Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. and

    Rallylegend 2025

    Du er dyktig på video når du klarer å pakke 40 sekunder med kun kvalitet. 40 sekunder med gullårene 90 og 00! 205 T16 og norsk Mk2! Slutten av denne snutten har jeg kjørt noen repriser på i kveld. Om noen spør hva er Rallylegend?
  3. Last week
  4. DET skal ingen ta fra dere at redskapen ikke blir brukt 👍 Hærlig. Mulig du er inne på noe og det er vel gjort noen forsøk med slike lokale klubbtreff uten særlig suksess (vet dere er flinke til å samles). Er litt rundt på lokale treff og kikker innimellom og det er en god del fin bil men det er ikke mange som er bygd av Ford. Hvorfor?, jeg aner ikke. Vet jo det står mange fine biler rundt omkring men de blir ikke brukt. I sommer har jeg kun sett en vingebil, et par esc.cos og noen cos.sedaner langs med veien og på de lokale treffene i Vestfold har det vært noe men ikke for mange der heller. Noen fine Escort mk1 og 2, noen Caprier, M og P-Taunuser og Granadaer samt noen fine Focuser dukker opp innimellom men vil påstå at det er langt flere Opeler, Fiat og annet tjafs enn Ford. Jeg for min del går tom for fritid så får ikke vært med på alt jeg gjerne vil være med på, tror nok det gjelder for mange andre også men noen treff prioritere jeg. Før brukte vi treffene til å sladde og ha det gøy og for de som kjørte "spor" så ble banetreffene brukt til å finjustere inn chassi. Har full forståelse for at når en har en fin bil så vil man passe på den og ikke risikere å ødelegge den, kanskje ha et par "gentlemans race" for de som vil kjøre men ikke risikere å få bilen ødelagt? Jeg for min del er ferdig med å ligge breit i svingene og sladde rundt (selv om det hender jeg får noen raptuser), noen er kanskje litt flaue for at de ikke klarer å ligge breit eller ikke vet hvordan, ikke har motor nok til å holde følge med en 500 hesters cossy, men jeg mener det burde være plass for alle på banen og jeg tar gjerne noen runder sammen med likesinnede uten horn i panna 😄 Delemarked ble forslått, det synes jeg er en god ide. Få delene i omløp i stedet for å lagre i den tru at de en dag blir til gull. Tror delesalg kan trekke en del folk. Ikke er det noe særlig jobb heller, de klarer seg selv om de bare for anvist en plass for å selge delene.
  5. Jeg tror hovedproblemet om dagen er at nesten ingen med gammal (og ny) Ford tørr å bruke bilene sine på bane. Kanskje det skulle vært en ide å arrangert noen "parkeringsplass" treff rundt om for å få opp igjen litt interesse rundt klubben? Kanskje flere hadde turt og ta ut bilene, og deretter hadde kommet og vært med på utstilling/banetreff. Må finne en måte å lokke ut folket på
  6. and

    Rallylegend 2025

    To 205 T16!
  7. and

    Rallylegend 2025

    Tett på fra indre.
  8. and

    Rallylegend 2025

    Sedan, 131, Celica, Lancer og Vinge. Fem legender på samme rekke.
  9. Rallylegend 2025 var denne helgen, og jeg har brukt mye tid på dette samtidtig som uværet herjet østlandet. Startlisten: https://www.rallylegend.com/wp-content/uploads/2025/09/ELENCO-ISCRITTI-FINALE-bozza-3.pdf Det var to norske biler i år. Xsara Kit Car! Av skiltet så har denne levd 25 år i norge. Men var vi ikke alle enige om at det er ZX som er gammelbil? Xsara og 25 år? Kalenderen lyver ikke, men det føles ikke riktig. Som fører av Kit Car så er Rallylegend stedet å være hvor den fikk stor oppmerksomhet. Bare se 4:20min. Polakkteamet med både vinge og sedan er også verdt en kikk. Gigi Galli kjører Block sin gamle Fiesta. Den ble bare kjørt på torsdag. Synd for den skulle jeg gjerne sett gjennom hele helgen på dagtid. https://www.rallylegend.com/en/2025/07/21/gigi-galli-returns-to-rallylegend/ Kalle Rovanperä stiller med "big block" 2.5L med 360hk under panseret. #Når spinne er like viktig som å vinne. https://www.rallylegend.com/en/2025/09/02/kalle-rovanpera-back-to-rallylegend-with-toyota-starlet/ Norsk Kit Car. Er også Ford å se her om du ikke er like gira på Kit Car som jeg er.
  10. Hadde ikke tenkt å kommentere noe om dette treffet men skriver noen ord for jeg synes @and og gutta som stod på hele helgen fortjener det. Bilder fra treffet ligger her Så hvordan var treffet, jo det var som vanlig godt arrangert, været var stort sett godt, særlig lørdag var bra. Oppmøte da, det var vel her vi sviktet arrangøren mener jeg. Om en ser bort i fra "the cossy-family" så var det heller magert med Ford på banen, og tilskuere. Med suksesstreffet i 2023 i minne så trodde jeg det ville bli stinn brakke på lørdagen siden værmeldingen omtrent var kopi fra YR en julidag i år, men sånn ble det ikke dessverre. Noen kjente og ukjente Forder var det der på lørdag men det var plass til så veldig mang flere biler og tilskuere. Jeg er litt overrasket over at det ikke kom flere Ford fra nærområdene, det finnes jo så mange fine biler bare i Vestfold og Telemark at bare det ville ført til stappfullt treff om en 1/4 av bilene hadde tatt en tur. Er litt bekymret for at dette treffet forsvinner inn i historien om vi ikke støtter klubben og møter opp. (til info så kom det Honda-biler i fra både Ålesund og Bergen)
  11. Fint at Refuel dekket dette treffet for de som arrangerte fortjener oppmerksomhet for det de gjorde for oss som var der 👍 Litt dårlige mobilbilder 😖
  12. Da gjenstår det vel eventuelt bare å sjekke om det kan være den fjæren i chocken som kan være dårlig, og justere.
  13. Ok. Gitt måling og justering er gjort med helt åpen choke er det innafor det.
  14. Når jeg ser på kontrollseddelen, ser jeg at co-prosenten før kontrollen var 5,01 og etter kontrollen var co-prosenten 2,4.
  15. Choken ser jo ut til å fungere fint den 👍 event justere litt som nevnt. Veit du hvilken co-prosent det ble justert til? Litt rart at det ikke har vært problem på eukontroll tidligere da dette ikke endrer seg av seg selv. Grensa for denne er vel 3,5 prosent. Mager tomgangsblanding påvirker hvordan motor starter.
  16. Ja og jeg er helt enig Alltid kjekt å se Forder ifra forumet og den røde sedanen din @minicossie er utrolig flott, og skiller seg ut! Flotte bilder av gamle Forder og Honda'er!
  17. Skikkelig artig, veldig tøffe bilder også
  18. Kom over denne artikkelen og tenkte at kunne være en kjekk lesing Regner med at noen her kjenner igjen sine biler. https://www.refuel.no/no/artikler/banekjoring+med+honda+og+fordklubben.html
  19. Earlier
  20. Ser du nede på bildet på det svarte chocke huset så ser du en strek. Denne viser vinterstilling og sommerstilling avhengig av hvor den står. Du kan løsne skruene gi ørlite gasspådrag og vri chokehuset til chocke spjeldene lukker seg enda litt. Så finnes det nok en egen skrue som du kan justere til ønsket tomgangshastigheten når chocken står på.
  21. Jeg var en liten snartur innom garasjen igår kveld og prøvde meg litt frem. Demonterte luftfilterboksen og slik ser det ut, når den står noen dager. Trykket på de øverste klaffene og de beveget seg lett. Må på forhånd beklage for dårlige videoer, grunnet mangel på lys i garasjen og jeg ikke hadde lommelykt tilgjengelig. https://streamable.com/2d942b https://streamable.com/eybi9u Jeg trykket på gassvaieren tre ganger og prøvde å starte bilen, og slik går den ved kaldstart. https://streamable.com/xdr2aq Jeg har ikke gjort noe med chocen enda.
  22. Lyngås var noe for seg selv, man må ha vært der på RC for å forstå det, glad jeg fikk oppleve det.
  23. Ok og jeg skal prøve dette ved neste anledning jeg er i garasjen, og oppdaterer deretter. Takker for hjelpen hittil og dere må gjerne komme med flere tips hvis dere kommer på noe annet. Jeg er som sagt grønn når det gjelder dette.
  24. Ok da har du en feil der. Da blir neste å se om de er bevegelig. Du bruker bare fingeren og trykker på de, mot stengt posisjon. De skal ha veldig lett motstand da de er koblet til en bimetall-fjør som grcossie sier. Ledningen du nevner lever strøm til og varmer opp fjøra så den utvider seg og åpner spjeld. Spjeld skal stenge seg selv om det ikke kommer fram strøm.
  25. @SierraCL ok. Dette bildet ble tatt rett etter når jeg løftet av luftfilterboksen og forgasseren såg slik ut. De forble åpen hele tiden ved full og ingen gass. Mener å hørt at dette er en Solex forgasser, den som vet med sikkerhet for heller rette meg.
  26. De øverste spjelda skal være helt stengt når motor er kald etter du har trykket en gang på gasspedal. Kjenner ikke den forgasseren spesifikt, men normalt sett har forgassere en "choke-pulloff" som åpner chokespjeld littegrann etter oppstart, ellers drukner motor i bensin. Dette er en funksjon som ofte svikter så kanskje noen har justert chokespjeld. Skal se noe slik ut rett etter oppstart på kald motor.
  27. Ok, skal se på den chocken ved neste anledning jeg er i garasjen, og heller oppdatere da. Ja, jeg har kun kjørt 98 oktan i alle år jeg eid denne. Eller... det er ved to anledninger at jeg har 95 oktan, men det er mange år siden (før dem økte etanol nivået til dagens) og Sierraen fusket felt da.
  28. Visst det er kontakt der, så skal det være godt nok. Choken er justerbar, ved å løyse de 3skruene rundt huset der og vri på huset. Inni huset sitter det en bimetall fjær, du kan ta av huset og se at det ikke er noe knekt der. Nedre spjeld, er gass spjeld, som er lukket til du trør på gass pedal. Kjører du på 98okt?
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...