Jump to content

Oppgradere tenningsanlegg, noe vits mtp sugetrim?


Tommelom93

Recommended Posts

Hei.

 

Driver for tiden å sjekker utvalget av ettermarkedsdeler til Zetec silvertop motoren og kom over NGK coil med tilhørende plugger samt tennplugg ledninger på Burtonpower sin side. Som nevnt i trådtittel, er det noe vits å gjøre denne investering eller er det lite å hente mtp effekt og like så godt å holde meg til det originale?

 

Link til Coil, tennplugger og tennplugg ledninger:

https://www.burtonpower.com/weber-4-cyl-coil-pack-ford-cvh-zetec-e-se-to-1998-wic016.html

 

https://www.burtonpower.com/ngk-platinum-spark-plug-ford-zetec-e-16v-1-8-2-0-puma-1-7-ngkptr5a-10.html

 

https://www.burtonpower.com/ign-lead-set-ford-zetec-e-8mm-early-coil-pack-mes09-8.html

 

Ja, jeg er fersk innenfor dette feltet så tips og hjelp mottas med stor takk!

God helg, mvh Tom

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Driver for tiden å sjekker utvalget av ettermarkedsdeler til Zetec silvertop motoren og kom over NGK coil med tilhørende plugger samt tennplugg ledninger på Burtonpower sin side. Som nevnt i trådtittel, er det noe vits å gjøre denne investering eller er det lite å hente og like så godt å holde meg til de originale?

 

Link til Coil, tennplugger og tennplugg ledninger:

https://www.burtonpower.com/weber-4-cyl-coil-pack-ford-cvh-zetec-e-se-to-1998-wic016.html

 

https://www.burtonpower.com/ngk-platinum-spark-plug-ford-zetec-e-16v-1-8-2-0-puma-1-7-ngkptr5a-10.html

 

https://www.burtonpower.com/ign-lead-set-ford-zetec-e-8mm-early-coil-pack-mes09-8.html

 

Ja, jeg er fersk innenfor dette feltet så tips og hjelp mottas med stor takk!

God helg, mvh Tom

Man kan aldri ha for godt tenningsanlegg, men hvor stor forskjell man opplever i praksis avhenger av hvor mye man trimmer motoren. 

Ett godt eksempel er bilcross. För i tiden såg man at folk trimmet med hövling av topper, ville trimmkammer og forgassere, men beholdt originalt tenningsanlegg. Resultatet var ofte nedsotede tennplugger, fusking, startproblemer osv. En bekjent fulgte denne oppskriften, men monterte kraftig oppgradert tenningsanlegg. Han hadde INGEN av de ovennevnte problememen og ett sett med tennplugger varte i årevis. 

 

Med moderne 16V motorere trimmes det vanligvis svärt moderat og de praktiske problemene med ett originalt tenningsanlegg kan vanligvis löses med nye tennpluggledninger og nye tennplugger med noe redusert åpning. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan aldri ha for godt tenningsanlegg, men hvor stor forskjell man opplever i praksis avhenger av hvor mye man trimmer motoren.

Ett godt eksempel er bilcross. För i tiden såg man at folk trimmet med hövling av topper, ville trimmkammer og forgassere, men beholdt originalt tenningsanlegg. Resultatet var ofte nedsotede tennplugger, fusking, startproblemer osv. En bekjent fulgte denne oppskriften, men monterte kraftig oppgradert tenningsanlegg. Han hadde INGEN av de ovennevnte problememen og ett sett med tennplugger varte i årevis.

 

Med moderne 16V motorere trimmes det vanligvis svärt moderat og de praktiske problemene med ett originalt tenningsanlegg kan vanligvis löses med nye tennpluggledninger og nye tennplugger med noe redusert åpning.

 

Ok. Jeg tenker nå at i første omgang på å investere i nye trim kamakslinger (fast road cams) til bilen og diverse annet småtterier. Jeg vurderer også på å få modifisert toppen, men dette er usikkert enda mtp foreløvig budsjett :) Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg tenker nå at i første omgang på å investere i nye trim kamakslinger (fast road cams) til bilen og diverse annet småtterier. Jeg vurderer også på å få modifisert toppen, men dette er usikkert enda mtp foreløvig budsjett :)

Nöyaktig hvilken motor er det du har, i hvilken bil med hvilken gearkasse og diff, utveksling står den, hva er du mest fornöyd med og hva er du mest misfornöyd med. Hva vil du forbedre og hvorfor? 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nöyaktig hvilken motor er det du har, i hvilken bil med hvilken gearkasse og diff, utveksling står den, hva er du mest fornöyd med og hva er du mest misfornöyd med. Hva vil du forbedre og hvorfor?

 

Det er en Mondeo med 2.0l Zetec Silvertop (136hk) og med MTX-75 girkasse. Diffen er fortsatt original, men jeg har liggende en Quaife diff som skal monteres med tider og stunder.

Jeg er veldig fornøyd med bilen som den er, men savner likevel litt mere hk når man kjører aktivt.

 

Hvorfor? Jeg vil ha en gøy bruksbil om sommeren og når anledningen er der kan jeg kjøre på bane og storkose meg samt at jeg vil ha noe som ikke noen andre har (en såkalt sleeper) ;)

Edited by Tommelom93
  • Like 1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Vil bare tilføye at det er greit å ha nøktern forventning til sugetrim av små bensinmotorer. Hvertfall på lavbudsjett :)

Det er helt sant og jeg er forberedt på at sugetrimming ikke er billig. Men bilen skal ikke selges med det første, så jeg tar det steg for steg ;)

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Hva med lystgass? Det lille ekstra ved forbikjøring.

Koster ikke all verden, komplette kit lett tilgjengelig, lett å montere/demontere. Garantert stor effektøkning.

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Hva med lystgass? Det lille ekstra ved forbikjøring.

Koster ikke all verden, komplette kit lett tilgjengelig, lett å montere/demontere. Garantert stor effektøkning.

Hmmm, ikke dumt...

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Tror det er heller liten sannsynlighet for at det blir montert lystgass på denne bilen, men synes det er gøy med innspill :)

 

Noen som vet hvor mye en motorbygger tar for å frisere en motor? Tenker da på porting av toppen, montere nye kamakslinger, osv.

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Det er en Mondeo med 2.0l Zetec Silvertop (136hk) og med MTX-75 girkasse. Diffen er fortsatt original, men jeg har liggende en Quaife diff som skal monteres med tider og stunder.

Jeg er veldig fornøyd med bilen som den er, men savner likevel litt mere hk når man kjører aktivt.

 

Hvorfor? Jeg vil ha en gøy bruksbil om sommeren og når anledningen er der kan jeg kjøre på bane og storkose meg samt at jeg vil ha noe som ikke noen andre har (en såkalt sleeper) ;)

Har man en turbomotor er det enkelt. Litt höyere ladetrykk tilförer så godt som alltid mye positivt. 

Med sugetrim mener jeg det er slik at det er trimkammer, höyere turtall, höyere kompresjonsforhold og lettere utveksling som er oppskriften som gir suksess. 

Når man bytter ut de milde originalkammene med trimkammer så lukker innsugsventilene senere. Dette reduserer kompresjonstrykket og ergo dreiemomentet på lavere turtall. Man må derfor öke kompresjonsforholdet for å kompensere for tapet. 

Trimkammene öker turtallsregisteret som bare gir höyere maks hastighet pr. gear. Dette hjelper lite, men hvis man derimot fölger opp med å bytte til lettere diff. utveksling, så öker dreiemomentet på drivhjulene og dette er noe som virkelig fungerer.  

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har man en turbomotor er det enkelt. Litt höyere ladetrykk tilförer så godt som alltid mye positivt. 

Med sugetrim mener jeg det er slik at det er trimkammer, höyere turtall, höyere kompresjonsforhold og lettere utveksling som er oppskriften som gir suksess. 

Når man bytter ut de milde originalkammene med trimkammer så lukker innsugsventilene senere. Dette reduserer kompresjonstrykket og ergo dreiemomentet på lavere turtall. Man må derfor öke kompresjonsforholdet for å kompensere for tapet. 

Trimkammene öker turtallsregisteret som bare gir höyere maks hastighet pr. gear. Dette hjelper lite, men hvis man derimot fölger opp med å bytte til lettere diff. utveksling, så öker dreiemomentet på drivhjulene og dette er noe som virkelig fungerer.

 

Ok, den er grei. Takker for utfyllende info og hjelp hittil.

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i sin tid en Renault 5 GTT, illsinna 1,4l turbo med 120 hester...

den var sprek og morro med orginale 13", men så fort det kom 15" med litt for mye gummi på så ble det rett og slett litt trist...

 

så ja, utveksling! 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...