Bio85 Posted October 13, 2023 Share Posted October 13, 2023 Hei. Jeg har en ford mondeo mrk3 2.0L diesel. Når jeg kjøre med den ryker den blårøyk og når jeg gir gass, så kommer det en del blårøyk. Er det noe jeg kan gjøre med det. Bilen er bare gått 245.000km Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted October 14, 2023 Share Posted October 14, 2023 Velkommen til forumet. Jeg er ingen dieselekspert men blårøyk fra diesel er som oftest to ting, motoroljeforbruk eller feil tenningspunkt. Sjekk oljenivå om det er over full, sjekk om det er gjennomslag i motoren, sjekk om åndingen (PCV og tilhørende slager er åpne/fungerer), hva vet du om oljeskiftintervaller på motoren ( slurv gir ringheng og dermed utett oljering og komp.ringer), slitte ventiltetninger. Alle disse punktene kan gi blårøyk. Men utette dyser eller feil tenningspunkt på dieselpumpen kan også gi blårøyk som ligner på blårøyk fra oljeforbrenning. Jeg kjenner ikke disse motorene men om du gir noe mer opplysninger så kanskje noen andre har mer spesifikk erfaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 14, 2023 Share Posted October 14, 2023 Går motoren skikkelig ? Kan være turbo som begynner å bli slitt, slark i lager og oljeforbruk er vanlig da Tenningstidspunkt får du ikke gjort noe med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bio85 Posted October 14, 2023 Author Share Posted October 14, 2023 Motoren går helt fint den, det er full trykk på motoren. Eg har merket at det har blitt mindre olje på peilepinn. Det er ikke så lenge siden eg hadde olje skift på den. Men skal ha oljeskift på den snart, før eg har snart kjørt 10.000km på denne olje som er på den nå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 14, 2023 Share Posted October 14, 2023 Enten er det innvendig slitasje, stempelfjører, ventil tettninger, ventilstyringer eller turbo vil jeg tro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bio85 Posted October 14, 2023 Author Share Posted October 14, 2023 7 minutter siden, skrev grcossie: Enten er det innvendig slitasje, stempelfjører, ventil tettninger, ventilstyringer eller turbo vil jeg tro Ok. Men eg fikk høre at det kunne kanskje være slangen som går mellom turbo og intercooleren også.. At den får falsk luft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 14, 2023 Share Posted October 14, 2023 6 minutter siden, skrev Bio85: Ok. Men eg fikk høre at det kunne kanskje være slangen som går mellom turbo og intercooleren også.. At den får falsk luft. Ja da vil den gå for fett, for mye diesel i forhold til luft. Den kan ryke av den grunn også, men vil ikke bruke olje av den grunn. Kan være lurt å sjekke slike ting først, da de er enkelt å skifte. Du vil gjerne høre suse lyd eller turbo hyling når det er hull i slangen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now