kje Posted February 29, 2020 Posted February 29, 2020 Vindusviskerene foran på vår Mondeo mk4 2008 automat virker plutselig ikke. Har sjekket sikringen (F10) og testet relé (R8 og R10). Tok ut reléene, testet de med multimeter og et 12v batteri. Da hørte jeg klikkelyd. Da er de vel ok? Spaken er vel også iorden siden den får igang vindusviskeren bak og vindusspylerene foran? Da gjenstår motoren til vindusviskerene. Og sikringsboksen. Noen måter jeg kan sjekke de på?
grcossie Posted February 29, 2020 Posted February 29, 2020 Mål på motor, om du får strøm ved bryter på. Er det strøm og jord der, så er motor def
kje Posted February 29, 2020 Author Posted February 29, 2020 1 hour ago, grcossie said: Mål på motor, om du får strøm ved bryter på. Er det strøm og jord der, så er motor def Ja jeg har tenkt det samme. Men hvor skal jeg måle med multimeteret? Må jeg demontere noe på Mondeoen for å komme til?
grcossie Posted March 1, 2020 Posted March 1, 2020 Må ta av viskerarmene og dekselet under, så kommer du til kontakten
kje Posted March 2, 2020 Author Posted March 2, 2020 Hvordan demonterer jeg dekselet? Det ser ut som det sitter fast tett opp til vinduet?
kje Posted March 2, 2020 Author Posted March 2, 2020 12 minutes ago, grcossie said: Det sitter i en list, så må bare dra litt hardt Ok. Hvordan får jeg den tilbake som den var etterpå? Må jeg lime/tette den med noe?
kje Posted March 3, 2020 Author Posted March 3, 2020 18 hours ago, grcossie said: Nei den trykkes bare tilbake i sporet Jeg målte ved kontakten til visker motoren nå med bryteren på. Én ledning gav 10.2v mens de tre andre 0v. Betyr det at problemet ligger før motor? Jeg kan ikke finne sikringen til frontvindusviskerene i instruksjonsboka. Er det noe jeg overser?
kje Posted March 3, 2020 Author Posted March 3, 2020 (edited) 2 hours ago, grcossie said: Har du skilt nr? aj 66709 Er det ikke egen sikring for front vindusviskerene? Sikring 22 er på 30A. Den er iorden. Edited March 3, 2020 by kje
xr4ti Posted March 4, 2020 Posted March 4, 2020 52 minutter siden, kje skrev: gem modul = sikringsboksen? Nei. https://www.fordwiki.co.uk/index.php/GEM_Module_Self_Diagnostics
kje Posted March 4, 2020 Author Posted March 4, 2020 (edited) Takk for linken. Jeg prøvde å utføre "GEM Module Self Diagnostics" ved å holde inne bakrutevarme knappen inne mens jeg skrudde på tenningen. Jeg gjorde som beskrevet i linken men jeg får den ikke inn i test mode? Finnes det andre metoder? Er det mulig å få tilgang til innebygd belastningsvern i gem modul? Eller må jeg skifte ut hele gem modulen dersom det er den som er problemet? Edited March 4, 2020 by kje
grcossie Posted March 4, 2020 Posted March 4, 2020 Er en del av gem, får ikke den løst. Den ledningen du fikk strøm på, kuttet den når du slo av bryteren?
kje Posted March 4, 2020 Author Posted March 4, 2020 Nei den ene ledningen gav strøm hele tiden. Kan jeg teste om gem modulen er iorden ved å bruke OBD2 ELM 327 eller ELM config?
grcossie Posted March 5, 2020 Posted March 5, 2020 Oki, da kan det være rele eller modul. Mulig du kan lese med den, visst du kan kjøre selvtest eller nettverkstest. Bruker bare Ford sin ids selv
kje Posted March 5, 2020 Author Posted March 5, 2020 Hva er ids? Jeg har testet relé R8 og R10 for andre gang. Denne gangen målte jeg også ohm mens jeg koblet til 12v. Begge klikker men det ene ga ikke ohm eller continuity utslag. Jeg tok ut reléet som er til bakre vindusvisker siden den virket og prøvde på vindusvisler foran, men fremdeles ikke tegn til liv. Jeg koblet også 12v til vindusvisker motoren og den fungerte, så det er ikke den som er problemet iallefall.
grcossie Posted March 5, 2020 Posted March 5, 2020 (edited) Ids er Ford sin data feilsøker. Rele r11 er og med på viskerne r10 er til spylerpumpa Edited March 5, 2020 by grcossie
grcossie Posted March 5, 2020 Posted March 5, 2020 Systemvirkemåte Vindusvisker- og spyleranlegget styres av GEM. Til dette bruker GEM hovedsakelig vindusviskerbryterens signal. Sekundærsignaler er signalene fra regnføleren og bryteren til spylervæskebeholdernivåets varsellampe. Når vindusviskerbryteren betjenes, sender den signaler til rattmodulen. Rattmodulen omdanner disse til LIN-signaler og sender de videre til GEM. Fremre vindusvisker -og spyleranlegg Det fremre vindusvisker- og spyleranlegget fungerer kun når tenningsbryteren står i stilling I eller II. MERK: Det fremre og bakre vindusspyler- og viskeranlegget bruker en felles spylerpumpa, og anleggene kan ikke brukes samtidig. Det finnes fire viskefunksjoner: Kortvisking, normal viskehastighet, høy viskehastighet og intervalldrift eller vindusviskerautomatikk (avhengig av utstyrsnivå) Viskefunksjonene virker på følgende måte: Kortvisking - Når kortviskingen aktiveres, kopler GEM inn relé 11 i BJB (batterikoplingsboks), helt til aktiveringen avsluttes. Den fremre vindusviskeren visker med normal hastighet. Se Viskefunksjon – normal hastighet. Normal hastighet - Når visking med normal hastighet aktiveres, kopler GEM inn relé 11 i BJB. Det innkoplede releet 11 påfører spenning på bryterkontaktene i relé 8, som også er plassert i BJB. Relé 8 aktiverer viskingen med normal og høy hastighet. Relé 8 forblir utkoplet for normal hastighet. Spenningen ledes gjennom relé 8 til vindusviskermotorens børstekontakter for normal hastighet. Høy hastighet - Når det aktiveres visking med høy hastighet, kopler GEM inn relé 8 og 11. Det innkoplede releet 11 fører strøm til bryterkontaktene til relé 8. Det innkoplede releet 8 leder spenningen til vindusviskermotorens børstekontakter for høy hastighet. Intervallvisking - Når intervallvisking aktiveres, kopler GEM relé 11 inn og ut i ønsket tidsintervall i samsvar med dreiebryterens stilling. Relé 8 forblir utkoplet. - Tidsintervall i trinn 1 = 1 sekund - Tidsintervall i trinn 2 = 3,5 sekunder - Tidsintervall i trinn 3 = 6 sekunder - Tidsintervall i trinn 4 = 9,5 sekunder - Tidsintervall i trinn 5 = 15,5 sekunder - Tidsintervall i trinn 6 = 22 sekunder Vindusviskerautomatikk - I denne viskefunksjonen bruker GEM LIN-signalene fra regnføleren. Regnføleren leverer LIN-signaler med verdier mellom 0 og 7. Se regnfølerens komponentbeskrivelse. MERK: Ved svikt i GEM er normal hastighet og viskeintervallet på 3,5 sekunder tilgjengelig. Når det fremre vindusspyleranlegget betjenes, kopler GEM inn releet til det fremre vindusspyleranlegget. Vindusspylerpumpa tilføres spenning. Godsforbindelsen for spylerpumpa skaffes via det utkoplede releet til det bakre vindusspyleranlegget. Begge releene er integrert i GEM. GEM forsinker viskerdriften i 100 ms etter at vindusspylerbryteren er betjent. Når vindusspylerbryteren ikke betjenes på minst 100 ms, kopler GEM ikke inn vindusviskeren. GEM aktiverer vindusviskeren så lenge som vindusspylerbryteren betjenes. Vindusspylerpumpa koples ut etter 10 sekunder. Etter at brytere er sluppet opp, lar GEM vindusviskeren viske to til tre ganger til
kje Posted March 5, 2020 Author Posted March 5, 2020 (edited) 2 hours ago, grcossie said: Ids er Ford sin data feilsøker. Rele r11 er og med på viskerne r10 er til spylerpumpa Skrivefeil. Jeg mente relé 11. Takk for utfyllende informasjon om Systemvirkemåte. Det neste jeg må gjøre da er vel å koble til OBD2 og se etter feilkoder? Edited March 5, 2020 by kje
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now