Jump to content

Dumpventil


Guest Trespasser

Recommended Posts

Guest Trespasser

Er det mulig at en får effekttap i en dumpventil? Leste nettop en post på cosworth sidene og begynte å lure... Jeg har en Bailey dumpventil. Hvorfor sette inn shims? Er det slik at hvis fjøra blir svak så kan turbotrykket gå ut dumpventilen eller?

Noen som vet om det er justeringsmuligheter på Bailey'en? Lurer på om det er en DV26 eller en DV26-D.

Link to comment
Share on other sites

såklart man får effekttap hvis fjæra blir for svak og ikke klarer å stå i mot turbotrykket...

 

det er ikke noen justeringsmuligheter på dv26'en, bortsett fra å shimse den....

 

ved å shimse den legger du bare inn noen skiver på fjæra til hovedstempelet....

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Ok. Takk for kjappt svar Olek! =)

Min dumpventil lager lyd bare trykket har komt seg opp til 0 Bar. Dvs. bare jeg trykker litt på gassen så kommer det lyd. Hvordan er denne ventilen å åpne? Er det mulig å bruke teflon ringer inni her da eller? Når du shimser den, vil det da si at den slår ut på høyere trykk?

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Noen som tilfeldigvis vet diameteren på shimsen som skal brukes? Hadde spart meg for litt arbeid =) Er på jobb nå og kan ta med den rette størrelsen.

Link to comment
Share on other sites

tror att jeg også bør gjøre det.. min dumper ut aaaalt for mye luft.. må liksom ladde opp 100% hver gang, savner den gang uten dump *ser opp i luften *

Link to comment
Share on other sites

kjører med veldig dempet resirk jeg nå, kun chatter som høres....

 

åhh ? gjør du det ? hvilken er det da ? jeg vil og ha chatter lyd... !? lader du mye ?

Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.

I got Adhd whats your excuse ?

Link to comment
Share on other sites

på biler med luft mengde måler trenger du vell dobbel stempla dump...

så den ikke drar falsk luft på tomgang, eller noe i den dur..

Ford Escort RS Cosworth 92'

Nissan Skyline R32 GT-R V-specII

Ford Escort Rs Turbo 86' "død"

Ford Scorpio 2.5 TD 90' "spiker"

Link to comment
Share on other sites

Motorer med luftmengde eller luftmassemåler trenger at dumpen er tett på tomgang eller er av resirk-typen. Du trenger ikke dobbelstemplet dump for at den skal være tett, bare at fjæra er stram nok, ev. shimsa stram nok. Har du en dump som ikke kan shimses og som suges opp kan du legge inn en liten bleed på sugeslangen. Sistnevnte kan gjøre at dumpen lekker ved belastning, det løser du med en enveisventil på bleeden. Jeg bygde det på min RST og det fungerte toppers. Justerbar bleed som kun slapp inn men ga fullt mottrykk til dumpen ved ladetrykk. Dumpen fungerte da glimrende, åpna lett og raskt og var helt tett.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Stemmer de er sånn de er... er ikke så inne i de der jeg :P

men på den siste metoden der så må du vell ha nokså mye trykk for å få den til å slippe.. :unsure: :unsure:

Ford Escort RS Cosworth 92'

Nissan Skyline R32 GT-R V-specII

Ford Escort Rs Turbo 86' "død"

Ford Scorpio 2.5 TD 90' "spiker"

Link to comment
Share on other sites

Nope, jeg kjørte med over 1bar uten lekkasje, men den åpna godt hørbart av 0,3bar.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

I dag shimsa jeg dumpen min... Målene er 26,1mm ytterdiameter og 11,1mm+ innterdiameter. Jeg laga noen ringer på 26/12. Passte perfekt! Jeg la i 2 teflonringer for å teste.

Jevnere drag, ikke så kvass lyd (herlig), generellt konge! =) Anbefales til alle! Kommer til å teste med flere ringer bare for å se hva som skjer. Tar jo ikke lange tiden å gjøre det.

Tok den leengste omveien til leiligheten noen sinne. Jeg skrudde anlegget av og bare nøt den forbedrede lyden og det fine draget =) Spant lettere! :)

Link to comment
Share on other sites

Altså, du fikk dumpen din tett og fikk det draget motoren din egentlig skulle ha. Herlig tenker jeg... :P

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Stemmer! Nå var det ikke så mye "lagg" før den tok seg ut! Mye bedre guff etter jeg har skiftet gir osv. Generellt en åpenbaring det der =) Shims dumpen! Alt jeg har å si ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...