Jump to content

Mk3 2L Tdci med blårøyk.


Bio85

Recommended Posts

Hei. Jeg har en ford mondeo mrk3 2.0L diesel. Når jeg kjøre med den ryker den blårøyk og når jeg gir gass, så kommer det en del blårøyk. Er det noe jeg kan gjøre med det. Bilen er bare gått 245.000km

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet.

Jeg er ingen dieselekspert men blårøyk fra diesel er som oftest to ting, motoroljeforbruk eller feil tenningspunkt.

Sjekk oljenivå om det er over full, sjekk om det er gjennomslag i motoren, sjekk om åndingen (PCV og tilhørende slager er åpne/fungerer), hva vet du om oljeskiftintervaller på motoren ( slurv gir ringheng og dermed utett oljering og komp.ringer), slitte ventiltetninger. Alle disse punktene kan gi blårøyk.

Men utette dyser eller feil tenningspunkt på dieselpumpen kan også gi blårøyk som ligner på blårøyk fra oljeforbrenning.

Jeg kjenner ikke disse motorene men om du gir noe mer opplysninger så kanskje noen andre har mer spesifikk erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Motoren går helt fint den, det er full trykk på motoren. Eg har merket at det har blitt mindre olje på peilepinn.

Det er ikke så lenge siden eg hadde olje skift på den. Men skal ha oljeskift på den snart, før eg har snart kjørt 10.000km på denne olje som er på den nå.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, skrev grcossie:

Enten er det innvendig slitasje, stempelfjører, ventil tettninger, ventilstyringer eller turbo vil jeg tro

Ok. Men eg fikk høre at det kunne kanskje være slangen som går mellom turbo og intercooleren også.. At den får falsk luft.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, skrev Bio85:

Ok. Men eg fikk høre at det kunne kanskje være slangen som går mellom turbo og intercooleren også.. At den får falsk luft.

Ja da vil den gå for fett, for mye diesel i forhold til luft. Den kan ryke av den grunn også, men vil ikke bruke olje av den grunn. Kan være lurt å sjekke slike ting først, da de er enkelt å skifte. Du vil gjerne høre suse lyd eller turbo hyling når det er hull i slangen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • and changed the title to Mk3 2L Tdci med blårøyk.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...