Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en 1990 ford sierra cosworth 4×4. Er nå helt original. Har jo litt lyst på litt mer hk. Hva trenger en for ca 300-350 hk? 

Noen som veit hva jeg trenger. Send gjerne link og deleliste. Vil ha en kjørbar bil.  Er nok masse slike tråder. Men blir litt svimmel og bla gjennom alt🙂

Posted

For den effekten trenger du et god gammeldags "grønndyse oppsett".  Dvs 3" eksosanlegg (gjerne med passende katalysator for EU kontroller etc, større dyser (f.eks Bosch "grønne" 803, men disse er nå utgått, så ikke å få kjøpt nye), en 3 bar MAP sensor, et chip tilpasset ditt oppsett (produsert av noen som KAN dette) og gjerne en større intercooler (som oftest en RS500 variant).  Aner ikke hvordan stand bilen er i, men sjekk gjerne bensinslanger, bensintrykksregulator og ikke minst bensinpumpe også.  Så må ladetrykk etc tilpasses det nye oppsettet.  Når alt er på plass er det en god ide å få sjekket alt med en bredbåndslambda så man vet at alt er på stell.

Posted (edited)
On 6/28/2025 at 7:17 PM, thagen1980 said:

Har en 1990 ford sierra cosworth 4×4. Er nå helt original. Har jo litt lyst på litt mer hk. Hva trenger en for ca 300-350 hk? 

Noen som veit hva jeg trenger. Send gjerne link og deleliste. Vil ha en kjørbar bil.  Er nok masse slike tråder. Men blir litt svimmel og bla gjennom alt🙂

Trimming av motor handler først og fremst om å gjøre motoren i stand til å flytte en større luftmasse enn originalt fra før luftfilteret til etter eksosanlegget, helst ved å fjerne restriksjoner og åpne opp det som er for trangt. :) 
Har man en turbomotor så gjør man dette dette enklest og billigst ved å øke ladetrykket ved hjelp av en -31 eller -34 actuator og evt. boost controller / bleed ventil, men den beste og eneste korrekte løsningen er å kombinere de to oppskriftene.
Følger vi luftens vei gjennom systemet: 
1. RS500 GR.A luft filteret.
2. STOR intercooler da den originale gir ett trykkfall på ca. 0,25 BAR.
3. 3" eksosanlegg da det originale gir ett trykkfall på ca. 0,25 BAR. 
4. Dyser.

0-280-150- 803 dysene kommer i utgangspunket fra en gammel Porche med M44 motor.
Moderne dyser har delenr. 0-280-155 - ???, 0-280-156-??+ osv 
Bosch 0280150803 / Porsche 95160611000 | INJECTOR PLANET CORP.
Bosch 0280156030 / Chrysler 04852747AA | INJECTOR PLANET CORP.
Bosch 0280155968 / Volvo 9202100 | INJECTOR PLANET CORP. Dette er dyser som er spesifikt designet for bruk med 4V topplokk. :) 
  

5. Chip tilpasset 3 BAR MAP sensor og de aktuelle dysene. 

I prioritert rekkefølge: 
Eksosanlegg: Mongoose stainless steel exhaust system: Ford Sapphire Cosworth 4wd
Intercooler og luftfilter. Sierra, Sapphire 2WD/4WD & Escort Cosworths - AIRTEC Motorsport
Actuator: -31 Wastegate Actuator to fit 4wd Sierra RS Cosworth
Chip: Ecu Chips

Dette rekker til 300 + hp. 

SKAL du ha 350 hp på Norsk pumpebensin, så Må du i tillegg montere en større turbo enn en 35 år gammel 47 mm Garrett T3 og du bør virkelig montere større dyser enn de ovennevnte ca. 42 lb/hr - ca. 440 ccm dysene. :) 

image.png.5ccde23c17df9093e8ed49a8b561890d.png

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted (edited)
2 hours ago, RS 1000 said:

...

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Takk for masse god info😊

Ser flere selger de grå bosh dysene nå som de grønne ikke er å oppdrive. Vil disse funke? Eventuelt delenr eller link til noen som fungerer bra til dette oppsettet. 

Posted (edited)
2 hours ago, thagen1980 said:

Takk for masse god info😊

Ser flere selger de grå bosh dysene nå som de grønne ikke er å oppdrive. Vil disse funke? Eventuelt delenr eller link til noen som fungerer bra til dette oppsettet. 

Værsågod.
Ser vi her: https://www.gomog.com/allmorgan/InjectorRatesBosch.html
så ser vi at 803 grønndysene er oppgitt til 37,1 lb/hr som betyr at de kan støtte en turbo som klarer å levere 29,7 lb/min. med luft = ca. 297 hp. 
Dette virker sikkert lite for noen, men 8 stk. dyser som går med 93% duty støtter 55 lb/min. med luft som er det RS500 turboen er oppgitt til. :) 
403 grådysene er oppgitt til 52 lb/hr som betyr at de kan støtte en turbo som leverer 41,6 lb/min. med luft = ca. 416 hp. 
403 dysene har vist seg å fungere godt i motorsport, men de fungerer ikke spesielt godt på en mild original motor. 
Følger du linken til chippene så kan du velge mellom forskjellige dyse alternativ. 

AU4Xnfe.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

De grå 403 dysene kom opp som alternativ. Ikke lett dette. Hva erstatta grønndysene? Er en jungel på nettet med div dyser osv. Men 400 dysene kom opp som alternativ. Noen som har en link til riktige dyser? Kjedelig hvis jeg bestiller feil.

Posted

Problemet her er at ALT er haugane gammelt. Alle de gamle dysene er gått ut av produksjon og det er så lite penger å tjene på de 7 Cosworthene som har overlevd at chipgutta bare selger de samme gamle chippene til de gamle dysene som er ute av produksjon. :(
https://www.autodoc.co.no/bosch/1150269?utm_medium=cpc&utm_source=google&tb_prm=1398030167&gadw=1&gad_source=2&gad_campaignid=1398030167&gclid=EAIaIQobChMI6vbP8vmZjgMVAEeRBR02PQ37EAEYASAAEgLQ5vD_BwE

https://www.racetronix.com/3102FM.html

De fleste i dag går jo for datasprut og da er dyseutvalget uendelig. 
I dette landet har folk brukt de glimrende Siemens 630 ccm dysene med forskjellige chip og litt ymse resultater innledningsvis. 

 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted (edited)

Ja, vil påstår at nå i 2025 er det oppsettet:

1. 3" eksosanlegg.

2. 01D139x dysene
3. 3 BAR MAP sensor.

4. MSD chip

5. -31 eller -34 wastegate actuator 

som er det som er den enkleste og greieste løsningen for som har ambisjoner i 300 hp klassen.

Er ambisjonene større enn ca. 319 hp ;) da er STOR intercooler, ett GODT luftfilter og større turbo ett absolutt MUST!  
Airetc intercooler:  Sierra, Sapphire 2WD/4WD & Escort Cosworths - AIRTEC Motorsport
Oppgradert T34 turbo: Garrett Classic | Lancia Delta HF Integrale 16V | Evo 1 16V – Garrett Motion

Med original luftfilterboks, original turbo, original intercooler og originalt eksosanlegg klarer ikke motoren å flytte noe særlig med luft og da er de originale dysene store nok til at de klarer å følge på med korrekt mengde bensin. 
Derfor holder det da med hakket hardere wastegate actuator og ett Steg 1 chip.   
image.thumb.png.e7ff63fa1cf5d025a5b076021b1ec07b.png  

Etter at originalsprutet er chippet eller datasprutet mappet, så tenker jeg at det i praksis spiller forsvinnende liten rolle om man kjører det originale Cosworth sprutet eller om man har valgt å gå for datasprut.
De som tjener penger på å selge datasprut og de som tjener penger på å montere og mappe datasprut er selvsagt sterkt uenig. :)
Problemet med Cosworthsprutet er ikke selve sprutet. Problemet er at ett rundt 40 år gammelt ledningsnett som er av heller tvilsom kvalitet gjør at motoren oppleves som fuskende og ustabil. 
Nye datasprut får vanligvis fordelen av ett nytt ledningsnett som da fjerner problemet. 
Heldigvis finnes det flett nye ettermarkeds ledningsnett av meget høy kvalitet til Cosworthene, og det er i grunnen alt som skal til for å få ubetinget suksess. :)  
Med en Amerikansk tenningsforsterker og fra f.eks. FAST, Intellitronix eller PerTronix mener jeg at man med fordel kan beholde den originale fordeleren. :D 
En lokalt helt kjører dette på sin Volvo med B230 motor med original blokkmontert fordeler fra en eldgammel forgassermotor.
Kjører 2,3 BAR ladetrykk fra en 58/62 mm turbo, dra 7800 o/min og det er 100% fuskfritt. :) 

Ignition Boxes at Summit Racing

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Takk igjen for utrolig god hjelp og info😊

Går nok for steg 1 nå. Så får en sanke litt deler etterhvert og kanskje ta det et steg videre. Dette er en helt original bil så vil ikke tukle for mye med den heller. 

Ikke mange urørte sedaner igjen.

Posted

Værsågod, bare hyggelig. 

Kjekt å friske opp igjen gammel kunnskap og oppdatere hukommelsen i forhold til hva som er aktuelt og uaktuelt nå i dag.

Hadde en mistanke om det og det vi såg her lokalt i gamle dager var at disse steg 1 Cosworthene fungerte forbausende godt gjennom en årrekke når de hadde fått litt ekstra oppmerksomhet fra eiere som tok hensyn til de begrensningene som er i ett slikt oppsett. 
Med 3" eksosanlegg, hullborret luftfilterboks og 1,6 BAR peak ladetrykk i mellomregisteret som så faller til ca. 1,0 BAR ladetrykk på ca. 6500 o/min så går bilene virkelig godt fra 0 - ca. 140 km/t og det finnes tidlapper som viser 0 - 136,? km/t på 8.305 sek. fra Street legal stevne på Eikås i sin tid om jeg husker rett.
    
NB! Man MÅ ALDRI finne på grisekjøre en bil med dette oppsettet like hardt og like lenge på høye turtall som det man trygt kan gjøre med en steg 3 sats, men på gate er ikke det ett stort problem fordi den aktuelle utfordreren vanligvis er blitt frakjørt. :D 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

jeg har bestemt meg for grønndyse oppsett nå.

skal bestille chip fra motorsport development sammen med 3 bar map sensor derfra.

får opp noen alternativer på boost cotrol standard, bleed valve, air injection system, electronic boost controler

hva skal jeg velge her? noe jeg burde kjøpe?

på ecu babyboard er det standard l8 weber, pectel l8, collins l8

trenger jeg closed loop?

har bestilt -31 acctuator

greit og spørre så jeg ikke bestiller feil. 

må også kjøpe 3" eksos noen som har? og rs500 intercooler. 

Posted (edited)

Sannheten er vel at grønndyseoppsett var mer eller mindre obligatorisk på "alle" Cosworther og Weber-Marelli sprutet var fundamentert for den kjempesuksessen som disse Cosworthene ble bygget på.
Om alle Cosworthene hadde hatt det samme EEC motorstyresystemet som OHC, DOCH, T25Escos og V6 motorene, så hadde de nok lidd samme tragiske sjebne også.

Hva som er det beste valget av de alternativene der er det bare MSD som kan svare for. 
Spørsmålet er om det er det samme fuel og tenningsmappet i "Boost control standard" som i "Bleed valve." 
I tilfellet velger man Boost control standard og så kan du teste deg frem med bleed ventil i ettertid. :)
En T3 turbo takler høyt ladetrykk på lave turtall, men overruses og raser og du tvinger den til å holde ledetrykket oppe utover på turtall.  
Her kan det ligge en strategi på chippet avhengig av hvilken turbo du oppgir å bruke. 
Closed loop er nødvendig for alle som kjører katalysator da AFR konstant må variere på begge sider av lambda 1.  

Ja, oppgradert eksosanlegg bør du absolutt vurdere.
Man skal ikke gjøre vitenskap utav noe, men det er slik:
Jo større jo bedre da til og med 3" eksosanlegg med se-rett-igjennom-potter faktisk gir betydelig høyere mottrykk i downpipen enn man skulle tror, allerede fra det som er overraskende "lav effekt" for de fleste. ;) 
Noen har derfor valgt å bygge seg 2 x 2,5" eksosanlegg etter downpipen og det er det samme som 1 x 3,525" eksosanlegg. ;) 

Ang. RS 500-style intercoolere finnes det pene-å-se-på-produkter som du definitivt bør styre klar. Anbefaler at du vurderer Airtec eller noen andre som du vet har tette turbulatorer inne i cellene slik at intercooleren faktisk gjør maksimal nytte for seg og bidrar til å gi deg ett så godt resultat som overhode mulig.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Har bestilt airtec rs 500 intercooler. Sitter ny airtec radiator på bilen. Så det blir bra😊 Er kanskje lurest og bestille chip av noen i Norge. Litt lettere med kominikasjon osv.

Noen som har kontaktinfo til norske seriøse som lager chip. Så send pm med kontaktinfo😊

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...