Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en 1990 ford sierra cosworth 4×4. Er nå helt original. Har jo litt lyst på litt mer hk. Hva trenger en for ca 300-350 hk? 

Noen som veit hva jeg trenger. Send gjerne link og deleliste. Vil ha en kjørbar bil.  Er nok masse slike tråder. Men blir litt svimmel og bla gjennom alt🙂

Posted

For den effekten trenger du et god gammeldags "grønndyse oppsett".  Dvs 3" eksosanlegg (gjerne med passende katalysator for EU kontroller etc, større dyser (f.eks Bosch "grønne" 803, men disse er nå utgått, så ikke å få kjøpt nye), en 3 bar MAP sensor, et chip tilpasset ditt oppsett (produsert av noen som KAN dette) og gjerne en større intercooler (som oftest en RS500 variant).  Aner ikke hvordan stand bilen er i, men sjekk gjerne bensinslanger, bensintrykksregulator og ikke minst bensinpumpe også.  Så må ladetrykk etc tilpasses det nye oppsettet.  Når alt er på plass er det en god ide å få sjekket alt med en bredbåndslambda så man vet at alt er på stell.

Posted (edited)
On 6/28/2025 at 7:17 PM, thagen1980 said:

Har en 1990 ford sierra cosworth 4×4. Er nå helt original. Har jo litt lyst på litt mer hk. Hva trenger en for ca 300-350 hk? 

Noen som veit hva jeg trenger. Send gjerne link og deleliste. Vil ha en kjørbar bil.  Er nok masse slike tråder. Men blir litt svimmel og bla gjennom alt🙂

Trimming av motor handler først og fremst om å gjøre motoren i stand til å flytte en større luftmasse enn originalt fra før luftfilteret til etter eksosanlegget, helst ved å fjerne restriksjoner og åpne opp det som er for trangt. :) 
Har man en turbomotor så gjør man dette dette enklest og billigst ved å øke ladetrykket ved hjelp av en -31 eller -34 actuator og evt. boost controller / bleed ventil, men den beste og eneste korrekte løsningen er å kombinere de to oppskriftene.
Følger vi luftens vei gjennom systemet: 
1. RS500 GR.A luft filteret.
2. STOR intercooler da den originale gir ett trykkfall på ca. 0,25 BAR.
3. 3" eksosanlegg da det originale gir ett trykkfall på ca. 0,25 BAR. 
4. Dyser.

0-280-150- 803 dysene kommer i utgangspunket fra en gammel Porche med M44 motor.
Moderne dyser har delenr. 0-280-155 - ???, 0-280-156-??+ osv 
Bosch 0280150803 / Porsche 95160611000 | INJECTOR PLANET CORP.
Bosch 0280156030 / Chrysler 04852747AA | INJECTOR PLANET CORP.
Bosch 0280155968 / Volvo 9202100 | INJECTOR PLANET CORP. Dette er dyser som er spesifikt designet for bruk med 4V topplokk. :) 
  

5. Chip tilpasset 3 BAR MAP sensor og de aktuelle dysene. 

I prioritert rekkefølge: 
Eksosanlegg: Mongoose stainless steel exhaust system: Ford Sapphire Cosworth 4wd
Intercooler og luftfilter. Sierra, Sapphire 2WD/4WD & Escort Cosworths - AIRTEC Motorsport
Actuator: -31 Wastegate Actuator to fit 4wd Sierra RS Cosworth
Chip: Ecu Chips

Dette rekker til 300 + hp. 

SKAL du ha 350 hp på Norsk pumpebensin, så Må du i tillegg montere en større turbo enn en 35 år gammel 47 mm Garrett T3 og du bør virkelig montere større dyser enn de ovennevnte ca. 42 lb/hr - ca. 440 ccm dysene. :) 

image.png.5ccde23c17df9093e8ed49a8b561890d.png

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted (edited)
2 hours ago, RS 1000 said:

...

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Takk for masse god info😊

Ser flere selger de grå bosh dysene nå som de grønne ikke er å oppdrive. Vil disse funke? Eventuelt delenr eller link til noen som fungerer bra til dette oppsettet. 

Posted (edited)
2 hours ago, thagen1980 said:

Takk for masse god info😊

Ser flere selger de grå bosh dysene nå som de grønne ikke er å oppdrive. Vil disse funke? Eventuelt delenr eller link til noen som fungerer bra til dette oppsettet. 

Værsågod.
Ser vi her: https://www.gomog.com/allmorgan/InjectorRatesBosch.html
så ser vi at 803 grønndysene er oppgitt til 37,1 lb/hr som betyr at de kan støtte en turbo som klarer å levere 29,7 lb/min. med luft = ca. 297 hp. 
Dette virker sikkert lite for noen, men 8 stk. dyser som går med 93% duty støtter 55 lb/min. med luft som er det RS500 turboen er oppgitt til. :) 
403 grådysene er oppgitt til 52 lb/hr som betyr at de kan støtte en turbo som leverer 41,6 lb/min. med luft = ca. 416 hp. 
403 dysene har vist seg å fungere godt i motorsport, men de fungerer ikke spesielt godt på en mild original motor. 
Følger du linken til chippene så kan du velge mellom forskjellige dyse alternativ. 

AU4Xnfe.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

De grå 403 dysene kom opp som alternativ. Ikke lett dette. Hva erstatta grønndysene? Er en jungel på nettet med div dyser osv. Men 400 dysene kom opp som alternativ. Noen som har en link til riktige dyser? Kjedelig hvis jeg bestiller feil.

Posted

Problemet her er at ALT er haugane gammelt. Alle de gamle dysene er gått ut av produksjon og det er så lite penger å tjene på de 7 Cosworthene som har overlevd at chipgutta bare selger de samme gamle chippene til de gamle dysene som er ute av produksjon. :(
https://www.autodoc.co.no/bosch/1150269?utm_medium=cpc&utm_source=google&tb_prm=1398030167&gadw=1&gad_source=2&gad_campaignid=1398030167&gclid=EAIaIQobChMI6vbP8vmZjgMVAEeRBR02PQ37EAEYASAAEgLQ5vD_BwE

https://www.racetronix.com/3102FM.html

De fleste i dag går jo for datasprut og da er dyseutvalget uendelig. 
I dette landet har folk brukt de glimrende Siemens 630 ccm dysene med forskjellige chip og litt ymse resultater innledningsvis. 

 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted (edited)

Ja, vil påstår at nå i 2025 er det oppsettet:

1. 3" eksosanlegg.

2. 01D139x dysene
3. 3 BAR MAP sensor.

4. MSD chip

5. -31 eller -34 wastegate actuator 

som er det som er den enkleste og greieste løsningen for som har ambisjoner i 300 hp klassen.

Er ambisjonene større enn ca. 319 hp ;) da er STOR intercooler, ett GODT luftfilter og større turbo ett absolutt MUST!  
Airetc intercooler:  Sierra, Sapphire 2WD/4WD & Escort Cosworths - AIRTEC Motorsport
Oppgradert T34 turbo: Garrett Classic | Lancia Delta HF Integrale 16V | Evo 1 16V – Garrett Motion

Med original luftfilterboks, original turbo, original intercooler og originalt eksosanlegg klarer ikke motoren å flytte noe særlig med luft og da er de originale dysene store nok til at de klarer å følge på med korrekt mengde bensin. 
Derfor holder det da med hakket hardere wastegate actuator og ett Steg 1 chip.   
image.thumb.png.e7ff63fa1cf5d025a5b076021b1ec07b.png  

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Takk igjen for utrolig god hjelp og info😊

Går nok for steg 1 nå. Så får en sanke litt deler etterhvert og kanskje ta det et steg videre. Dette er en helt original bil så vil ikke tukle for mye med den heller. 

Ikke mange urørte sedaner igjen.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...