Jump to content

Frontrute løsner


Motor

Recommended Posts

På min 2009 modell har limet som frontruta er festet med begynt å løsne ved høyre A stolpe. Ved å dytte forsiktig innenfra kan man se at ca 40 cm ikke lenger sitter fast i ramma. Dette fører til at regnet trenger inn i bilen. Det er orginalruta fra 2009 som sitter i bilen. Ved en eventuell kollisjon vil jo ruta fyke ut av ramma. 

 

Regner med at det å reklamere hos Ford er bortkastet tid. Ny rute ligger på ca 15.000.- 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger så langt! Regner med en avklaring i morgen etter en ringerunde. 

Er det vanlig at limet slipper etter 10 år på disse bilene, eller er det en i produksjonen i Tyskland som ikke har hatt dagen

under montasjen?  Har vanskelig for å tro at min er den første dette skjer på.

Link to comment
Share on other sites

Det kan skje, men er ikke vanlig. Volvo har hatt litt problem med dette, og dekker å demontere ruta og lime den på nytt uten å skifte rute, det dekker de selv om de ikke har garanti

 

 

Diagnosen på limslippet ved høyre A stolpe er i følge en av de større aktørene innenfor bilglass:  En i produksjonen i Tyskland som ikke har hatt dagen under montasjen: Det kan være manglende "aktuator" på limfuge på A stolpen. Resten av ruta sitter som den skal.

 

Hvor mange limfuger av samme kaliber ble utført på 2009 Kuga under produksjonen? Hva skjer under en eventuell kollisjon hvor airbagen på passasjersiden utløses? Hva med bidraget frontruta gir til stivheten i bilens konstruksjon?  Det var enighet i dag blant fagfolkene innenfor bilglass at limte frontruter skulle vare bilens levetid.

 

Juridisk har jeg vel ingenting å hente. All ære til Volvo som bruker av goodwillkontoen sin i slike saker. Mest sannsynlig vil jo kunden komme tilbake når ny bil skal handles.          

 

Den lokale Ford forhandleren sendte inn en forespørsel på formiddagen om hva Ford Norge kunne gjøre med saken.

Som forventet har ikke Ford hatt anledning til å svare i dag.  Venter spent på eventuelt svar i morgen....?

 

Og ute regner det. Men ikke inn i Kugaen som har fått egen regnfrakk......

Edited by Motor
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger!

Da er ny frontrute på plass! Men, det står ikke FORD på den. Tilbakemelding fra Ford sentralt på saken var negativ. Der er det 5 år / 100.000 km som gjelder.

De påpekte at det ikke var registrert noen avvik på akkurat denne bilen under produksjonen.

All ære til Fordforhandleren i Hønefoss for all god hjelp vedrørende saken!  

Ruta ble montert av de hyggelige og servicevennlige folka på Hurtigruta Carglass til en fornuftig pris.

Under demontering viste det seg at limstrengen ved høyre A stolpe ikke hadde blitt påført aktuator under montering. Limstrengen var helt blank  og løs mot glasset.

 

Link to comment
Share on other sites

Godt at du fikk fikset feilen men jeg må si jeg ble litt skuffet over Ford. Dette er jo en produksjonsfeil som det trolig kunne opprettes en reklamasjon på etter min mening.

Men om du er fornøyd så er det jo ikke noen grunn til å dvele mer ved saken. Det viktigste er at du har en tett og trygg Ford 👍

Tok du det via glassforsikring eller som en vanlig reparasjon?

Link to comment
Share on other sites

For meg ble dette litt en prinsippsak da dette dreier seg om trafikksikkerhet og svekking av konstruksjonen.

Etter en lengre dialog med forsikring/takstmann ble det til at dette måtte jeg dekke selv.

"Gjort er gjort og spist er spist sa reven" -Nå er dette historie, og Kugaen og jeg ser fram til mange år sammen:-)) 

Edited by Motor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...