Jump to content

Mondeo 2009 tdci. Oljelekkasje ned til turbo eller turbo? se bilder.


Balltus12

Recommended Posts

Hei på dere. Jeg fikk nå se muligens 2 lekkasjer på min motor. Jeg er usikker på om det er turboen eller noe annet.

Den første lekkasjen er bak en slangeklemme øverst i front på motoren. Bilde 1. Kjenner jeg med fingeren under slangeklemma er det fersk olje som drypper av og til ned og griser det til nede i fronten på motor rommet. Har skrudd av slangeklemma men skjønner ikke denne klemme anordningen??? Den klemmer jo bare på gummi? kan noen forklare meg dette? fikk ikke dratt det fra hverandre heller så dette skjønte jeg ikke noe av da slangeklemma "klemmer" bare på gummien.

Så ser det ut som turboen er tilgriset. Men hvor kommer dette fra?  jeg har ikke løftebukk så det er ganske trangt ja. Er det noen som har vært bort i dette tro? Håper det er noen med kunnskap der ute som kan svare meg. se bilde av turbo og plast rør. Hilsen balltus

IMG_9327 (2).jpg

IMG_9334.JPG

IMG_9330 (2).jpg

IMG_9332 (2).jpg

Link to comment
Share on other sites

Olja pleier å komme via veivhus ventilasjon, og blir sugd inn før turbo, som gjør at o-ringen ved flensen inn på turbo sveller opp og lekker. Du kan bytte den o-ringen og få det bedre, men etter min mening, er det oljefella i utluftinga, som er for dårlig og slipper gjennom for mye olje og ikke bare damp. Er veldig vanlig på mangen biler for tida

Link to comment
Share on other sites

Det er sant Grcossie.  Men over tid skjønner jeg også at veivhusvetilasjonen ikke funker som den skal og kanskje går tett slik på båter. Men er den lett å få av med tanke på å bytte veivhusventilasjonen? og spørsmål 2. Den oringen som pleier å lekke på grunn av at den sveller . Kan den byttes på en grei måte uten å demontere turbon? regner med at det er en oring som sitter på inngangen.(se bilde høyere opp som jeg har merket "Olje fra turbo"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noe som også har dukket opp nå er at det lukter litt eksos i fra vifta. Har ikke gjort noe som skulle tilsi at dette skulle dukke opp. Ikke er det ulyd fra eksosen heller så det må komme i fra der hvor lufta tas inn. dvs fra motoren fremme/bak. Er det noen spesiell plass på mondeoen dette pleier å skje tro?

Link to comment
Share on other sites

Eksoslukten kjennes en del når jeg skrur på ac-n. dvs når den store vifta i front av motoren går. Slår jeg av acn så stopper den store vifta og da kjenner jeg ingen ting under panseret. Heller ikke inne i bilen. Nå er ikke jeg så sikker på hvor eksosen går på denne mondeoen,men det ser ut som det går et voldsomt stort gummirør av dimensjoner helt i front nede ved vifte delen langs med radiatoren. Kanskje grcossie har noen tips til meg om hvor lekkasjene pleier å oppstå?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

nå har jeg funnet ut av lekkasjen. Den kommer fra den klemma som holder katalysatoren fast til turborn. Måtte opp på bukken ja. Fikk en til å holde foran eksosen bak. Så så og hørte vi det fes/fresa rundt klemma. Men er denne vanskelig å bytte tro? Er det knot? må den tas oven ifra og under i fra tro? Mye demontering??

Link to comment
Share on other sites

Eit godt tips er og bytte olja litt oftere, om olja er gammel så vil det bli naturlig med meir damp utav oljeåndinga og man får litt lekasjer.

Det hjelper og enormt på og vaske vekk gammel olje då det er umulig og finne lekasjer under eit godt lag med smuss.

Ein god motorvask fjerner også oljelukt 🙂

  • Like 2

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Hjelper selvsagt med vask og oljeskift, men oljefellene er for dårlige på alle nyere biler, hver gang vi har service på biler og tar av luftfilter slangen, så er det olje ved turbo innløpet, fra bilene har sin første service.Er vell noe produsentene mener er godt nok. Volvo foreks, har oljedrenerings hull i ic, det vil si det er født med en oljesvettings plass

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...