stå i manualen, så skal jeg klare å finne det ut sjøl. ;)

 

Skal disse har det spesielle batteriet for å fungere, med andre ord, man kan ikke kjøpe et hvilket som helst batteri?

Trenger den et spesielt type batteri? Jeg kjøpte det største Exide-batteriet jeg fant på thansen. Altså, ikke største i mål (det må jo passe), men det med størst kapasitet. Edited by trefot
Link to comment
Share on other sites

Bør ha silver calsium ja. Vinduene kjører du først ned med første trinn på bryter, så holder du bryter helt inne  i ca 10sek, kjør vindu opp med første trinn og hold helt inne i ca 10 sek der også, hender man må prøve flere ganger. Dette er for å lære nedre og øvre stopp, slik at auto funksjon fungerer. 

 

Nullstilling av batterisensor   

 

Lad batteriet med lader til det er 100% oppladet.

 

1. Sett på tenningen på trinn 2

2. Trykk tåkelysbryteren bak på/av 5 ganger

3. Trykk varsellysbryteren på/av 3 ganger

 

Dette må gjøres i løpet av 10sekunder

Om ladelampa blinker 3ganger er batteriovervåkningen nullstillt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...