Jump to content

Garret T-35 og T-34 stage 3


Guest Komfort

Recommended Posts

Guest Komfort

Da min originale T-35 (A/R 0,63) var utslitt gikk jeg i innkjøp av en T-34 stage 3 A/R 0,63.

 

Trodde/ håpet det skulle være mer bunndrag i den, den virker helt lik.

Ved montering så dem helt like ut. Forskjellen er at det står T-3 på kompressorhuset på den nye!

 

Er disse turboene like ??

Er det hjernen (amalventil) som styrer når turboen skal begynne å lade?? (Ved utkopling av amal får jeg 0,5 Bar. Må ha ny actuator for å teste det.)

 

Begge kommer på ca 3000rpm. Misstenkelig likt! :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

alibaba: settes det på et 0.48 ex.hus vil du merke veldig stor forskjell. Bilen får mye mindre lag. Ulempen er at du vil få mer mottrykk, noe som igjen vil føre til høyere temperatur i motoren.. Vet om flere som har gjort det og det funker VANVITTIG godt.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort

Lurer også på om amal ventilen gjør noe med trykket ??

Jeg vet at den sørger for boostfunksjonen og stabilt trykk, men gjør den sånn at turboen ikke starter å lade før 3000rpm.

 

Er det noen som kjører med T-34 stage 3 ?? Når begynner den å lade??

Blei fortalt at den skulle starte på under 2500rpm!!?? Kanskje amal ventilen ødelegger responsen......?

Link to comment
Share on other sites

Begge skal visst levere luft til ca 380hk, men det skal være mindre mottrykk på t-34 èn ! Skulle vært mindre lag også....??

 

 

Påstander fra selger er den minst pålitelige kilden som eksisterer. Mest sannsynlig har du fått en turbo som er lik til den du hadde. Sånn går det når man tror at steg 3 må være bedre enn steg 2, fordi 3 er mer enn 2. Alle T34 o.l. gir høyt mottrykk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Turbonetics T3/T4(420hk) min med ar .63 eksos, oppnår ca 0,5 bar på 3000 og 1,5bar på 3600 (målt på rullende landevei). koblet vekk amal, har bleedventil. Håper på litt tidligere ladetrykk med Jensspeed chip og svarte dyser :) .

Edited by fordcosworth

Sierra Cosworth 1988mod(solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
etter som jeg har lest meg til , er amal ventilen til og begrense overtrykk (mere enn 0,8 bar) da slipper den gjennom luft som åpner wastegate ventilen .

 

...egentlig motsatt! actuatoren er alene satt opp til ca 0,5 Bar. Amal ventilen blør luft forbi actuatoren slik at den får lavere trykk. Så når man når det spesifiserte trykket vil amal blø mindre og stabilisere trykket. Lufta som blør ut går til luftfilteret.

 

Dårlig måte å regulere trykket på spør du meg.....

Link to comment
Share on other sites

Lurer også på om amal ventilen gjør noe med trykket ??

Jeg vet at den sørger for boostfunksjonen og stabilt trykk, men gjør den sånn at turboen ikke starter å lade før 3000rpm.

 

Er det noen som kjører med T-34 stage 3 ?? Når begynner den å lade??

Blei fortalt at den skulle starte på under 2500rpm!!?? Kanskje amal ventilen ødelegger responsen......?

 

At en T34 begynner å lade på 2500 kan vel stemme, men det er ikke det samme som at du har fullt ladetrykk på 2500. Du må vel nærmere 3500 før du klarer det. Sant det er kjekt med A/R 0.63 på Escort ? NOT ! Når du setter du på 18 - 19 tomms hjul blir det enda tristere.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Turbonetics T3/T4(420hk) min med ar .63 eksos, oppnår ca 0,5 bar på 3000 og 1,5bar på 3600 (målt på rullende landevei). koblet vekk amal, har bleedventil. Håper på litt tidligere ladetrykk med Jensspeed chip og svarte dyser :) .

 

 

En kammerat kjøpte en sånn turbo av KRB, men den hadde A/R 0.48 og steg 3 aksling. Den lader sånn som du sier. Er du helt sikker på at du har A/R 0,63 ?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort

Er det mulig å få tak i en turbo som gir max trykk på ca 2200rpm og som leverer luft til ca 380 hk UTEN å drepe motoren med mottrykk ?????

Link to comment
Share on other sites

forresten så har vi testet escort cosworth turboen (std t-34) og den gir 1 bar på ca 3500 rpm med 0.63 ex.hus og 1 bar på ca 2600 rpm med 0.48 ex.hus. dette er testet både på escort og sierra

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
forresten så har vi testet escort cosworth turboen (std t-34) og den gir 1 bar på ca 3500 rpm med 0.63 ex.hus og 1 bar på ca 2600 rpm med 0.48 ex.hus.  dette er testet både på escort og sierra

 

Da skal vel jeg være fornøyd da som får 1Bar på ca 3000rpm :rolleyes:

 

Hvordan testet dere det??

Link to comment
Share on other sites

Turbonetics T3/T4(420hk) min med ar .63 eksos, oppnår ca 0,5 bar på 3000 og 1,5bar på 3600 (målt på rullende landevei). koblet vekk amal, har bleedventil. Håper på litt tidligere ladetrykk med Jensspeed chip og svarte dyser :) .

 

 

En kammerat kjøpte en sånn turbo av KRB, men den hadde A/R 0.48 og steg 3 aksling. Den lader sånn som du sier. Er du helt sikker på at du har A/R 0,63 ?

 

Ja, er helt sikker, står ar.63 på eksoshuset, har kjeramisk lager. Skal på rulla i slutten av neste uke igjen (mye vil ha mer), kan legge ut bremsepapiret etter dette.

Sierra Cosworth 1988mod(solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
Turbonetics T3/T4(420hk) min med ar .63 eksos, oppnår ca 0,5 bar på 3000 og 1,5bar på 3600 (målt på rullende landevei). koblet vekk amal, har bleedventil. Håper på litt tidligere ladetrykk med Jensspeed chip og svarte dyser :) .

 

 

En kammerat kjøpte en sånn turbo av KRB, men den hadde A/R 0.48 og steg 3 aksling. Den lader sånn som du sier. Er du helt sikker på at du har A/R 0,63 ?

 

Ja, er helt sikker, står ar.63 på eksoshuset, har kjeramisk lager. Skal på rulla i slutten av neste uke igjen (mye vil ha mer), kan legge ut bremsepapiret etter dette.

 

Er ikke A/R forholdet mellom arealet på bladene på eksosturbinen og arealet på eksoshuset ??

Det vil vel si at hvis du bytter til en annet turbin vil A/R forholdet forandre seg selv om det står 0.63 på huset ????!!!!! Eller har jeg missforstått ??

Link to comment
Share on other sites

Turbonetics T3/T4(420hk) min med ar .63 eksos, oppnår ca 0,5 bar på 3000 og 1,5bar på 3600 (målt på rullende landevei). koblet vekk amal, har bleedventil. Håper på litt tidligere ladetrykk med Jensspeed chip og svarte dyser :) .

 

 

En kammerat kjøpte en sånn turbo av KRB, men den hadde A/R 0.48 og steg 3 aksling. Den lader sånn som du sier. Er du helt sikker på at du har A/R 0,63 ?

 

Ja, er helt sikker, står ar.63 på eksoshuset, har kjeramisk lager. Skal på rulla i slutten av neste uke igjen (mye vil ha mer), kan legge ut bremsepapiret etter dette.

 

Ja takk, gjerne.

Bremsepapirer er alltid interessant lesestoff.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å få tak i en turbo som gir max trykk på ca 2200rpm og som leverer luft til ca 380 hk UTEN å drepe motoren med mottrykk ?????

 

Nei, ikke på en 2,0L Cosworth. Hva skal du med maks trykk på 2200 da ? Automatikk kasse ?

 

En flowpreppet 4x4 eller super 60 T3 turbo med spesialbearbeidet turbinhus er det nærmeste du kommer. En slik turbo vil klare 1 kg på rundt 2200 og rundt 350 hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
Er det mulig å få tak i en turbo som gir max trykk på ca 2200rpm og som leverer luft til ca 380 hk UTEN å drepe motoren med mottrykk ?????

 

Nei, ikke på en 2,0L Cosworth. Hva skal du med maks trykk på 2200 da ? Automatikk kasse ?

 

En flowpreppet 4x4 eller super 60 T3 turbo med spesialbearbeidet turbinhus er det nærmeste du kommer. En slik turbo vil klare 1 kg på rundt 2200 og rundt 350 hk.

 

fordi max Nm ved 2200-6000 rpm gir bedre drag og mindre lag enn ved 3500-6000 rpm. da forutsatt at begge motorene yter den samme max effekt !!

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Er ikke A/R forholdet mellom arealet på bladene på eksosturbinen og arealet på eksoshuset ??

Det vil vel si at hvis du bytter til en annet turbin vil A/R forholdet forandre seg selv om det står 0.63 på huset ????!!!!! Eller har jeg missforstått ??

 

A/R forhold er arealet i eksosinnløpet delt på avstanden fra senter av aksling til senter av innløp.

Så ett større turbinhjul vil ikke forandre a/r forholdet, men ett større turbinhjul vil flowe mer og gi mindre mottrykk med samme a/r forhold. Pga dette kan ikke a/r forhold sammenlignes direkte mellom forskjellige turboer med mindre turboene bruker samme str. turbinhjul.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Nei, ikke på en 2,0L Cosworth. Hva skal du med maks trykk på 2200 da ? Automatikk kasse ?

 

En flowpreppet 4x4 eller super 60 T3 turbo med spesialbearbeidet turbinhus er det nærmeste du kommer. En slik turbo vil klare 1 kg på rundt 2200 og rundt 350 hk.

 

Jeg kjøpte en flowpreppet super60 til min bil. Den var ganske grom, ja. Men er vel avhengig av en cosworth motor som flower bra for å greie 350hk, altså mild porting, eller ett sett milde trimkammer f.eks. For den er vel ikke så glad i høye ladetrykk.

Dessverre holdt den bare i 10 timer før jeg røykla hele dalen der jeg bor under en litt heftig forbikjøring. Lagrene var så ferdige at den subbet som f...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...