Jump to content

Parkeringssensor fungerer ikke, mk3


Mandiras

Recommended Posts

Har en Mondeo mk3 utstyrt med parkeringssensor som er ute av drift, dvs. Systemet lager ingen lyder over hodet, ref. https://www.fordwiki.co.uk/index.php?title=PDC_Park_Distance_Control

 

Tror det er sannsynlig at en av sensorene må skiftes, men i første omgang må selve systemet opp og gå (Dvs. Slik at en hører varseltoner). Litt usikker på hvordan jeg skal gå fram for å feilsøke dette Wikien er litt for overfladisk til å være til hjelp.

 

Utgangshypotesen var at tidligere eier har skadet en sensor, og «løst» problemet ved å koble ut hele systemet for å slippe varsellyder i øst og vest. Fant riktignok en kontakt som var koblet fra kontrollmodulen, Den var i god stand og gikk fint på igjen, men det kommer fortsatt ingen tone når jeg setter bilen i revers.

 

Usikker på hvilken stand kontakten under bilen mellom ledninga ut til sensorene og ledninga opp til «rommet» med kontrollmodulen er i. Den bærer preg av å ha hengt ved eksosrøret, men regner med at manglende kontakt ville medført varseltone, ikke et helt dødt system.

 

Håper noen av dere har forslag til veien videre. Kanskje noen kan forklare funksjonen til de ulike kontaktene rundt kontrollmodulen? Ser 1 ledning som kommer opp fra sensorene under bilen, og 1 ledning som antagelig går videre til høyttaleren. Resten er kabelsalat jeg ikke forstår meg på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten oppdatering.

Sitter naturlig nok i bilen når den brukes, og hadde ikke oppdaget at ryggelyset ikke fungerte. Etter bytte av ryggelysbryter piper parkeringssensoren i øst og vest, som forventet. Diagnosesystemet melder om problem med sensoren jeg forventet (se tabell i linken i første post). Skal se om jeg får gjort noe med sensoren når tiden og motivasjonen melder seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en ny uoriginal sensor liggende da bilen ble hugget før den ble skiftet.
Har montert uoriginal sensor tidligere uten problem. Men det kan visst være et par forskjellige typer.
PM meg så sender jeg deg mer info om ønskelig. Skal ha 150kr inkl frakt for den.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 1/11/2020 at 6:55 PM, grcossie said:

Visst det er på selve sensoren så må det være helt, er det ringen rundt så betyr det ikke noe så lenge sensor sitter rett og henger fast

 Prøver å bli klok på hva du refererer til her. Slik ser altså en uskadet sensor ut:

Uskadet.thumb.jpg.0f5f29244383f9a0122cb1bbd6ef4051.jpg

Her er det da en sirkel i midten, med en smal ring rundt, og en stor, (litt ujevn) ring som antagelig kun er en overgang for å passe inn i fangeren. Mener du da at at den innerste delen må være hel, mens den lille (midterste) ringen ikke er nødvendig for at sensoren skal fungere?

Forstår det da slik at hele sensoren må byttes når man kan se hele den svarte/grå delen, som her:

Skadet.thumb.jpg.49dc7978960ed2024b241974c93963db.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 1/15/2020 at 4:28 PM, KooPa said:

Jeg har en ny uoriginal sensor liggende da bilen ble hugget før den ble skiftet.
Har montert uoriginal sensor tidligere uten problem. Men det kan visst være et par forskjellige typer.
PM meg så sender jeg deg mer info om ønskelig. Skal ha 150kr inkl frakt for den.

Dette kan absolutt være interessant på et tidspunkt, men det er noen andre deler av puslespillet jeg må finne ut om lar seg reparere i første omgang. Sender PM om det blir aktuelt, men det er nok ikke hensiktsmessig å holde den av for min skyld.

Ser sensorene som ligger på Eurodel o.l. har litt ulike utforminger. Kan disse likevel kobles rett på ledningen til det originale systemet, slik at bare de enkeltsensorene som er skadet trenger å byttes?

1 hour ago, grcossie said:

Den ringen rundt, pleier å følge med på ny sensor. Den er en del av innfestning og sentrering av sensor

Du tenker på den store ringen?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...