Jump to content

Girkasse RWD Escort


Guest heho

Recommended Posts

De som ble brukt i fabrikkrallybilene.. Og selvfølgelig T5 fra 2wd Cos.

Link to comment
Share on other sites

har ikke quaife oppgraderingssett til rocket og type9

en så blodtrimma motor er vel kanskje litt kresen på hvor tette trinna i kassa er, slik at en standard kasse ikke passer selv om den er sterk nok og går an å bolte rett på

Link to comment
Share on other sites

Guest ROSENVOLD
De som ble brukt i fabrikkrallybilene.. Og selvfølgelig T5 fra 2wd Cos.

 

mange forskjellige som passer. spørs bare hvor mye jobb en skal ha i det og penger. Hadde valget vært mitt hadde en sekvensiell kasse blitt montert..

Link to comment
Share on other sites

Jegt mener å ha hørt noe om ei Granada kasse med revers bakover (til venstre for 2. gir) som skal være kraftigere. Det er vel den som kalles steinknuser kassa, men hvilken modell kom den orginalt i??

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo bruke MT75 fra sierra dohc 2L,skal være av samme type som sitter i cossy 4x4 så den bør tåle litt. Eneste er at du må ha delt mellomaksel.

1965 Ford Cortina GT Modified

1967 Ford Galaxie 2dht 390 c6

1977 Ford F-250 408 cleveland 4speed man.

1986 Ford Scorpio 2.0 i ohc

1978 Ford Taunus 1.6 stv 117000 km

1988 Ford Sierra 2l i ohc. Brukes på isen.

1996 Ford F-250 4x4 crewcab. 375hk/710Nm

2012 Ford Kuga 163hk Diesel.Individual.

Link to comment
Share on other sites

MT75 har en kjempeklump i bakenden. Blir en brei tunnel...

 

heho

En Granada "steinknuser"kasse kan vel ikke være så rå. Er vel ikke annet enn en Heavy Duty stv spesifikasjon. Ingen Granada kom med 200+HK..

Link to comment
Share on other sites

Guest ROSENVOLD

er vel ingen kasser som er bolt on og riktig størrelse som tåler det orginalt..

 

villle gått for ei quaife sekvensiell.. det er kult.. :!:

Link to comment
Share on other sites

DOHC-kassene skal passe rett på, det eneste du trenger er svinghjul. og mellomaksel seelvfølgelig. Hør med Jeg bytta bort ei kasse til en som kaller seg BR racing V6. Hør med han, den tror jeg ikke han skal ha så veldig my for. Og den kassa er BRA. Tro meg. :) Tlf: 97966801

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest ROSENVOLD
DOHC-kassene skal passe rett på, det eneste du trenger er svinghjul. og mellomaksel seelvfølgelig. Hør med Jeg bytta bort ei kasse til en som kaller seg BR racing V6. Hør med han, den tror jeg ikke han skal ha så veldig my for. Og den kassa er BRA. Tro meg. :) Tlf: 97966801

 

dohc kassa er elendig... er ikke bolt on når en skifter svinghjul, starter og masse...?

 

eller hva... får sekvensiell kasse som er bolt on.. uten masse mikkel med svinghjul og tull..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er den elendig? Har du kjørt istykker mange kanskje?

 

Det er i realiteten samme kassa som sitter på 2,9 v6.

Denne kassa igjen er igjen brukt på 4x4 Cosworth, med små modifikasjoner selvfølgelig, og det er allment opplest og vedtatt at på disse bilene kan du trimme opp til 350 hester før du må skifte.

 

Forteller du meg at en pinto-motor skal skremmes til over 350 hester, så er jeg med at kassa ikke holder mål..

 

Med "kassa passer rett på" mener jeg at man ikke trenger å ordne overganger, adapterplater, sveising og oppborring av nye bolthull.

Noe må man da for f*** greie å skru hvis man først skal ha seg ei ordentlig kasse. Å skifte svinghjul innebærer 6 skruer.

 

Du skal også innbille meg at du kan skaffe ei sekvensiell kasse til rundt 2000 kr? Da melder ihvertfall jeg meg på salgslisten.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest ROSENVOLD

blir mer enn 2000 hvis en skal skifte svinghjul, starter, mellomaksel osv..

 

er det verdtt det da? med ei kasse med elendige synkroringer. Hard bruk = ras.. dette vet alle. hvis en har en escort med 200 hk så er det ikke bestemor kjøring med scorpio en driver med. Hvor mange har ikke problemer med den kassa? har prøvekjørt flere cossier med ekstremt vond giring. De var ikke trimmet engang..

 

hadde kassa vært i nærheten av solid skulle jeg gjerne ha brukt den i escort rallybilen min.. Blir for dumt å lure ei slik kasse på en fyr..

Frode får heller selge den til noe der det passer bedre.

 

 

Og du trenger ikke fortelle meg hva en sekvensiell kasse koster... det vet jeg..

 

 

 

Det beste er uansett å kjøpe noe som gir en minst mulig arbeid når det gjelder tilpassing..

Link to comment
Share on other sites

blir mer enn 2000 hvis en skal skifte svinghjul, starter, mellomaksel osv..

 

er det verdtt det da? med ei kasse med elendige synkroringer. Hard bruk = ras.. dette vet alle. hvis en har en escort med 200 hk så er det ikke bestemor kjøring med scorpio en driver med. Hvor mange har ikke problemer med den kassa? har prøvekjørt flere cossier med ekstremt vond giring. De var ikke trimmet engang..

 

hadde kassa vært i nærheten av solid skulle jeg gjerne ha brukt den i escort rallybilen min.. Blir for dumt å lure ei slik kasse på en fyr..

Frode får heller selge den til noe der det passer bedre.

 

 

Og du trenger ikke fortelle meg hva en sekvensiell kasse koster... det vet jeg..

 

 

 

Det beste er uansett å kjøpe noe som gir en minst mulig arbeid når det gjelder tilpassing..

 

Skjønner at dette blir påstand mot påstand. Det får blir opp til brukeren. Men i forhold til prisen på en sekvensiell kasse mener jeg prisen blir ren utklassing..

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest ROSENVOLD

kan heller ikke sammenlignes med en jalla orginal kasse..

 

ville heller oppgradert ei sierra kasse da med quaife innmat og skikkelige synkroringer.. Koster rundt 10 -12 lapper..

 

da er det i tillegg ganske så bolt on... bare girkassebrakett som må endres... da snakker vi lite jobb + at det holder mye mye bedre enn mt75 kassene som haugevis av folk har problemer med.. skal være blind for ikke å innrømme det da.. svakhet nr 1 på 4x4... eller en av svakhetene er vel mer korrekt..

Link to comment
Share on other sites

Bssst... Feil, her snakkes det ikke om en 4x4.

Du får veldig mye annet rart for 10-12 lapper, og jeg syns ihvertfall det blir litt overkill på en pinto, men meg om det. :)

 

Kassa som frode har følger det med svinghjul på. Og mellomaksel har jeg, den må forresten kortes inn uansett da.. Det blir jo selvfølgelig noe jobb. Starter tror jeg faktisk jeg har og.. Hvis ikke koster ikke det all verden hos huggern. Du får gjøre opp di eiga meining heho. Du har jo ihvertfall fått noe råd, selv og de lærde strides. :wink:

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest ROSENVOLD

hva skal han med det svinghjulet da? passer ikke på boltsirkelen på ohc.. må eventuelt lage svinghjull eller kjøpe fra england..

 

 

hvis en bygger om en sierra ohc 5 trinns med qauife innmat så skal den tåle 275 hk.. er veldig enkelt og ikke altfor dyrt..

Link to comment
Share on other sites

Guest ROSENVOLD
Hva er boltsirkelen på OHC da?

 

hullene sitter litt asymetrisk plassert . vanskelig å definere sirkel.. må eventuelt måle opp, men med sammenligning så ser det forskjellig ut..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...