Jump to content

starteren går uten at eg har i nøkkelen


Guest mr_doodee

Recommended Posts

Guest mr_doodee

no er eg lei!

skulle ut å starte bilen i sted, da var den død, skjedde ingenting når eg vridde om tenningen, utenom at alle lysene kom på og at bensinpumpen startet. starteren slo ikke inn..

 

så hentet eg golfen våres og tok startkabler, da skjedde det noe, virket som om starteren var litt treg i begynnelsen, men til slutt begynte den å sveive, så startet motoren, men det var en utrolig ekkelt lyd som ikke skulle være der, så eg stoppet motoren igjen med en gang, da hørte eg at motoren stod å kinnet, pga starteren ikke koblet seg ut, fordi om eg hadde nøkkelen i handen, så eg travet fram og reiv av startkablene, da sluttet det etter 10 sek, så tok en en hammer og slo på starteren, da begynte den igjen å kinne, nøkklene hadde eg fortsatt i hånden... så no har eg tatt av batteriklemme, og håper noen av dere har noe forslagt til hva eg skal gjøre og hva som er galt?

Link to comment
Share on other sites

Starteren har et innslagsrelé på toppen, den lille sylinderen. Når denne får strøm fra switchen gjør den slik at starteren slår inn og begynner å gå. Du har nok problemer med at dette releet får strøm når det ikke skal ha det. Mål på ledningen inn på starteren om det går strøm i den når nøkkelen ikke står i, og om det er strøm når du vrir om nøkkelen. Kan være der det ligger, men jeg vil heller tippe på at et eller annet er galt inne i starteren, men kontroller styrestrømmen først. Startere koster jo litt kroner.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...