Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. Sannheten er vel at grønndyseoppsett var mer eller mindre standard på "alle" Cosworther og fundamentert for den kjelpesuksessen som Cosworth var. Om alle Cosworthene hadde hatt det samme EEC motorstyresystemet som OHC, DOCH, T25Escos og V6 motorene, så hadde de nok lidd samme sjebne også. Hva som er det beste valget av de alternativene der er det bare MSD som kan svare for. Spørsmålet er om det er det samme fuel og tenningsmappet i "Boost control standard" som i "Bleed valve." I tilfellet velger man Boost control standard og så kan du teste deg frem med bleed ventil i ettertid. En T3 turbo takler høyt ladetrykk på lave turtall, men overruses og raser og du tvinger den til å holde ledetrykket oppe utover på turtall. Her kan det ligge en strategi på chippet avhengig av hvilken turbo du oppgir å bruke. Closed loop er nødvendig for alle som kjører katalysator da AFR konstant må variere på begge sider av lambda 1. Ja, oppgradert eksosanlegg bør du absolutt vurdere. Man skal ikke gjøre vitenskap utav noe, men det er slik: Jo større jo bedre da til og med 3" eksosanlegg med se-rett-igjennom-potter faktisk gir betydelig høyere mottrykk i downpipen enn man skulle tror, allerede fra det som er overraskende "lav effekt" for de fleste. Noen har derfor valgt å bygge seg 2 x 2,5" eksosanlegg etter downpipen og det er det samme som 1 x 3,525" eksosanlegg. Ang. RS 500-style intercoolere finnes det pene-å-se-på-produkter som du definitivt bør styre klar. Anbefaler at du vurderer Airtec eller noen andre som du vet har tette turbulatorer inne i cellene slik at intercooleren faktisk gjør maksimal nytte for seg og bidrar til å gi deg ett så godt resultat som overhode mulig.
  3. Litt av en pris😅 Her er bilen i 2019 forresten https://www.finn.no/mobility/item/154271914
  4. Yesterday
  5. Eier nr 2 rota ikke bort tiden på å ta den fra L til RS Cosworth.
  6. Kanskje stiv pris, men bilen ser jo hel og pen ut Selvom bilen er ombygd, er jo det aldri feil med vingebil, spesielt med BBS (replica) felger. https://www.finn.no/415409337
  7. Last week
  8. jeg har bestemt meg for grønndyse oppsett nå. skal bestille chip fra motorsport development sammen med 3 bar map sensor derfra. får opp noen alternativer på boost cotrol standard, bleed valve, air injection system, electronic boost controler hva skal jeg velge her? noe jeg burde kjøpe? på ecu babyboard er det standard l8 weber, pectel l8, collins l8 trenger jeg closed loop? har bestilt -31 acctuator greit og spørre så jeg ikke bestiller feil. må også kjøpe 3" eksos noen som har? og rs500 intercooler.
  9. Nei, er trykkbryteren, som regulerer trykket ved å slå av og på strøm til clutch
  10. jeg så de. men kom på en som har mye cosworter. og han hadde. men trur jeg kjøper disse også.
  11. God Karma og timing? https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/415210635?
  12. Har noen delenr på dørskinn til Sierra jeg prøver å finne ut av. Vet at noen karosseridelenr "endrer" seg når de passer neste generasjon som feks Escort Mk3 og Mk4. Mulig det jeg har er "gamle" delenr for noen av de ser jeg bare er til Sierra Mk1 i følge det jeg finner av nettsøk? Fordør 1623759 Bakdør 6170646 Bakdør 6500416 Bakdør stv 6095636 Det er ikke langdører, men i dag bør det ikke være noe problem å forlenge en 5dør/sedandør. Er villig til å ofre skinn om det er fører til noen reprodeler i fremtiden.
  13. Dette er hjernen på min. Må bestille chip til l8 da?
  14. Værsågod, bare hyggelig. Kjekt å friske opp igjen gammel kunnskap og oppdatere hukommelsen i forhold til hva som er aktuelt og uaktuelt nå i dag. Hadde en mistanke om det og det vi såg her lokalt i gamle dager var at disse steg 1 Cosworthene fungerte forbausende godt gjennom en årrekke når de hadde fått litt ekstra oppmerksomhet fra eiere som tok hensyn til de begrensningene som er i ett slikt oppsett. Med 3" eksosanlegg, hullborret luftfilterboks og 1,6 BAR peak ladetrykk i mellomregisteret som så faller til ca. 1,0 BAR ladetrykk på ca. 6500 o/min så går bilene virkelig godt fra 0 - ca. 140 km/t og det finnes tidlapper som viser 0 - 136,? km/t på 8.305 sek. fra Street legal stevne på Eikås i sin tid om jeg husker rett. NB! Man MÅ ALDRI finne på grisekjøre en bil med dette oppsettet like hardt og like lenge på høye turtall som det man trygt kan gjøre med en steg 3 sats, men på gate er ikke det ett stort problem fordi den aktuelle utfordreren vanligvis er blitt frakjørt.
  15. Finnes det sikkerhetsventil til ac på mondeo mk4?
  16. Man får lest ut feilkoder på de ulike komponentene i varmerer på disse, visst man har rett utstyr. Er litt kronglete å få ut varmeren, men det går visst man flytter motor så langt frem den går på høgre sida
  17. Topp. Skal ta det tilbake til verksted så er det håp om fix og reddning 🤗 Takk for svar og hjelp🤝
  18. Visst tenner er død, så er det å skifte glødeplugg. Den kan og være låst med feilkode pga 3 mislykkede startforsøk, kan da være nok å slette feilkoder. Ofte er det silen inni der, som kokser til og hindrer dieselen å komme på glødeplugg, silen har jeg fjernet på min egen og på mangen andre uten problem
  19. Så du mener den kan reddes?
  20. Tenner/brenner er død og info jeg fikk var at den må byttes 😞
  21. Hva er galt med den du har, les av feilkoder og overhal den ved behov. Har tatt mangen slike oppgjennom åra
  22. Hallo Ford venner. Webastoen i Kuga'n min har sagt takk for seg. En mekke fyr jeg kjenner foreslo å sjekke kinavarmere som jo er veldig billig ift orginalen. Er det noen her som har hatt samme tanke evt har satt inn en slik? Hvis ja, hvor får man tak i en slik og hvor mye kom det på?
  23. 😂 God bedring 👍
  24. Takk igjen for utrolig god hjelp og info😊 Går nok for steg 1 nå. Så får en sanke litt deler etterhvert og kanskje ta det et steg videre. Dette er en helt original bil så vil ikke tukle for mye med den heller. Ikke mange urørte sedaner igjen.
  25. Den detaljen fikk jeg ikke med meg og jeg skylder på migrene😅 Jeg var mer fokusert på hvor blank i lakken bilen er
  26. Hvis DU godkjenner Toyota-lokket i felgen så blir det nok værende slik
  27. Ja, vil påstår at nå i 2025 er det oppsettet: 1. 3" eksosanlegg. 2. 01D139x dysene 3. 3 BAR MAP sensor. 4. MSD chip 5. -31 eller -34 wastegate actuator som er det som er den enkleste og greieste løsningen for som har ambisjoner i 300 hp klassen. Er ambisjonene større enn ca. 319 hp da er STOR intercooler, ett GODT luftfilter og større turbo ett absolutt MUST! Airetc intercooler: Sierra, Sapphire 2WD/4WD & Escort Cosworths - AIRTEC Motorsport Oppgradert T34 turbo: Garrett Classic | Lancia Delta HF Integrale 16V | Evo 1 16V – Garrett Motion Med original luftfilterboks, original turbo, original intercooler og originalt eksosanlegg klarer ikke motoren å flytte noe særlig med luft og da er de originale dysene store nok til at de klarer å følge på med korrekt mengde bensin. Derfor holder det da med hakket hardere wastegate actuator og ett Steg 1 chip. Etter at originalsprutet er chippet eller datasprutet mappet, så tenker jeg at det i praksis spiller forsvinnende liten rolle om man kjører det originale Cosworth sprutet eller om man har valgt å gå for datasprut. De som tjener penger på å selge datasprut og de som tjener penger på å montere og mappe datasprut er selvsagt sterkt uenig. Problemet med Cosworthsprutet er ikke selve sprutet. Problemet er at ett rundt 40 år gammelt ledningsnett som er av heller tvilsom kvalitet gjør at motoren oppleves som fuskende og ustabil. Nye datasprut får vanligvis fordelen av ett nytt ledningsnett som da fjerner problemet. Heldigvis finnes det flett nye ettermarkeds ledningsnett av meget høy kvalitet til Cosworthene, og det er i grunnen alt som skal til for å få ubetinget suksess. Med en Amerikansk tenningsforsterker og fra f.eks. FAST, Intellitronix eller PerTronix mener jeg at man med fordel kan beholde den originale fordeleren. En lokalt helt kjører dette på sin Volvo med B230 motor med original blokkmontert fordeler fra en eldgammel forgassermotor. Kjører 2,3 BAR ladetrykk fra en 58/62 mm turbo, dra 7800 o/min og det er 100% fuskfritt. Ignition Boxes at Summit Racing
  28. @SierraCL Looking good👌
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...