Guest Trespasser Posted August 2, 2005 Posted August 2, 2005 Er det mulig at en får effekttap i en dumpventil? Leste nettop en post på cosworth sidene og begynte å lure... Jeg har en Bailey dumpventil. Hvorfor sette inn shims? Er det slik at hvis fjøra blir svak så kan turbotrykket gå ut dumpventilen eller? Noen som vet om det er justeringsmuligheter på Bailey'en? Lurer på om det er en DV26 eller en DV26-D.
OleK Posted August 2, 2005 Posted August 2, 2005 såklart man får effekttap hvis fjæra blir for svak og ikke klarer å stå i mot turbotrykket... det er ikke noen justeringsmuligheter på dv26'en, bortsett fra å shimse den.... ved å shimse den legger du bare inn noen skiver på fjæra til hovedstempelet.... Cosworth!
Guest Trespasser Posted August 2, 2005 Posted August 2, 2005 Ok. Takk for kjappt svar Olek! =)Min dumpventil lager lyd bare trykket har komt seg opp til 0 Bar. Dvs. bare jeg trykker litt på gassen så kommer det lyd. Hvordan er denne ventilen å åpne? Er det mulig å bruke teflon ringer inni her da eller? Når du shimser den, vil det da si at den slår ut på høyere trykk?
Guest Trespasser Posted August 2, 2005 Posted August 2, 2005 Noen som tilfeldigvis vet diameteren på shimsen som skal brukes? Hadde spart meg for litt arbeid =) Er på jobb nå og kan ta med den rette størrelsen.
Guest Trespasser Posted August 2, 2005 Posted August 2, 2005 Vil jeg merke no forskjell med bare en shims?
OleK Posted August 2, 2005 Posted August 2, 2005 kan tenke meg at den bør være ca 25-30 mm i diameter... hvis du shimser opp 3-4 mm så vil du nok merke stor forskjell... Cosworth!
Guest xsiv Posted August 3, 2005 Posted August 3, 2005 tror att jeg også bør gjøre det.. min dumper ut aaaalt for mye luft.. må liksom ladde opp 100% hver gang, savner den gang uten dump *ser opp i luften *
OleK Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 kjører med veldig dempet resirk jeg nå, kun chatter som høres.... DEILIG!! Cosworth!
RsTurboTaule Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 etter at jeg skrudde opp trykket til 1bar sluttet dumpen å låse seg så lett.. noen som har erfaring med ,hvis en står lenge på tomgang så låser dumpen seg på "litt" åpen? 88 Escort RSTurbo
RsturboS2 Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 kjører med veldig dempet resirk jeg nå, kun chatter som høres.... åhh ? gjør du det ? hvilken er det da ? jeg vil og ha chatter lyd... !? lader du mye ? Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.I got Adhd whats your excuse ?
RsturboS2 Posted August 5, 2005 Posted August 5, 2005 lader ikke mer enn 1.3 nå...... <{POST_SNAPBACK}> tror jeg skal gi med på 1 jeg.. har litt chatter lyd da.. bitte litt.. Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.I got Adhd whats your excuse ?
thewizard Posted August 5, 2005 Posted August 5, 2005 Min bailey dv26 har låst seg mange ganger.. men har liksom kommet fram til at den kun låser seg når bilen er skikkelig varm som foreks mye bykjøring.. Escort RsTurbo S2
RsTurboTaule Posted August 5, 2005 Posted August 5, 2005 får sånn derre flaprelyd fra luftspjeldet ved 1bar jeg og... OLEK: lader du 1.3bar peak eller belastning? hvis du skjønner... toppakningen er ikke glad i mye over 1bar... 88 Escort RSTurbo
2.8 injection Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 er det noe forskjell på dumpventil/wastegate på biler med og uten luftmengdemåler? 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
Finken Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 på biler med luft mengde måler trenger du vell dobbel stempla dump...så den ikke drar falsk luft på tomgang, eller noe i den dur.. Ford Escort RS Cosworth 92' Nissan Skyline R32 GT-R V-specII Ford Escort Rs Turbo 86' "død" Ford Scorpio 2.5 TD 90' "spiker"
Leo Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Motorer med luftmengde eller luftmassemåler trenger at dumpen er tett på tomgang eller er av resirk-typen. Du trenger ikke dobbelstemplet dump for at den skal være tett, bare at fjæra er stram nok, ev. shimsa stram nok. Har du en dump som ikke kan shimses og som suges opp kan du legge inn en liten bleed på sugeslangen. Sistnevnte kan gjøre at dumpen lekker ved belastning, det løser du med en enveisventil på bleeden. Jeg bygde det på min RST og det fungerte toppers. Justerbar bleed som kun slapp inn men ga fullt mottrykk til dumpen ved ladetrykk. Dumpen fungerte da glimrende, åpna lett og raskt og var helt tett. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Finken Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Stemmer de er sånn de er... er ikke så inne i de der jeg men på den siste metoden der så må du vell ha nokså mye trykk for å få den til å slippe.. Ford Escort RS Cosworth 92' Nissan Skyline R32 GT-R V-specII Ford Escort Rs Turbo 86' "død" Ford Scorpio 2.5 TD 90' "spiker"
Leo Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Nope, jeg kjørte med over 1bar uten lekkasje, men den åpna godt hørbart av 0,3bar. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Guest Trespasser Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 I dag shimsa jeg dumpen min... Målene er 26,1mm ytterdiameter og 11,1mm+ innterdiameter. Jeg laga noen ringer på 26/12. Passte perfekt! Jeg la i 2 teflonringer for å teste. Jevnere drag, ikke så kvass lyd (herlig), generellt konge! =) Anbefales til alle! Kommer til å teste med flere ringer bare for å se hva som skjer. Tar jo ikke lange tiden å gjøre det. Tok den leengste omveien til leiligheten noen sinne. Jeg skrudde anlegget av og bare nøt den forbedrede lyden og det fine draget =) Spant lettere!
Leo Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Altså, du fikk dumpen din tett og fikk det draget motoren din egentlig skulle ha. Herlig tenker jeg... Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Guest Trespasser Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Stemmer! Nå var det ikke så mye "lagg" før den tok seg ut! Mye bedre guff etter jeg har skiftet gir osv. Generellt en åpenbaring det der =) Shims dumpen! Alt jeg har å si
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now