Jump to content

Dumpventil


Recommended Posts

Guest Trespasser
Posted

Er det mulig at en får effekttap i en dumpventil? Leste nettop en post på cosworth sidene og begynte å lure... Jeg har en Bailey dumpventil. Hvorfor sette inn shims? Er det slik at hvis fjøra blir svak så kan turbotrykket gå ut dumpventilen eller?

Noen som vet om det er justeringsmuligheter på Bailey'en? Lurer på om det er en DV26 eller en DV26-D.

Posted

såklart man får effekttap hvis fjæra blir for svak og ikke klarer å stå i mot turbotrykket...

 

det er ikke noen justeringsmuligheter på dv26'en, bortsett fra å shimse den....

 

ved å shimse den legger du bare inn noen skiver på fjæra til hovedstempelet....

Cosworth!

Guest Trespasser
Posted

Ok. Takk for kjappt svar Olek! =)

Min dumpventil lager lyd bare trykket har komt seg opp til 0 Bar. Dvs. bare jeg trykker litt på gassen så kommer det lyd. Hvordan er denne ventilen å åpne? Er det mulig å bruke teflon ringer inni her da eller? Når du shimser den, vil det da si at den slår ut på høyere trykk?

Guest Trespasser
Posted

Noen som tilfeldigvis vet diameteren på shimsen som skal brukes? Hadde spart meg for litt arbeid =) Er på jobb nå og kan ta med den rette størrelsen.

Guest Trespasser
Posted

Vil jeg merke no forskjell med bare en shims?

Posted

kan tenke meg at den bør være ca 25-30 mm i diameter...

 

hvis du shimser opp 3-4 mm så vil du nok merke stor forskjell...

Cosworth!

Posted

tror att jeg også bør gjøre det.. min dumper ut aaaalt for mye luft.. må liksom ladde opp 100% hver gang, savner den gang uten dump *ser opp i luften *

Posted

etter at jeg skrudde opp trykket til 1bar sluttet dumpen å låse seg så lett.. noen som har erfaring med ,hvis en står lenge på tomgang så låser dumpen seg på "litt" åpen?

88 Escort RSTurbo

Posted
kjører med veldig dempet resirk jeg nå, kun chatter som høres....

 

åhh ? gjør du det ? hvilken er det da ? jeg vil og ha chatter lyd... !? lader du mye ?

Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.

I got Adhd whats your excuse ?

Posted

Min bailey dv26 har låst seg mange ganger.. men har liksom kommet fram til at den kun låser seg når bilen er skikkelig varm som foreks mye bykjøring..

Escort RsTurbo S2
Posted

får sånn derre flaprelyd fra luftspjeldet ved 1bar jeg og... OLEK: lader du 1.3bar peak eller belastning? hvis du skjønner... toppakningen er ikke glad i mye over 1bar...

88 Escort RSTurbo

Posted

er det noe forskjell på dumpventil/wastegate på biler med og uten luftmengdemåler?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted

på biler med luft mengde måler trenger du vell dobbel stempla dump...

så den ikke drar falsk luft på tomgang, eller noe i den dur..

Ford Escort RS Cosworth 92'

Nissan Skyline R32 GT-R V-specII

Ford Escort Rs Turbo 86' "død"

Ford Scorpio 2.5 TD 90' "spiker"

Posted

Motorer med luftmengde eller luftmassemåler trenger at dumpen er tett på tomgang eller er av resirk-typen. Du trenger ikke dobbelstemplet dump for at den skal være tett, bare at fjæra er stram nok, ev. shimsa stram nok. Har du en dump som ikke kan shimses og som suges opp kan du legge inn en liten bleed på sugeslangen. Sistnevnte kan gjøre at dumpen lekker ved belastning, det løser du med en enveisventil på bleeden. Jeg bygde det på min RST og det fungerte toppers. Justerbar bleed som kun slapp inn men ga fullt mottrykk til dumpen ved ladetrykk. Dumpen fungerte da glimrende, åpna lett og raskt og var helt tett.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Posted

Stemmer de er sånn de er... er ikke så inne i de der jeg :P

men på den siste metoden der så må du vell ha nokså mye trykk for å få den til å slippe.. :unsure: :unsure:

Ford Escort RS Cosworth 92'

Nissan Skyline R32 GT-R V-specII

Ford Escort Rs Turbo 86' "død"

Ford Scorpio 2.5 TD 90' "spiker"

Posted

Nope, jeg kjørte med over 1bar uten lekkasje, men den åpna godt hørbart av 0,3bar.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Guest Trespasser
Posted

I dag shimsa jeg dumpen min... Målene er 26,1mm ytterdiameter og 11,1mm+ innterdiameter. Jeg laga noen ringer på 26/12. Passte perfekt! Jeg la i 2 teflonringer for å teste.

Jevnere drag, ikke så kvass lyd (herlig), generellt konge! =) Anbefales til alle! Kommer til å teste med flere ringer bare for å se hva som skjer. Tar jo ikke lange tiden å gjøre det.

Tok den leengste omveien til leiligheten noen sinne. Jeg skrudde anlegget av og bare nøt den forbedrede lyden og det fine draget =) Spant lettere! :)

Posted

Altså, du fikk dumpen din tett og fikk det draget motoren din egentlig skulle ha. Herlig tenker jeg... :P

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Guest Trespasser
Posted

Stemmer! Nå var det ikke så mye "lagg" før den tok seg ut! Mye bedre guff etter jeg har skiftet gir osv. Generellt en åpenbaring det der =) Shims dumpen! Alt jeg har å si ;)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...