Jump to content

2024 Mustang


and

Recommended Posts

Ja hva skal jeg skrive? Kommer nok noe tekst i løpet av dagen i tråden her.

Link to comment
Share on other sites

  • and changed the title to 2024 Mustang
2 timer siden, skrev xr4ti:

Tror jeg må la denne få vokse litt på meg når det gjelder designet 🤔

+1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har prøvd å la den nye generasjonen Mustang (S650) gro på meg og har sett en masse videoer men jeg får den liksom ikke til å feste seg enda denne snutten skryter med en mengde options som andre biler allerede har hatt i 10 år 😂 Fronten er ikke helt meg, blir ikke vant til den og så er det "cockpit". Jeg klarer ikke svære skjermer, hva fa.... har det på en muskelbil å gjøre? Cockpit er i flymaskiner, dashbord er i skikkelige biler, basta 😄 Den horisontale kileformen i hekken er også litt for mye for min del. Håper jeg har en annen mening om et par tre år, men per i dag så er ikke tommelen helt opp for den nye generasjonen og S550-generasjonen forblir en vinner for meg av nyere Mustang. Sorry Ford men alt nytt er ikke bedre (men amerikanske Ford er tross alt mye bedre enn det som skal selges i Europa fremover) men Mustangen er fortsatt en tøff muskelbil, det er helt klart, den når bare ikke helt opp for meg. Skal bli spennende å se hva som skjer på stylingmarkedet, mulig Saleen eller Roush allerede er i gang med støpeformer ☺️

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev xr4ti:

Har prøvd å la den nye generasjonen Mustang (S650) gro på meg og har sett en masse videoer men jeg får den liksom ikke til å feste seg enda denne snutten skryter med en mengde options som andre biler allerede har hatt i 10 år 😂 Fronten er ikke helt meg, blir ikke vant til den og så er det "cockpit". Jeg klarer ikke svære skjermer, hva fa.... har det på en muskelbil å gjøre? Cockpit er i flymaskiner, dashbord er i skikkelige biler, basta 😄 Den horisontale kileformen i hekken er også litt for mye for min del. Håper jeg har en annen mening om et par tre år, men per i dag så er ikke tommelen helt opp for den nye generasjonen og S550-generasjonen forblir en vinner for meg av nyere Mustang. Sorry Ford men alt nytt er ikke bedre (men amerikanske Ford er tross alt mye bedre enn det som skal selges i Europa fremover) men Mustangen er fortsatt en tøff muskelbil, det er helt klart, den når bare ikke helt opp for meg. Skal bli spennende å se hva som skjer på stylingmarkedet, mulig Saleen eller Roush allerede er i gang med støpeformer ☺️

Du er ikke alene om å mene dette ;) Jeg har heller ikke helt fått sansen for designet, men den vil nok vokse på meg tilslutt. 

Man kan jo ta Sierra for eksempel for når den ble introdusert på markedet tok det en stund før folket ble vandt og aksepterte designet (det er selv etter når den fikk status som veteran også). 

  • Like 1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tommelom93 said:

Man kan jo ta Sierra for eksempel for når den ble introdusert på markedet tok det en stund før folket ble vandt og aksepterte designet (det er selv etter når den fikk status som veteran også). 

Bare kombikupe har mye av skylden der. Garantert en annen historie om sedan var med fra 1982.
Bare se på Orion som kom i 1983. Folk ville ha sedan i 1981 selv om Ford ville tvinge fremtiden på folk.
Scorpio var også noe som kunne blitt større om man ikke ventet 5 år med sedan.

Feks Passat var kombikupe helt siden den kom i 1973. Husker at 80talls kombien så rar ut, og det skjønte sikkert VAG med tiden også for når nye generasjon Passat B3 kom i 1988 så var det kun sedan og stasjonsvogn. Og jeg husker den generasjonen B3 som noe jeg gjerne kunne sitte i baksete på når jeg ble dratt med innom salgshallen til Møller Bil. En tidlig B1 3dør Passat er også noe jeg kunne likt i dag, men ikke B2 fra 81.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, xr4ti said:

Har prøvd å la den nye generasjonen Mustang (S650) gro på meg og har sett en masse videoer men jeg får den liksom ikke til å feste seg

 

Som jeg skulle skrevet det selv.
Det blir for mye grill. Dark Horse har en fanger som skjuler det. DH har en fanger hvor fronten er noe jeg kan godta.
Men på GT er den dratt ned optisk med det svarte feltet under, og som det ikke er nok så er det klabba på en svartfarget vinkel i "tåkelyshuset". Det blir for mye som skjer i fronten. Det var fronten.

Så har vi baken hvor 2010 ringte, og vil ha igjen den svarte diffuserkladden. Må heller ikke glemme den ekstreme baklykteknekken. S550 har også lykteknekk, men det er ikke så voldsomt. Her er det hentet inspirasjon fra 1967, men 1967 har skjerm/fangerhjørner som skjuler knekken. Her det det ute i det åpne, og det er ser fælt ut fra siden. Må heller ikke glemme hekkspoileren som har fått noen knekk for mye den også.

Dash/skjerm(ene) er inspirert fra reven 1987-93. Det er bare den påkostede utgaven som er sluppet fra PRavdelingen, men i teksten som ble sluppet så står det at skjermen blir todelt 😄 på de lavere nivåene. Da har du en lysglippe mellom dash og infoskjermen. Det tror jeg ikke jeg hadde taklet å stirre på. Jeg har allerede problem med den gigaskjermen som er å finne i pressebildene.
Artig er det også å høre journalistene skryte av dashvalget som viser to runde klokker. I like that feature a lot. Just like the old Fox body bla bla 😄
Jeg bladde med bort i bilder av instrumetvisningen, og alt jeg fant var to runde klokker. De små sideklokkene er ikke riktig plassert slik som på reven jeg selv har så jeg måtte få det fortalt, og det ligner ikke reven i det hele tatt.

Dashinstrumenter Reven 1987-93 vs 2024 S650.

Her er en video som viser hvordan hekken til S650 kunne sett med litt rensing. Jeg hadde gått mye lengre i fiksingen, men dette er steg i riktig retning.

Nå blir nye Mustang så dyr at ryktene vil ha det til at Ford Norge ikke vil ta den inn. Lett å forstå når man ser på norske salgstallene de siste årene. Da er saken en helt annen i Sverige hvor Mustang selges årlig i X antall hundretall.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev and:

Bare kombikupe har mye av skylden der. Garantert en annen historie om sedan var med fra 1982.
Bare se på Orion som kom i 1983. Folk ville ha sedan i 1981 selv om Ford ville tvinge fremtiden på folk.
Scorpio var også noe som kunne blitt større om man ikke ventet 5 år med sedan.

Sant så sant og for å være ærlig synes jeg kombi versjonen av Scorpio ser ut som en forvokst Sierra. Synes også at Scorpio kombi har for mye sideruter bak og rotete hekk, noe som gjør at jeg foretrekker sedan. Men det er synd at Scorpio'en ikke slo mer an for det er egentlig veldig gode kjøreegenskaper og komfort.

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Passat B2 kombikupe var for de sære folka. Det ser du i dag når det er større sjanse for å se en B2 stasjonsvogn enn kombikupe, og i følge salgstallene i 80 så skulle det ikke være mulig å ramle over en B2 stasjonsvogn i dag på feks VACNtreff. Det var først når B3 kom at Passat ble en folkevogn i Norge.

Scorpio 1985 var for moderne. Sånn gikk det når Ford prøvde å tvinge frem karosseriutgaver når folk ville ha sedan.
Scorpio ble ikke noe jeg kikket to ganger på før i 1990 da sedan og stasjonsvongen kom.
Helmaks ble det først i 92-94 før Ford igjen ville tvinge på folk et karosseridesign de ikke ville ha i 95.
Ganske sprø salgstaktikk. Omtrent alle andre japse og euromodeller hadde en sedan å tilby i tillegg til en kombikube og stasjonsvogn.

Sierra er bilen mot normalen som allikavel kom ut på topp. Scorpio var ikke like heldig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det var vel det som var problemet siden Ford folket var vandt med Taunus og Granada designet. Nå har jeg alltid vært sedan og coupe mann (foruten Sierra mk1 5dørs og noen stv.) og hvis jeg skal være enda mer ærlig har jeg heller ikke særlig sans for Mondeo kombicoupe utenom mk5. Synes for eksempel at kombiversjonen av mk1 har en stygg og klumpete hekk som gjør det rotete i forhold til sedanen. Men nok offtopic fra meg denne fredagskvelden for denne tråden skulle jo egentlig handle det nye designet til Mustangen🤭

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Godt det er andre som ser det samme som meg, var redd jeg hadde blitt en gammel grinebiter 😂

I denne videoen så er journalisten veldig entusiastisk, men den ser mye bedre ut i rød og med mer farge på fronten så blir den ikke så "plastikk" i fronten. Sideprofilen er bra og klart gjenkjennbar fra både siste generasjon S197 og S550 men synes framskjermprofilen er noe for høy og moparhoftene bak og den kløften i hekken, ehh.  Litt senk foran ville nok gjort seg.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, skrev xr4ti:

Godt det er andre som ser det samme som meg, var redd jeg hadde blitt en gammel grinebiter 😂

Haha, ja og det er få som sier hva dem mener om merker og design🤭 Selv om Ford er mitt hjertet nærmest og alltid vil være det, må man ærlig innrømme at det er noen modeller som er mindre pene. Men det gjelder jo de fleste bilmerker. Et godt eksempel er hvordan BMW er blitt😬🤢😅 Jeg kan ikke si at jeg har snudd hodet etter de siste BMW modellene🤭

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ny designvideo er droppet. Denne gang av fronten. Kan skrive litt om mine tanker under.

S650 er ofte kalt nye Dodge Camaro 2024 av de som ikke er solgt på designet, og 8:22min er ganske brutal. 😄

Dashbordet begynner ved 10:25min. Her tar han feil. Dette er Mustanghistorie, men ser jo her at den terpingen på 60talls delt dashbord med runde luftdyser i media fra Ford har fått indoktrinert folk på hva en Mustang skal være. Nye dashbordet drar inspirasjon av reven 87-93 med rektangulære luftdyser, og firkanter som instrumentboksen bare at her er den dratt ut voldsomt med infotainmentdelen til høyre.

Så kanskje skal en kutte bort infotainmentdelen? Base 2.3L Ecoboost viser at det er selve nettbrettet som er i veien. Ville ikke tatt mange minutter bak rattet i Base Ecoboost før de delte skjermene hadde trigget meg. Det er også en rar avgjørelse. Ecoboost er den som selger mest. Mustang er ikke V8. Så er det billigere å lage to versjoner av dashbordet, og hvor kult er det å kjøpe en base Ecoboost når hele verden vet at dette er billigbordet?

Hele meningen med den store nettbrettskjermen er at ungdommen er vant til dette, fremtiden, hitech bla bla, men det er ungdommen som kjøper Ecoboost!
Base Ecoboost begynner på 31K, mens Ecoboost Premium med store skjermen begynner på 36500 Usd.
Nå blir Ecoboost kun som automat så all den ståheien med det nye drifthåndbrekket og Gitten Jr blir en lang forbindelse for kidsa som Ford prøver å nå her.

Er manuell et krav så starter ungdomsdrømmen med Base GT V8 på 41500 Usd.

Føler at det bare er smekka på en masse dilldall på 2024. V8 er priset for voksne, og nå som alt skal være EVbatteribil så kunne S650 stått ut med "tradisjonelt" instrumentboks med digitale visere som dagens versjon.

Driftbrekket. Er det noe som trengs? Mulig jeg er blitt gammel, men ser ikke behovet for å nappe i det på V8 RWD av dette kaliber. På Focus Mk3 RS med AWD så hadde det en misjon.

Revknappen på nøkkelen? Se på meg her jeg står utenfor bilen på et biltreff alle sammen. Jeg har kjøpt automat! Gang det med 10 eller enda flere automateiere som synes det er festelig! Kleint er mitt ord. Kommer uansett ikke til å bli noe problem på norske treff da den ikke skal selges her.
2024-ford-mustang-will-let-you-rev-it-remotely-from-the-keyfob

Da er vi på fronten.
Svarte feltet under grillen er borte. Bra begynnelse, men så leser jeg i kommentarfeltet: Hvorfor har du laget hjørneinntaket under frontlyktene større?
De er ikke større. Han har bare laget netting i all svartplasten. De luftinntakene på hjørnet er altfor store. Det er altfor mye svartplast i fronten.
90 grader på splittingen av nedre luftinntak endrer ingenting. Det blir for mye truck this, og for lite bil som dagens versjon.
Selv med frontendringene så ser det ut som en frontfanger fra Max Powerblekka fra 90tallet. En Combatfanger til Mustang?
Dark Horse er redningen her som holder luftinntaket langt nede slik dagens generasjon gjør. Men den begynner på 58K så den blir ikke for alle.

Må heller ikke glemme frontlykten. Den hjørneendringen er som tatt fra New Edge 99-2004. Liker den endringen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prishopp S550 vs S650 forklart. Store skjermen er dyr. Base Ecoboost er kanskje bare prislistefyll?
Ryktene om at du må ha GT Premium for å legge til performancepakker er ikke bra. Nesten så man skulle tro at det ikke er om å gjøre å selge flest mulig S650 Mustang?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har blitt skrevet og lagt ut flere videos i den siste tiden og jeg må si S650´n vokser på meg, men den hekken og fronten blir for meg ikke noe bedre hvordan jeg enn vender og vrenger på det men nå er jeg jo en stor fan av S550 facelift S197. S650 GT-fronten er ikke noe fryd for øyet, DH-fronten noe bedre da designtrekkene fra 73 Mustang Mach1 blir mer tydelig, base-fronten, tja, er fristet til å mene at den er finere enn GT sin. Og den dashen, gidder ikke en gang skrive noe mer om den. Artig å se at koppholderen i midtkonsollen fortsatt er den fra 07 Mondeo (er jo ikke det, den bare ligner). Men en ting har disse amerikanske forståsegpåere rett i og det er at Ford har forstått hva en Mustang er og at Mustang forblir en muskelbil og ikke endret til en sportsbil slik som Corvette har blitt. At Ford Norge ikke tar inn Mustang lenger er jo veldig synd, noen som vet om den blir tatt inn i Europa? Privatimport fra USA vet jeg ikke om går lenger, men om så vil jeg tro at en eller annen norsk gærning vil ta inn en S650 en i nær fremtid.

Skal bli spennende å se hvordan S650 blir mottatt i USA. Selv om arbeidsledigheten går stadig nedover i USA så er ikke kjøpekraften til yngre og lavere middelklassen blitt noe bedre og Mustangen er i ferd med å blir en dyr bil i USA også. Ikke det at Mustang har vært noe billigbil, det har det aldri vært men man fikk en billig muskelbil ved å kjøpe Mustang og det er vel i ferd med å endres mtp kjøpekraften til folk flest i USA ikke er den sterkeste. Ser fortsatt at en base cab koster like mye som en base GT og slik har det vært i flere ti-år men selv en ren base bil er med sine $31-36000 blitt en dyr bil slik jeg ser det og jeg er redd salgstallene aldri kommer opp til nivået for S197/S550.

En ting er i hvert fall helt klart for meg, det er ikke den WOW-følelsen for S650 som det var første gang jeg så en S550, for det var nesten som første gang jeg så en vingebil kjøre forbi torvet i Sandefjord, amasing! 

Link to comment
Share on other sites

On 3/12/2023 at 12:18 PM, xr4ti said:

 At Ford Norge ikke tar inn Mustang lenger er jo veldig synd, noen som vet om den blir tatt inn i Europa? Privatimport fra USA vet jeg ikke om går lenger, men om så vil jeg tro at en eller annen norsk gærning vil ta inn en S650 en i nær fremtid.

Ford Sverige har skrevet om S650 siden avdukningen i høst.
Samme dag avdukningen fant sted kom denne siden opp https://ford.se/nyhet/nya-ford-mustang

Kikker du på nye modeller så kommer denne siden opp https://ford.se/kommande/mustang

Kommer til Europa i andre halvår av 2023, men Ford Norge har ingen spor av nye Mustang på nettet. Den finnes heller ikke i norske pressemeldinger.

,Den vil nok dukke opp som bruktimport slik F-150 gjør. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal Ford begynne å gjøre som Dodge? Lytte til hva folk vil ha.

 

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...