Jump to content

Motorbytte 2,9i


Lanzin

Recommended Posts

Heisann!

 

Har en 89 2,9i ghia executive som jeg skulle hatt litt mer fart i..

er det best å sette inn en 2,9i 24v eller bare "kaste" inn en sierra cosworth motor?

 

Skulle gjerne hatt manuell gir også!!

 

Jeg har også et problem med speedometeret,det funker bare innimellom,kødder skikkelig med cruisecont.

 

Noen forslag??

 

Mvh

 

ulf andre

Link to comment
Share on other sites

5girern til V6 og T5 til Sierra Cos med spesial clutchhus.

Link to comment
Share on other sites

Joda, skal passe den også, men du må huske å skifte svinghjul, det er det viktigste. 2.4 har jo også samme blokka, bare mindre slag.

 

Å bygge om til 4x4 krever endel arbeid:

ny forstilling

ny gearkasse

ny transmisjonstunnel

ny bunnpanne

ny mellomaksel, både framover og bakover selvfølgelig.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Så jeg kan sette inn en kasse fra 2,4? er den sterk nok?

er det ikke forskjell på mellomakselen på automat og manuell?

Passer drivaksler fra 2.0i på 2,9 eller er alt likt?

d ble litt mange spm.. håper du finner tid til å svare dem

 

Mvh'

ulf

Link to comment
Share on other sites

Hei Ulf.

 

Det spørs hvilken kasse du setter på.

2.4 kom både med ei type 9 kasse. (som også satt på Granada) og en MT75 kasse, som i grove trekk er identisk (les: ganske lik) den kassa som sitter i 4x4 Sierra Cosworth. MT75 kassa ble bare levert sammen med siste årsmodell 2.4.

Drivaksler fra 2.0 passer på 2.9, så sant du har 7.5 toms diff bak. Etter det jeg har sett, har ihvertfall alle 92-94 modeller dette.

Mellomakselen til ei automatkasse er kortere, fordi denne kassa er lenger enn manuell.

Send meg en email: nicolaii@stud.ntnu.no

hvis du lurer på veldig mye mer. :P

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt høyt her nå men er det noe vanskelig å klemme i en 24v motor? Er det bare toppen som er annerledes eller er det mye modding... noe som har gjort denne operasjonen? 8)

 

Også om det er no stress å få det godkjent? Hvor kan jeg få tak i papirer på hva som må gjøres?

Bare lurer da så klart :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bilen min er importert og skjøtet på en 87 cl så det står at den er 1987 mod, lengre ned på vognkortet står det at den er godkjent ombygd til 2,9 ghia... ingen modellbetegnelse,lurte på å benytte meg av det siden det ikke ble påbudt før 89.

 

er det noen måte å koble fra sonden? drar du ut ledningen får man vel bare max forbruk.. eller bare la den stå i og fjerne katen? har forsåvidt 2 sonder,en før og en etter kat.

 

Mvh

 

Ulf

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt høyt her nå men er det noe vanskelig å klemme i en 24v motor? Er det bare toppen som er annerledes eller er det mye modding... noe som har gjort denne operasjonen?

 

Også om det er no stress å få det godkjent? Hvor kan jeg få tak i papirer på hva som må gjøres?

Bare lurer da så klart

Jeg skal love deg, det er MYE jobb. Ihvertfall hvis du skal få det godkjent. Jeg kan uttrykke meg kort, og si at du må skifte alt bortsett fra karosseriet, og interiøret da, hvis du ikke absolutt vil. Men, jeg beundrer pågangsmot, så hvis du er interessert, kan jeg godt hjelpe deg med gode råd osv. Men du bør vite hva du driver med.

 

Bilen min er importert og skjøtet på en 87 cl så det står at den er 1987 mod, lengre ned på vognkortet står det at den er godkjent ombygd til 2,9 ghia... ingen modellbetegnelse,lurte på å benytte meg av det siden det ikke ble påbudt før 89.

 

er det noen måte å koble fra sonden? drar du ut ledningen får man vel bare max forbruk.. eller bare la den stå i og fjerne katen? har forsåvidt 2 sonder,en før og en etter kat.

 

Det har absolutt ingenting for seg å nappe ut Lambdasonden. Men siden bilen din i utgangspunktet er en 87-modell syns jeg du bør utnytte deg av det og fjerne katalysatoren.

 

Stå på gutta! :D

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har planer om er å:

 

Sette inn cosworth motoren,

4x4,da blir det automatiskt manuell,

Hellakkering,

30mm Senking,

Og prøve å få tak i det RS settet Momo har.

 

Forden er nå avskiltet og jeg sonderer terrenget ang hvike ting jeg må bytte osv..

 

Jeg er dønn seriøs når det gjelder dette og har bakgrunn som mekaniker og mangler bare et sted å stå.. jeg hadde satt pris på om du kunne hjelpe meg med noe av informasjonen jeg trenger ang ting som passer overens og hvilke ting som skal byttes.

 

På forhånd takk

Mvh

Ulf Andre

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir ganske fornøyd med rundt 200 gamp jeg, men jeg får ikke helt bestemt meg om jeg skal bytte til cosworth motor eller trimme opp den jeg har... blir litt mindre pes med tanke på godkjenning osv.

Forden er ikke noe god på vinterføre så det hadde vært greit med 4x4, da får jeg også manuell...

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har forsåvidt rett i det.

Men det er veldig mye arbeid, og ikke bare skruer som skal skrus inn og ut. Du må som sagt modifisere transmisjonstunnelen. Den som egentlig sitter der er altfor smal, så du må kappe ut en god bit av gulvet i kupeen og sveise inn enten selvfabrikat eller gulv fra en 4x4... Men, du får jo selvfølgelig lønn for strevet. :D

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Som du sikkert vet så er MT75 4x4 kassa lengre enn vanlig fordi denne har en fordelingsboks bak. Det går forsåvidt greit, selv om det kan hende den tar inni litt her og der. Problemet kommer når drivakselen forover fra kassa til framdiffen skal få plass. Du må med andre ord utvide transmisjonstunnelen helt fra bakre del av gearkassa og, ja holdt på å si diffen. Ihvertfall så langt gulvet er. :)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...